Oman kokemukseni ja arvioni mukaan 95% työnhakijoista lähestyy rekrytoijia ja headhuntereita esim. LinkedInissä kysymällä, olisiko jotain sopivaa paikkaa tarjolla tai, että he olisivat kiinnostuneita kuulemaan uusista mahdollisuuksista. Ei ehkä ihan juuri noilla sanoilla, mutta viesti on kuitenkin aina pääosin sama. Kerrotaan, mitä on aikaisemmin tehty listan muodossa ja jätetään ikään kuin viestin vastaanottajan varaan kaikki muu. Tai kehoitetaan vierailemaan omassa LinkedIn -profiilissa ja ottamaan yhteyttä, mikäli jotain sopivaa on juuri menossa. Uskaltaisin väittää, että hyvin harva noista viesteistä johtaa yhtään mihinkään.

Työnhaku on jo erittäin haastavaa ja jatkossa tulee vain vaikeutumaan johtuen ihan vallitsevasta tilanteesta. Pandemian aiheuttamat vaikeudet yrityksille tulevat vasta kunnolla konkretisoitumaan nyt alkavan syksyn tai ensi vuoden alun aikana ja näin moni hyvä tekijä tulee menettämään työpaikkansa pitkälti itsestään riippumattomista syistä. Itse kuitenkin uskon ja toivon, että elpyminen tulee olemaan huomattavasti nopeampaa, mitä esim. se oli finanssikriisin jälkeen, jossa kuitenkin mentiin tasaisemmin laskusuunnassa pidemmän aikaa. Nyt kaikki loppui kuin seinään ja näin uskon, että elpyminenkin alkaa tapahtua heti, kun maailmalla koronavirustilanne lähtee kohentumaan.

Oli niin tai näin, niin todella paljon enemmän tulee olemaan työnhakijoita tulevien kuukausien aikana liikkeellä. Näin ollen, mikäli itse on siinä tilanteessa, kannattaa myös käyttää vähän aikaa ja miettiä, miten asiaa tulisi lähestyä. Sen sijaan, että satsaa määrään ja lähestyy esim. LinkedInissä satoja ihmisiä kerralla kysymällä itselleen duunia, niin mitä jos tekisikin niin, että etsii n. 10 – 20 sellaista yritystä, jotka aidosti kokee kiinnostavana. Sen jälkeen vielä etsii näistä jokaisesta muutaman avainrooleissa olevan henkilön, joille lähettää verkostoitumispyynnön.

Sen sijaan, että kysyy itselleen työpaikkaa esittääkin asian niin, että kertoo olevansa erittäin kiinnostunut työskentelemään ko. yrityksessä ja samaan hengenvetoon kertoo lyhyesti mitä itsellään olisi annettavana ja minkälaista osaamista yritys saisi palkatessaan sinut. Koska et voi tietää, kuka heillä viime kädessä vastaa rekrytoinneista, on tämä myös hyvä kysyä. Mikäli viestin vastaanottanut henkilö ohjaa sinut toisen henkilön pakeille, kannattaa sitä käyttää ilman muuta hyväksi aloittamalla seuraava viesti esim. näin: “Keskustelin (henkilön nimi) kanssa ja hän sanoi, että minun kannattaisi olla sinuun yhteydessä.” Näin todennäköisesti varmistat sen, että viestisi tulee luetuksi.

Jotta tuo lähestymistapa toimii, täytyy myös vähän käyttää aikaa siihen, että miettii, missä oikeasti on hyvä. Ja kun sanon hyvä, niin tarkoitan itseasiassa sellaista asiaa tai asioita, joissa on parempi, kuin suurin osa muista. Se, että on kova tekemään töitä, nopea oppimaan tai hyvä tiimipelaaja, eivät ole niitä. Unohda siis kliseet ja keskity oikeasti konkreettisiin asioihin ja mikä parasta, mikäli pystyt ne vielä helposti perustelemaan tai tukemaan faktoilla ja tuloksilla aikaisemmista tehtävistäsi.

Sitähän ei voi tietää, onko yrityksellä juuri ko. osaamiselle tarvetta, mutta ainakin pidät huolen siitä, että jäät mieleen ja erottaudut muusta massasta, kun lähestyt vähän erilaisella viestillä. Tämän lisäksi kannattaa miettiä sitä, miten tuoda oma osaaminen esiin ja näin erottautua vieläkin enemmän. Nykyään varsinkin netti on täynnä, niin monia helppoja mahdollisuuksia tehdä se ja näistä kirjoitan enemmän ensi viikolla.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.