Miten valmistautua rekrytoijana työhaastatteluun

Jaa somessa:

 

Paljon löytyy kirjoituksia siitä, miten työnhakijan tulisi valmistautua työhaastatteluun. Vähemmän kuitenkin puhutaan siitä, miten haastattelijan / rekrytoijan vastaavasti olisi hyvä tehdä. Valitettavan usein näkee sitä, että rekrytoija tulee täysin valmistautumatta haastatteluun ja sillä saattaa olla hyvin negatiiviset vaikutukset rekrytoinnin lopputulokseen.

 

Seuraavassa muutama vinkki, miten valmistautua rekrytoijana työhaastatteluun ja mitä olisi tärkeä muistaa sen aikana:

 

Ymmärrä mitä olet hakemassa

Tätä voisi varmaan pitää oletuksena, mutta valitettavan usein näin ei ole. Rekrytoijalla ei siis ole itselleen täysin selvänä, mitä ollaan hakemassa ja toivotaan, että se kyllä selviää siinä haastatteluiden aikana.

 

Tehtävän kriittiset menestystekijät

On tärkeää myös tehdä itselle selväksi avoinna olevan tehtävän niin sanotut kriittiset menestystekijät, jotka usein kannattaa vielä jakaa ”must have” ja ”nice to have” kategorioihin.

 

Tutustu kandiin huolella ennen haastattelua

Taas yksi aika lailla itsestäänselvyys, joka kuitenkin jää usein rekrytoijalta tekemättä. Pahimmillaan haastattelija tulee haastatteluun niin, että käytännössä ensimmäistä kertaa vilkaisee kunnolla kandidaatin CV:tä samalla, kun istahtaa haastateltavan kanssa alas.

 

Mieti valmiiksi kysymyksiä hakijan historiaan liittyen

Samalla kun tutustuu kandidaatin tietoihin, on hyvä valmiiksi miettiä kysymyksiä, jotka liittyvät hänen työhistoriaansa ja kirjoittaa ne ylös.

 

Ota selvää onnistumisista / tuloksista

Yleensä näkee sitä, että haastateltavalta kysytään hänen edellisistä työtehtävistään ja hän saa hyvinkin vapaasti kertoa niistä, mutta yleensä konkreettiset tulokset jäävät kertomatta sekä myös kysymättä. Itse en välttämättä koe suurta lisäarvoa, kun joku kertoo, että on ollut avainasiakaspäällikkönä kolmisen vuotta ja hoitanut isoja asiakkuuksia. Kiva juttu, mutta mites ne tulokset sitten?

 

Kysy suosittelijoita

On tärkeää myös muistaa kysyä suosittelijoita ja mielellään muita kuin jo valmiiksi CV:ssä lueteltuja. Kun katsoo henkilön työhistoriaa, löytää sieltä varmasti tehtäviä, joista haluaisi saada vielä vähän enemmän lisätietoa ja näin oppia hakijasta enemmän. Kysy siis edellisten tehtävien esimiehiä, kollegoita, alaisia jne. Mikäli hakija on toiminut työssään asiakasrajapinnassa, ovat hänen vanhat asiakkaat myös erittäin hyviä tietolähteitä.

 

 

Kun haastattelu on ohi niin muista kertoa, miten prosessi jatkuu ja koska seuraavan kerran ollaan yhteydessä. ÄLÄ heitä vain ilmoille, että yhteydenotto saattaa jossain vaiheessa tulla, mikäli prosessi jatkuu. Hyvät hakijat tietävät kyllä arvonsa ja usealla tämä saattaa olla sellainen kommentti, että mielenkiinto tehtävää ja yritystä kohtaan ei ainakaan nouse.

Hyvillä hakijoilla on yleensä muitakin ottajia ja mikäli heitä kohtelee kunnioittavasti, voi sillä olla merkittävä vaikutus rekrytoinnin lopputuloksen kannalta. Prosessin kulusta tiedottaminen on yksi niistä asioista, jotka vaikuttavat merkittävästi hakijakokemukseen ja jolla osaksi varmistetaan se, että hyviä kandeja ei turhaan menetetä.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Intendentti
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Uusimmat

Blogista

Strateginen vastuullisuus hallitustyön ytimessä – Terhi Koipijärvi InHuntin alumnitilaisuudessa_1200x630px_banner-3
Strateginen vastuullisuus hallitustyön ytimessä – Terhi Koipijärvi puhui InHuntin alumnitilaisuudessa
Strateginen vastuullisuus on noussut keskiöön hallitustyössä. InHunt Groupin hallitushakujen alumnitilaisuudessa Keynote Speaker Terhi Koipijärvi käsitteli vastuullisuuden...
Kuvassa InHunt Groupin asiakkaan, Stiga, nosto: "InHuntilta löytyy huippumyyjien tunnistamiseen tarvittava ammattitaito ja kokemus."
Menestys alkaa myynnistä – ja hyvä myynti oikeista ihmisistä
Stiga Oy:llä myynti on kaiken ytimessä. Ja nyt puhutaan ihan oikeasta, vaikuttavasta ja pitkäjänteisestä myynnistä – ei mekaanisesta asiakaslistojen läpikäymisestä,...
Hallituksen rotaatio, onko sitä_InHuntBlogi_1200x630px_event
Uusi tutkimus paljastaa hallitusrotaation salat
InHunt Groupin keväällä 2025 toteutettu rotaatiotutkimus paljastaa uusia näkökulmia hallitustyön kehittämiseen ja jäsenten vaihtuvuuden merkitykseen. 85 asiantuntijahaastattelun...
Yhteydenotto yllätti__Tämä sinun tulee tietää suorahausta_plain_1
Yhteydenotto yllätti? Tämä sinun pitää tietää suorahausta
Kuvittele tilanne, jossa puhelimesi soi kesken tavallisen työpäivän ja langan päässä on headhunter. Hän tarjoaa mahdollisuutta, jota et ole etsinyt mutta joka...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.