Selvitä totuus työpaikoista

Jaa somessa:

Pari viikkoa sitten tällä kertaa videolla InHuntin vlogissa kävin läpi muutamia asioita, joita kannattaisi selvittää viimeistään ennen kuin allekirjoittaa uuden työsopimuksen. Tuon videon kaksi viimeisintä kohtaa nostin mielestäni tärkeimmiksi. Nämä kohdat koskivat aitoja muiden työntekijöiden kokemuksia kyseisestä yrityksestä sekä tulevasta esimiehestä.

Katso vlogi tästä: https://inhunt.fi/2019/09/vlogi-tee-nama-asiat-ennen-kuin-allekirjoitat-tyosopimuksen/

En yhtään ihmettele, että monet nappasivatkin tähän kiinni ja laittoivat minulle viestiä suoraan LinkedInissä ja kysyivät, onko muita vastaavia palveluita Glassdoorin lisäksi, jonka videolla mainitsin. Toki on ja on myös muita tapoja ottaa yrityksestä, sen työntekijöistä ja johdosta selvää.

Seuraavassa listaankin paikkoja, jotka itse kävisin 100%:n varmuudella läpi, kun pyrkisin selvittämään mahdollisimman paljon tulevasta mahdollisesta työnantajasta ja esimiehestä:

Glassdoor.com

Työpaikkojen TripAdvisor, niin minä Glassdooria lyhyesti kuvailisin. Kuten on hyvin tavallista, tämäkin palvelu on lähtenyt Yhdysvalloista liikkeelle ja pikkuhiljaa sitten levinnyt muihin maihin ja myös Euroooppaan. Mitä Glassdoorista löytyy on siis työntekijöiden jättämiä arvosteluja yrityksistä. Lisäksi löytyy tietoa mm. palkoista, eduista ja jopa rekrytointihaastatteluista ja niissä esitettävistä kysymyksistä.

Yli 450 työntekijöiden jättämää arvostelua löytyy Glassdoorin palvelussa Koneesta. Tämän lisäksi 356 tietoa palkoista, 123 eduista, 94 työhaastatteluista jne.

Nykyään, jotta pääsee kurkkimaan arvosteluja yms. mielenkiintoista tietoa yrityksistä, täytyy palveluun luoda ensiksi tili, joka tosin onnistuu ihan parissa minuutissa.

Tuntopalvelu.fi

Suomesta on ehtinyt olla jo suhteellisen monta Glassdoorin kopiota, mutta valitettavasti yksikään niistä ei ole vielä oikein saanut tuulta siipiensä alle. Ja niin kauan, kun Glassdoor ei käännä palveluaan Suomeksi, on olemassa tilausta vastaavalle suomalaiselle palvelulle, koska paikallisuus on aina valttia.

Näistä nyt potentiaalisimmalta näyttää Alma Median Tuntopalvelu.fi , jonka mahdollisuuksia onnistua lisää tietysti synergiahyödyt, joita he saavat mm. Monster.fi -palvelusta.

Alla yhden nimeltä mainitsemattoman yrityksen kaksi arvostelua. Itse todennäköisesti näiden perusteella jättäisin väliin kyseisen työpaikan, vaikka sitä minulle tarjottaisiin.

Nimeltä mainitsemattoman yrityksen työntekijöiden jättämiä arvosteluita Tuntopalvelu.fi:ssä.

En siis tässä kirjoituksessa viitsi turhaan mainita yrityksen nimeä, koska tarkoitus ei ole aiheuttaa kenellekään turhaa vahinkoa.  Tuntopalvelussa yritys löytyy toki sen nimellä ja nämä kaksi arvostelua ovat kyseisen yrityksen ainoat arvostelut.

Näin ollen, jos sattuu olemaan ko. yrityksen rekrytointiprosessissa, löytää Tuntopalvelusta yrityksen ja lukee nämä kaksi arvostelua, niin veikkaan, että suhteellisen monen mieli muuttuu ottaen vielä huomioon arvosteluiden tuoreuden. Kyseessä on vielä suhteellisen pieni yritys ja näin ollen ei ole kyse vain kahden työntekijän mielipiteestä, vaan aikalailla jo kertoo yleisestä tilanteesta, joka luvalla sanoen on aika huolestuttava. Silmiin pistävää on myös arvosteluiden asiallisuus. Eli niissä ei missään nimessä hyökätä yrityksen johtoa kohtaan, vaan kerrotaan lyhyesti ja rehellisesti, miten asiat ovat.

Google-arvostelut

Google arvostelut lisäävät suosiotaan päivä päivältä ja vaikka ne usein liittyvät yritykseen asiakkaiden näkökulmasta, on se kuitenkin paikka, jonka aina kävisin katsomassa. Jos yrityksellä paljon negatiivisia arvosteluita asiakkaiden kirjoittamina, niin kyllä se heijastuu silloin myös siihen, miten yrityksessä asiat tehdään, miten esim. sen johto toimii ja kuinka hyvä ihmisten siellä on olla töissä.

Microsoft Oy Google Mapsissä, jonka kautta helposti löytyy arvostelut.

Helpoiten arvostelut löytyy, kun menee Google Mapsiin ja kirjoittaa kyseisen yrityksen nimen hakukenttään.

LinkedIn

Kun homma alkaa käydä totiseksi ja ollaan jo lähellä allekirjoittaa uusi työsopimus, niin siinä vaiheessa viimeistään etsisin ko. yrityksen LinkedInistä. Katsoisin keitä siellä on / on ollut töissä ja löytyykö he minun verkostostani. Mikäli näin on, olisin heihin yhteydessä ja kysyisin ihan suoraan kyseisestä työpaikasta työntekijöiden näkökulmasta.

Finnair LinkedInissä ja kohta, josta helposti näkee heti työskenteleekö omia kontakteja ko. yrityksessä.

Siinä vaiheessa, kun minulle sitten selviäisi tuleva esimieheni, niin katsoisin hänen työhistoriaansa ja kävisin sieltä sekä hänen nykyisen että entiset työpaikat läpi ihan sillä, jos löytyisi jälleen kerran edes joku yhteinen kontakti, jolta voisin udella mahdollisesta uudesta tulevasta esimiehestäni.

Jos jossain on digitalisaatiosta ja sosiaalisesta mediasta ollut paljon hyötyä, niin on se juurikin tämä asia. Enää ei isot yritykset pysty maalailla kaunista kuvaa itsestään markkinointikoneistojensa avulla ja ostaa rahalla hyviä rankkauksia parhaiden työnantajien joukossa. Tänä päivänä, jos asiat eivät ole hyvin, tulee se taatusti esille. Näin on jokainen yritys ihan aidosti pakotettu kiinnittämään huomiota siihen, miten oikeasti hyvä heidän työntekijöidensä on olla.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.