Susi ja karhu symboloivat myyntitiimin selviytymisstrategioita haastavissa olosuhteissa.

Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa

Jaa somessa:

Toimintaympäristön epävarmuus ja ennustettavuuden puute ovat yhä arkea monelle yritykselle. Silti myynti- ja kaupallisten organisaatioiden on toimittava – silloinkin kun markkinat ovat jäässä. Voimmeko oppia selviytymisstrategioita luonnosta? 

Toimintaympäristön epävarmuus on edelleen suurta, ja ennustettavuus sen mukaisesti heikkoa. Myynti- ja kaupallisen organisaation on kuitenkin toimittava – kuten aina. Vaikea markkinatilanne vastaa luonnon kylmää ja pitkää talvea, jolloin maa on jäässä eikä mikään kasva. Ravintoa on niukasti ja sen eteen on tehtävä paljon töitä. Samaan suuntaan pyrkiviä etsijöitä ja yrittäjiä on paljon.

Luonnossa eläimet varautuvat talveen eri tavoin. Erityisen mielenkiintoisia ovat kaksi suomalaisen luonnon suurpetoa: karhu ja susi. Molemmat selviävät talvesta, mutta täysin vastakkaisilla strategioilla.

Karhun malli – kulutuksen minimointi

Karhun on talvella vaikea löytää ravintoa: marjoja ei ole, kasvit ovat lumen alla, haaskat jäätyneet, ja raskaana eläimenä karhu liikkuu vaivalloisesti syvässä lumessa. Siksi se valmistautuu talveen keräämällä rasvavarastot syömällä kesän ja alkusyksyn aikana. Ennen horrosta karhun suolistoon muodostuu ”pihkatappi”, joka estää ravinnonhukkaa.

Karhu vetäytyy pesään, alentaa ruumiinlämpöään ja hidastaa sydämensykkeensä 40 lyönnistä jopa kahdeksaan minuutissa. Näin se selviää mahdollisimman pienellä energiankulutuksella – ja toivoo, että:

  • talvi ei kestä liian kauan
  • pesä pitää sen lämpimänä
  • ravintoa löytyy, kun se herää

Suden malli – metsästyksen maksimointi

Susi sen sijaan ei vetäydy horrokseen. Se elää perhekunnittain ja on lihansyöjä, joka metsästää monipuolisesti. Talvella ravinto on vähissä, mutta susi reagoi lisäämällä yhteistyötä. Se liikkuu laumoissa, joissa kaikilla on oma roolinsa: osa ajaa saalista, osa hyökkää. Johtaja ohjaa toimintaa, ja tärkeää on, että:

  • laumalla on selkeä suunnannäyttäjä
  • kaikki tekevät työnsä ja tukevat toisiaan
  • sisäinen konflikti vältetään

Me InHunt Groupissa toimimme kuten susilauma: ryhmässä, samansuuntaisesti ja toisiamme tukien. Kukaan ei jätä osuuttaan tekemättä, eikä keskinäiseen riitelyyn ole varaa.

Kumpaa strategiaa teidän myyntiorganisaationne noudattaa – karhun vai suden? Onko joukkue siihen oikea?

Kun haluat varmistaa, että organisaatiossasi on oikeat ihmiset, joilla on oikeat tiedot, taidot ja ennen kaikkea halu tehdä, ota yhteyttä. Myynnin johtamisen osaajapoolimme auttaa.

Mikael_Ivovaara_InHuntGroup
Mikki Ivovaara

Alkuperäisen tarinan, josta tämä postaus on muotoiltu, kirjoitti 90-luvun alun laman aikaan Mercuri International Oy:n konsulttijohtaja Kari Koort. Karille kiitos edelleen tähänkin päivään sopivasta tarinasta.

Jaa somessa:
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.