Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma

Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Jaa somessa:

Hyvä strateginen valmistelu edesauttaa rahoitusta ja houkuttelee ostajia.

Vaihtamalla paranee. Siis yritysten kannattavuus, joka tosiaan useimmiten kohenee, kun vaihdetaan omistajia. Näin ainakin Suomen Yrittäjien vuosittaisen omistajanvaihdosbarometrin perusteella. Siksi on jopa kansantaloudellinen ongelma, että rahoituksen saaminen yritysten omistusjärjestelyihin koetaan kauppojen jarruksi. 

Kyse ei ole marginaali-ilmiöstä. Uusien omistajien mukaantuloa pohtii parhaillaan noin 40 000 toimintansa vakiinnuttanutta suomalaista yritystä, ja niiden lisäksi tietenkin kaikki hurjaa kasvua tavoittelevat start-upit, scale-upit ja sellaiset.

Investointipankkiirien mukaan alle neljännes heihin yhteyttä ottavista yrityksistä on kunnolla valmistautuneita, koska tavoitetta ja keinoja sen saavuttamiseksi ei ole jäsentyneesti mietitty.

Strategiset valmistelut tulisi aloittaa hyvissä ajoin ennen rahoittajien tai ostajien kontaktointia.

Strategisilla valinnoilla on usein suora vaikutus siihen, löytyykö rahoitusta ja jos löytyy, niin millä ehdoilla.

Jos ajatus on, että jatketaan nyt tätä bisnestä ihan vaan kuten ennenkin, mutta myydään kohta puoleen koko firma, heijastuu se vääjäämättä rahoittajien ja ostajien kiinnostukseen. Yleensä sijoittaja etsii selkeää positiointia, osuvia valintoja sekä näkyvää kasvu-uraa ja skaalautuvuutta. Sen sijaan epäselvä kohdemarkkina, yksi dominoiva asiakas, heikosti hoidettu talousraportointi tai reikäjuustolta näyttävä tase saavat katseen helposti liukumaan muualle. 

Tähän pari sanaa tomaateista, kuinkas muuten. Yleisimmät lajikkeet ovat kasvutavaltaan ”päättymättömiä” runkotomaatteja, jotka hyvällä hoidolla kasvavat ja tuottavat uutta satoa jatkuvasti, jos olosuhteet ovat kunnossa. Paras sato saadaan, kun kasvu keskitetään tuottavaan päärunkoon. Tämä tehdään poistamalla turhat sivurönsyt eli ”varkaat”, jotka vievät energiaa pääasialta. Hyvä ohje myös yritystoimintaan!

Ari Kaaro: “Tomaateissa ja yrityksissä pätee sama ohje – poista turhat rönsyt, niin kasvu paranee.”

Valmistelu alkaa nyt

Ammattimainen pääomasijoittaja alkaa valmistella kohdeyhtiötä myyntiin tai seuraavaan rahoituskierrokseen yleensä välittömästi itse sijoituksen jälkeen, vaikka päämäärä olisikin jopa muutamankin vuoden päässä. Tavoitteena on parantaa todellista suorituskykyä ja luoda kasvun edellytyksiä, ei vain niin sanotusti siivota nurkkia.

Parhaimmillaan yritys on myyntikunnossa aina. 

Pääomasijoittajat käyttävät paljon aikaa perusasioihin. Mitä asiakkaan ongelmaa yritys ratkaisee? Kuka siitä on valmis maksamaan? Mistä heitä löytyy lisää? Kenen kanssa kilpailemme? Miten olemme parempia? Rahoittajat ja ostajat haluavat ymmärtää reitin tulevaan menestykseen.

Peruskysymysten lisäksi varmistetaan, että hallinnon prosessit ovat kunnossa, henkilöstön osaaminen ja insentiivit kohdallaan ja että regulatiiviset asiat eivät tuota yllätyksiä. Erityisen tärkeää on taloushallinnon kyky tuottaa luotettavaa tietoa: raportteja, ennusteita ja kassavirta- ja muita analyyseja. Niiden avulla mallinnetaan sitä mahdollisuuksien skaalaa, jota potentiaaliselle ostajalle tarjotaan.

Tähän liittyy usein taseen selkeyttäminen. Tavoitteena on selkeä kuva varallisuustilanteesta: turhat erät ulos, aktivoinnit kriittiseen tarkasteluun, varastojen ja muiden omaisuuserien arvostus realistiseksi, epäselvät saamiset selviksi, velat ja muut sitoumukset läpinäkyviksi. Yrityskauppajuristien mukaan taseista ja kirjanpidosta löytyy vähän väliä kummallisia liiketoimintaan kuulumattomia eriä: mökkejä Lapissa, kilpapyöriä ja luottokorttilaskuja kylpylähotelleista. Nämä pitkittävät prosessia ja laskevat yrityksen laatuvaikutelmaa. 

Muistuu mieleen tapaus, jossa kiinnostuneina sijoittajina pyysimme tarkempaa selvitystä pienehkön suomalaisen yhtiön oudosta tase-erästä. Paljastui, että kyseessä oli puolikas saksalaisesta ravihevosesta. Yhtiö ei toiminut Saksassa, mutta omistaja harrasti ravivedonlyöntiä. Sijoitusta ei tehty.

Ihmiset ja sopimukset

Hyvään valmisteluprosessiin liittyy aina inhimillinen pääoma. Ostajat haluavat yleensä tutustua omistajien ja toimitusjohtajan lisäksi myös muihin avainhenkilöihin. On tärkeää, että he näkevät busineksen mahdollisuudet samoin ja osaavat sanoittaa yrityksen tarinan ja oman roolinsa siinä. Pienissä yrityksissä, joissa ei ole varsinaista talousjohtajaa, voi sellaisen rekrytointi vuosi tai pari ennen varsinaista myyntiprosessia olla jopa ratkaiseva onnistumisen edellytys.

Ja sitten nämä sopimukset! Olin kerran mukana yritysostossa, jossa yhden osakkaan laskennallinen omistusosuus yrityksen omistamasta kiinteistöstä oli suullisella sopimuksella pantattu siskon ja tämän miehen remonttilainan vakuudeksi. Tarvittiin aika monta puhelukierrosta ennen kuin omistajuudesta saatiin ostajan kannalta juridisesti aukoton dokumentaatio.

Hyvissä ajoin siis kuntoon osakas-, työ-, asiakas- ja toimittajasopimukset, immateriaalioikeudet, luvat, lisenssit, leasingit ja ylipäätään ihan kaikki, minkä perusteella raha voi liikkua nyt ja tulevaisuudessa.

Jokainen näistä kohdista tulee vastaan, kun tehdään ostoon tai rahoitukseen liittyvää yritysselvitystä eli niin sanottua due diligenceä. Jos tekee harjoituksen itse etukäteen, saa selville, missä on pakko parantaa, jotta voisi saada yrityskaupat maaliin asti. Tämä on vaivalloista, mutta fiksua. Hallinnon ja juridisten asioiden epäselvyydet ovat yleisimpiä syitä, miksi ostaja vetäytyy, hidastelee tai pyrkii laskemaan alustavasti tarjoamaansa hintaa.

Due diligence ei ole koe, jonka lahjakas menestyjä voi suorittaa lukematta, vaan läpivalaisu, joka kertoo, miten yritystä on todellisuudessa johdettu.

Strateginen valmistelu: minne ollaan matkalla?

Strategiatyössä on loppujen lopuksi kyse yksinkertaisesta, mutta silti joskus vaikeasta kysymyksestä: mihin yritystäsi ollaan viemässä ja miten?

Omistajan tahtotila on tärkein reunaehto. Pyritäänkö maksimoimaan hinta, turvaamaan pitkäjänteinen kasvualusta seuraavalle sukupolvelle, halutaanko itse hypätä kokonaan uuteen vai jatkaa uusien kumppanien kanssa ja ehkä uudessa roolissa?

Tästä seuraa myös tavoiteltava ostaja. Halutaanko riskisijoittaja, jonka kanssa tavoitellaan hurjaa kasvua yli kaiken vai kenties pankkilainaa, joka maksetaan pikkuhiljaa pois tasaisella kassavirralla? Vai olisiko fiksuinta lähestyä teollista kumppania, joka toisi mukaan uusia markkinoita ja tuotekehitykseen leveämmät hartiat?

Kun suunta on selvä, asettuvat strategiaprosessin muut osat – markkinavalinnat, investoinnit, henkilöstö, kumppanuudet – paljon näppärämmin paikalleen.

Viesti ostajille ja rahoittajille jämäköityy, kun he näkevät, että kyse ei ole vain historian muokkaamista tai satunnaisista ideoista, vaan huolellisista ja tietoisista valinnoista.

Ammattimaiset pääomasijoittajat valmistavat yritystä seuraavaan askeleeseen systemaattisesti. Iso osa tästä valmistelusta on täysin tehtävissä ilman heitäkin, kunhan ensin kartoittaa, mitä pitää tehdä, varaa tilaa kalenterista ja vähän budjetistakin ja ehkä hankkii sparrausta niihin kohtiin, joiden suhteen on epävarma.

Yrityskaupoissa on hyvä aina ajatella myös päinvastoin: entä jos olisin itse ostamassa? Tämä voi auttaa myös yrityskauppojen suurimmassa kompastuskohdassa eli siinä, että myyjän ja ostajan käsitykset hinnasta eivät osu yhteen.

Mieti siis: jos minulla olisi kauppaan tarvittavat eurot, jotka olisin halukas sijoittamaan yritystoimintaan, niin miltä juuri tämä yritys vaikuttaisi? Jos vastaus on, että “tämähän näyttää houkuttelevalta kuin vastapoimittu herkkutomaatti”, niin ollaan hyvissä lähtöasemissa!

Kuvassa Ari Kaaro, Advisory Board -jäsen, InCrest Oy, InHunt Group.
Ari Kaaro
Advisory Board Member, InCrest Oy, InHunt Group
Info
LinkedIn

Voimmeko auttaa yrityksesi seuraavien askelten suunnittelussa? Lisätietoa InCrestin palveluista ja konsulteista löydät täältä>>

InCrest KasvuPulssi-menetelmämme

Auttaa johtoryhmää pysähtymään hetkeksi, mittaamaan strategian todellista vaikutusta ja tekemään fokusoituja, vaikuttavia päätöksiä.

Lue lisää ja kysy ajankohtainen tarjouksemme.

Lue lisää
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.