Paljon löytyy kirjoituksia siitä, miten työnhakijan tulisi valmistautua työhaastatteluun. Vähemmän kuitenkin puhutaan siitä, miten haastattelijan / rekrytoijan vastaavasti olisi hyvä tehdä. Valitettavan usein näkee sitä, että rekrytoija tulee täysin valmistautumatta haastatteluun ja sillä saattaa olla hyvin negatiiviset vaikutukset rekrytoinnin lopputulokseen.
Seuraavassa muutama vinkki, miten valmistautua rekrytoijana työhaastatteluun ja mitä olisi tärkeä muistaa sen aikana:
Ymmärrä mitä olet hakemassa
Tätä voisi varmaan pitää oletuksena, mutta valitettavan usein näin ei ole. Rekrytoijalla ei siis ole itselleen täysin selvänä, mitä ollaan hakemassa ja toivotaan, että se kyllä selviää siinä haastatteluiden aikana.
Tehtävän kriittiset menestystekijät
On tärkeää myös tehdä itselle selväksi avoinna olevan tehtävän niin sanotut kriittiset menestystekijät, jotka usein kannattaa vielä jakaa ”must have” ja ”nice to have” kategorioihin.
Tutustu kandiin huolella ennen haastattelua
Taas yksi aika lailla itsestäänselvyys, joka kuitenkin jää usein rekrytoijalta tekemättä. Pahimmillaan haastattelija tulee haastatteluun niin, että käytännössä ensimmäistä kertaa vilkaisee kunnolla kandidaatin CV:tä samalla, kun istahtaa haastateltavan kanssa alas.
Mieti valmiiksi kysymyksiä hakijan historiaan liittyen
Samalla kun tutustuu kandidaatin tietoihin, on hyvä valmiiksi miettiä kysymyksiä, jotka liittyvät hänen työhistoriaansa ja kirjoittaa ne ylös.
Ota selvää onnistumisista / tuloksista
Yleensä näkee sitä, että haastateltavalta kysytään hänen edellisistä työtehtävistään ja hän saa hyvinkin vapaasti kertoa niistä, mutta yleensä konkreettiset tulokset jäävät kertomatta sekä myös kysymättä. Itse en välttämättä koe suurta lisäarvoa, kun joku kertoo, että on ollut avainasiakaspäällikkönä kolmisen vuotta ja hoitanut isoja asiakkuuksia. Kiva juttu, mutta mites ne tulokset sitten?
Kysy suosittelijoita
On tärkeää myös muistaa kysyä suosittelijoita ja mielellään muita kuin jo valmiiksi CV:ssä lueteltuja. Kun katsoo henkilön työhistoriaa, löytää sieltä varmasti tehtäviä, joista haluaisi saada vielä vähän enemmän lisätietoa ja näin oppia hakijasta enemmän. Kysy siis edellisten tehtävien esimiehiä, kollegoita, alaisia jne. Mikäli hakija on toiminut työssään asiakasrajapinnassa, ovat hänen vanhat asiakkaat myös erittäin hyviä tietolähteitä.
Kun haastattelu on ohi niin muista kertoa, miten prosessi jatkuu ja koska seuraavan kerran ollaan yhteydessä. ÄLÄ heitä vain ilmoille, että yhteydenotto saattaa jossain vaiheessa tulla, mikäli prosessi jatkuu. Hyvät hakijat tietävät kyllä arvonsa ja usealla tämä saattaa olla sellainen kommentti, että mielenkiinto tehtävää ja yritystä kohtaan ei ainakaan nouse.
Hyvillä hakijoilla on yleensä muitakin ottajia ja mikäli heitä kohtelee kunnioittavasti, voi sillä olla merkittävä vaikutus rekrytoinnin lopputuloksen kannalta. Prosessin kulusta tiedottaminen on yksi niistä asioista, jotka vaikuttavat merkittävästi hakijakokemukseen ja jolla osaksi varmistetaan se, että hyviä kandeja ei turhaan menetetä.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.