Olen sen monesti sanonut ja sanon jälleen. Tänä päivänä potentiaalisten ehdokkaiden löytäminen ei ole headhunterille mikään juttu. Digitaalinen kehitys on pitänyt siitä huolen, että käytännössä tehtävään kuin tehtävään löytyy kymmenittäin potentiaalisia henkilöitä muutamassa tunnissa. Tärkeämpää on se, että headhunter ymmärtää asiakkaan busineksen ja haettavan tehtävän perusteellisesti, jotta osaa aidosti suunnata katseet oikeisiin henkilöihin ja ennen kaikkea houkuteltua heidät mukaan prosessiin.
Tämä tarkoittaa valitettavasti myös sitä, että headhunterin juttusille on erittäin vaikea päästä, mikäli on vain vailla uusia haasteita. Aika käytetään mielummin käynnissä olevien toimeksiantojen toteuttamiseen sekä uusien toimeksiantojen läpikäymiseen asiakkaiden kanssa. Näin mukavat ”opitaan tuntemaan toisemme” jutustelutuokiot kahvikupin ääressä eivät siis yleensä ole mahdollisia.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö suorahakutaloja kannattaisi lähestyä siinä vaiheessa, kun uudet mahdollisuudet kiinnostaa. Tässä vinkkini miten se kannattaa tehdä:
- Suorahakuyritykset, jotka kannattaa käydä läpi
Olen koonnut listaan Suomen TOP 20 suorahakuyritykset sekä heidän suomenkieliset www-sivut. Lataa lista tästä: Merkittävimmät suorahakuyritykset, Suomi
- Selvitä miten prosessi toimii
Etsi yleinen sähköpostiosoite tai lähesty suoraan vastuussa olevaa henkilöä esitelläksesi lyhyesti itsesi, mutta ennen kaikkea selvittääksesi miten heidän prosessi toimii. Toisin sanoen, miten sinun tulisi toimia, jotta heillä on sinun tietosi, kun sopiva haku lähtee liikkeelle.
Useimmilla toimijoilla on tänä päivänä hyvät omat hakijatietojärjestelmät käytössä. Kun tietosi löytyvät niistä, on paljon todennäköisempää, että soitto tulee vs. se, että sinut löydettäisiin käsiin esim. LinkedInistä tai muista tietokannoista.
- Toimi
Kun olet saanut selville ko. talon toimintatavan, annat itsestäsi ammattimaisen kuvan toimimalla välittömästi. Voit hyvin vielä laittaa kiitos viestin, jossa kiität ohjeista sekä toteat toimineesi niiden mukaan.
- Ole aktiivinen ja pysy mielessä
Silloin jos olet saanut muodostettua kontaktin suorahakuyritykseen henkilötasolla, niin ei ole huono ajatus päivittää omaa tilannetta aina muutaman kuukauden välein, jos siis tilanteesi on pysynyt samana. Tässä vaiheessa kontakti pyynnön lähettäminen LinkedInissä on myös suositeltavaa. Myös osa suorahakutoimijoista ilmoittaa osan meneillä olevista hauista heidän sivuillaan ja näin niiden seuraaminen ja oma aktiivisuus saattaa palkita.
InHuntin meneillä olevat haut löytyvät täältä: www.inhunt.fi/avoimet-tyopaikat/ . Kuitenkin tällä hetkellä ainoastaan alle 40% käynnissä olevista hauista on esillä ja loput menossa verhojen takana.
Loppuun täytyy vielä todeta, että vaikka suosittelen ensisijaisesti edellä mainittua toimintatapaa, niin silloin tällöin joku uusien mahdollisuuksien perässä oleva saa myytyä asiansa niin hyvin, että hänen kanssaan mielellään sopii tapaamisen. Näitä henkilöitä yleensä yhdistää se, että he eivät ainoastaan ole pyytämässä apua vaan samalla miettivät, että miten voisimme auttaa toisiamme. Nämä keskustelut ovat todella mielenkiintoisia ja aika ajoin johtavat yllättäviinkin lopputuloksiin.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: