Miksi headhuntereita edelleen käytetään?

Jaa somessa:

Viimeisten oikeastaan kymmenen vuoden aikana muutos ja digitalisaatio on ollut niin valtaisa, että potentiaalisten kandidaattien löytäminen ei yleensä olee enää mikään juttu. Tehokkaita sähköisiä kanavia on useita, joista potentiaaliset kandit löytyvät nopeasti. Etenkin LinkedIn on tehnyt sen, että valtava määrä tietoa henkilöistä on kaikkien saatavilla. Digitalisaatio on tuonut tiedon muutamien klikkauksien päähän ja nykyään headhunter tietää potentiaalisesta ehdokkaasta yllättävän paljon ennen kuin lähtee edes ensimmäistä yhteydenottoa tekemään. Kaukana ovat ne ajat, kun henkilön pelkän tittelin ja toimialan perusteella lähdettiin tekemään ensimmäistä yhteydenottoa.

Yksi iso ero suorahakutoimistojen välillä tulee siinä, että osataanko käyttää tehokkaasti näitä kaikkia saatavilla olevia työkaluja. Miten hyvin pystytään siivilöimään valtavasta tiedonmäärästä ne parhaat ja sopivimmat ja ennen kaikkea herättämään heidän kiinnostuksensa uudesta mahdollisuudesta. Varsinkin tuo viimeinen on erittäin ratkaisevaa ja se yleensä syntyy headhunter-tiimin kokemuksesta, toimialaosaamisesta sekä myyntitaidoista.

Mutta miksi sitten headhuntereita käytetään edelleen? Seuraavassa omasta näkökulmastani viisi isointa syytä:

Parhaat ovat yleensä jo jossakin töissä

Suurin yksinkertainen syy siihen, miksi headhuntereita edelleen käytetään, on se, että yleisesti parhaat työntekijät ovat jo jossakin töissä. Hyvin usein myös ne halutuimmat tekijät katoavat vapailta markkinoilta erittäin nopeasti, jos syystä tai toisesta niin on päässyt tapahtumaan. Hyvän headhunterin avulla tähän joukkoon päästään kiinni.

Tehtävän kriittisyys yrityksen menestymisen kannalta

Kun on kyse erittäin tärkeästä positiosta, turvaudutaan usein headhunterin apuun. Halutaan olla varmoja siitä, että prosessi hoidetaan laadukkaasti ja päästään tekemään valintaa erittäin kovan luokan ehdokkaista. Headhunterin avulla ja ammattimaisesti toteutetulla headhunting-prosessilla minimoidaan myös merkittävästi virherekrytoinnin ja siitä aiheutuvien massiivisten kustannusten riskiä.

Yrityksen oma rekrytointiosaaminen

Hyvin usein yritys tiedostaa, että rekrytointi ja varsinkaan headhunting eivät ole heidän ydinosaamistaan. Välillä se ei ole myöskään ihan sitä fiksuinta ajankäyttöä lähteä opettelemaan jotain sellaista, mihin on toisaalta helppo löytää apua. On huomattavasti helpompaa ja fiksumpaa antaa prosessi ammattilaisten hoidettavaksi ja keskittää oma aika siihen, minkä varmasti osaa ja hallitsee.

Yrityksen tunnettuus ja brändi

Suomessa suurin osa yrityksistä on suurelle osalle varsin tuntemattomia ja näin ollen ne eivät vedä automaattisesti puoleensa hyviä ehdokkaita. Iso osa meille tulevista toimeksiannoista on juuri tämän tyyppisiä, joissa asiakas kertoo yrittäneensä ensiksi itse, mutta omat hakuprosessit ja työpaikkailmoitukset eivät ole tuottaneet tarpeeksi laadukkaita hakijoita.

Yrityksen sijainti

Yrityksen sijainti on usein yksi asia, joka aiheuttaa isoja haasteita rekrytoinnille. Meillä InHuntilla on kahdeksan toimistoa Suomessa ja varsinkin mitä pohjoisemmaksi mennään, löytyy paljon yrityksiä pieniltä syrjäisiltä paikkakunnilta, joiden yksi merkittävä kasvun este on se, että oikean tyyppisiä henkilöitä ei tahdo löytyä. Tähän usein on ratkaisu asiansa osaava ja alueen tunteva headhunter, joka lähtee etsimään potentiaalisia henkilöitä vähän kauempaa. Myös mahdolliset paluumuuttajat ovat aina mielenkiintoisia kohteita yrityksen näkökulmasta.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
banneri blogille: Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin? Henkilöt keskustelevat strategiasta kokoustilassa.
Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin?
Strategia elää vasta, kun siitä puhutaan. Avoin strategiaviestintä vahvistaa sitoutumista, rakentaa luottamusta ja tekee yrityksen suunnasta yhteisen. Lue, miksi...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.