Olen urani aikana nähnyt paljon pk-yrityssektorin strategioita ja mukaan mahtuu monenlaisia malleja. Osaa voi kutsua enemmänkin suunnitelmiksi ja osaa voi aidosti kuvata strategiaksi. Isoin ero näillä on, että suunnitelma on melko lavea esitys siitä, mitä kaikkea aiotaan tehdä. Strategiassa taas on tehty riittävästi rajauksia, se on selkeämpi ja tähtää perustellummin tavoitteeseen, joka on määritelty ymmärrettävästi.
Yksi osa, mitä nykyisessä kilpailutilanteessa strategiatyöhön pitää lisätä, ja uskon että sen rooli vahvistuu, on kilpailuedun kuvaaminen. On hyvä huomata, että kilpailuetu on aina yksikkömuodossa. Se kuvataan lopulta niin, että yrityksen kilpailuetu on määritelty sekä sisäisestä näkökulmasta että asiakasymmärryksen kautta. Kyse on siitä, mikä erottaa meitä vastaavista palveluntarjoajista siten, että se tuo asiakkaillemme konkreettista hyötyä, jota he eivät saa muualta.
Seuraavat esimerkit havainnollistavat, millainen kilpailuetu voi olla:
Rajapinta asiakkaan järjestelmiin
Alihankintakonepajalla voi olla vaikka rajapinta asiakkaan järjestelmiin, josta saadaan suoraan koneistettavien kappaleiden mitat ja mallikuvat. Tähän väliin on vaikea jonkun toisen päästä hinnalla, koska prosessista tulisi asiakkaalle raskaampi hallinnoida ja virheiden määrä kasvaisi. Tätä kilpailuetua yrityksen pitää kehittää ja vaalia sekä koettaa tuoda esiin samankaltaisille asiakkuuksille, jotta uusia asiakkaita saadaan.
Ketteryys TikTok-videotuotannossa
Markkinointialan yritys, joka on erikoistunut vaikkapa TikTok-videotuotantoon ja tuottaa niitä kilpailijoita ketterämmällä mallilla, mm. opiskelijoita hyödyntäen, pystyy tarjoamaan yrityksille matalan kynnyksen kokeiluväylän TikTokiin. Samalla tekijäporukka on sellaista, joka ymmärtää kyseisen kanavan maailmaa.
Uuden markkinan avaavat innovaatiot
Kaikki sellaiset innovaatiot, jotka avaavat uutta markkinaa (sininen meri!) ja joista asiakas kokee saavansa arvoa uudella tavalla, ovat sellaisia, joista hän on valmis maksamaan.
Kilpailuedun määritelmä usein puuttuu strategiasta – miksi?
Kilpailuetu on abstrakti termi, ja koen, että siksi sen kuvaaminen loistaa poissaolollaan strategioista.
Olisi kuitenkin kasvun kannalta keskeistä, että kilpailuetu on kuvattu, jotta sitä osataan vaalia!
Yllä olevista esimerkeistä vaikkapa konepajan tapauksessa yritys itse voi pitää asiaa ihan vain yhtenä osana palveluprosessiaan, mutta ei huomaa panostaa siihen eikä jatkokehitä järjestelmien yhteensopivuutta. Tällöin on vaarana, että se menettää kilpailuetunsa ja sitä kautta asiakkaansa, vaikka itse koneistamisosaaminen olisikin hyvällä tasolla.
Kannustan strategiaprosessin yhteydessä viemään yhteen niin oman henkilöstön kuin asiakkaidenkin mainitsemat vahvuustekijät ja sanoittamaan kilpailuedun yrityksen strategiaan sitä kautta. Kilpailuedun määritys voidaan liittää osaksi strategiaa oikeastaan milloin vain – se ei ikinä ole työn alla väärään aikaan!
Jutellaanko tästä lisää ja kirkastetaan kilpailuetunne?

Katri Tannin mielestä kilpailuetu täytyy tuoda näkyväksi, jotta sitä voidaan vaalia.