Väärä henkilö tuhoaa rekrytoinnin

Jaa somessa:

Kirjoitin viime viikolla, kuinka hyvällä työnantajabrändillä on erittäin positiiviset vaikutukset mm. rekrytointiin. Viisi asiaa, jotka nostin esiin, olivat kandidaattien laatu ja määrä, pysyvyys, alhaisempi kustannus per palkattu henkilö ja suositusten määrä.

Kuitenkin tämä kaikki hyvä voidaan tuhota sillä, että rekrytointia on tekemässä väärä henkilö. Tai sillä, että kandidaattien kokemus rekrytointiprosessista jää negatiiviselle tasolle. Liian usein näkee ja kuulee siitä, että hakijat ovat saaneet ala-arvoista palvelua tai ei palvelua ollenkaan. Hakemuksiin tai kyselyihin ei vastata ja prosessin kulusta ei tipu mitään tietoa. Näillä toimintatavoilla leimataan yleensä koko yritys, vaikka niin ei olisi ja yleisesti rekrytoinnit hoidettaisiinkin mallikkaasti. Riittää, kun yrityksen sisällä on yksi henkilö, joka toimii toisin.

Olen keskusteluissa törmännyt siihen, että rekrytointia on hoitanut henkilö, jonka tarkoitus ilmeisesti on ollut ensisijaisesti pönkittää omaa itsetuntoa ja tehdä selväksi, että hän päättää kuka yritykseen palkataan tai ei. Isoin ongelma tämänlaisissa rekrytoinneissa on usein se, että kukaan parhaista ei jaksa kiinnostua. Ja vaikka kiinnostuisi, niin häntä ei varmasti palkattaisi. Tämän tyyppinen rekrytoija näkee usein hyvät kandidaatit uhkana ja tietoisesti palkkaa itseään ”huonompia” henkilöitä. Muun muassa Jim Collins kirjoittaa kirjassaan ”Hyvästä paras” tästä ongelmasta, johon hän törmäsi monta kertaa tutkiessaan eri yrityksiä – suojellaan tietoisesti omaa paikkaa organisaatiossa. Huonot ammattitaidottomat johtajat ovat siis tässäkin mielessä myrkkyä yrityksen kehittymiselle.

Toinen yleinen ongelma on se, että rekrytointia tekee henkilö, joka ei ymmärrä haettavan tehtävän sisältöä tai ei muutenkaan ole rekrytoinnin ammattilainen. Monesti ajatellaan, että kun henkilön tittelissä lukee HR, osaa tämä henkilö luonnollisesti rekrytoida henkilöitä tehtävään kuin tehtävään. Valitettavasti näin ei ole ja voi olla, että tämän henkilön ei pitäisi hoitaa yhtään rekrytointia. Rekrytoitaessa tarvitaan todella paljon osaamista ei ainoastaan siinä, että selvitetään ehdokkaan sopivuutta tehtävään, vaan myös kun myydään tehtävää ja yritystä ehdokkaille. Itselläni on se sääntö, että jos en aidosti ymmärrä mitä henkilö tulee tehtävässä tekemään tai minkälaista osaamista vaaditaan, niin silloin minun ei pitäisi olla hoitamassa kyseistä rekrytointia.

Itse suosittelen, että rekrytointia olisi aina hoitamassa vähintään kaksi henkilöä. Tällä varmistetaan myös se, että ei synny ns. peiliefektiä jolloin helposti palkataan oman itsensä ”näköisiä” henkilöitä. Kun vähintään kaksi henkilöä on tekemässä päätöstä, syntyy luonnollisesti keskustelua, jossa molemmat joutuvat perustelemaan kunnolla oman kantansa ja suosikki ehdokkaansa ja näin mahdollisuudet onnistuneelle rekrytoinnille paranevat.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.