”Maailman talousfoorumi ällistytti nimeämällä Suomen Euroopan unionin kilpailukykyisimmäksi valtioksi. Taakse jäivät Ruotsi ja Saksa. Raportin mukaan Suomi on varsinainen innovaatioiden voimanpesä. Raportti kehui myös Suomen työmarkkinoita. Tämänlaisia tuloksia on sitä mukavampi lukea, mitä surkeammin Suomella menee. On hienoa pärjätä edes kilpailukykykisoissa, kun kilpailussa ei tahdo pärjätä. Huono puoli on se, että joku voi kuvitella vertailun kertovan kilpailukyvystä. Sitä se ei tee.” Näin kirjoitti Ismo Virta 13.6 ilmestyneessä Talouselämässä. Muutenkin lehti oli taas aika murheellista luettavaa. Artikkelit ”Suomi rötkähti pohjamutaan”, ”Luhistavan Suomen loistava puolue”, ”Ratsuväki ei pelasta” jne. pitivät sisällään aika mollivoittoista tekstiä. Suomi on tilanteessa, jota pidetään joidenkin arvioiden mukaan jopa pahempana kuin 90-luvun lamaa. Hyvä kysymys on se, että miksi Suomen talous jatkaa taantumistaan, kun maailma ympärillä kasvaa? Talousennustajat yksi toisensa jälkeen siirtävät kasvun alkua tuonnemmaksi. Pari viikkoa sitten POP Pankki arvio, että kasvu alkaa vasta ensi vuonna. Nordea julisti heti perään, että Suomessa on lama ja Jyri Häkämies sanoi, että Suomi on mutasarjassa ja näkymät samankaltaiset kuin Kreikalla, Italialla ja Espanjalla.
InHunt on perustettu elokuussa vuonna 2008 noin kaksi viikkoa ennen täydellistä talouden romahtamista. Siitä tulee aivan kohta kuluneeksi kuusi vuotta ja nyt kun katsoo taaksepäin niin voi sanoa, että romahdus oli parasta, mitä meille olisi voinut tapahtua. Meidän kone on viritetty toimimaan lamassa ja se kyllä näkyy. Ennen kaikkea se näkyy meidän asenteessa, aktiivisuudessa ja tavassa tehdä asioita. Vitsailemmekin aina, että lama / taantuma (rakkaalla lapsella on monta nimeä) saisi vain jatkua. Se ajaisi kilpailijoitamme vain entistä ahtaammalle ja todennäköisesti tervehdyttäisi koko suorahakualaa. Suorahakuyrityksiä on Suomessa aivan liikaa ja niitä kohtaan ei ole mitään pelisääntöjä. Kuka tahansa voi ryhtyä headhunteriksi ja välillä tuntuu, että niin on käynytkin. Osaksi tästä syystä alalla on suhteellisen huono maine ja välillä suurin myynnin este on se, että asiakas on saanut aikaisemmin luokatonta palvelua ja näin suorahausta on vallalla aivan väärät käsitykset.
Kulunut vuosi InHuntissa on ollut erittäin mielenkiintoinen. Aivan viime vuoden lopulla liityimme osaksi Hunting Headsin kansainvälistä suorahakuketjua ja sen lisäksi helmikuussa uusi yhtiö InHunt Executive Oy lähti liikkeelle. Seitsemän raudanlujan ja pitkän linjan business ammattilaisen mukaantulo toimintaamme oli jotain sellaista mitä Suomessa ei ollut ennen nähty. Loimme myös viime vuoden loppupuolella strategian digitaalisten kanavien tehostamiseksi ja olemme noudattaneet tätä strategiaa aina joulukuusta 2013 lähtien. Nämä kaikki yhdessä on tehnyt sen, että yritykset, ihmiset ja media ovat löytäneet meidät entistä paremmin. Konkreettisesti tämä on näkynyt www-sivujemme kävijämäärien räjähdysmäisenä kasvuna (n. 15 000 kävijää / kk), sisään tulevina tarjouspyyntöinä sekä erilaisina juttuina ja artikkeleina eri medioissa. Se mikä on ollut myös mukava huomata, että osa kilpailijoista on lähtenyt meidän perässä tekemään samaa ja välillä jopa härskisti suoraan kopiomaan erilaisia tekstejä sivuiltamme. Toisaalta tämä on imartelevaa, mutta toisaalta välillä on tehnyt mieli laittaa viestiä ja pyytää, että laittaisivat nyt edes jonkun maininnan, mistä ovat jutun poimineet.
Liikevaihtomme on kasvanut tasaisesti perustamisesta lähtien ja viime vuonna se ylsi lähes 2 miljoonaan euroon (1,98 milj€). Tänä vuonna on odotettavissa kasvua, mutta kuinka paljon niin se jää vielä nähtäväksi. Kun katsoo kilpailijoita, niin täytyy olla siihen tyytyväinen, koska kasvu ei ole mikään yleinen trendi tällä alalla. Meidän menestystä ja kasvua on perusteltu mm. sillä, että olemme hintahäirikköjä ja tarjoamme huomattavasti edullisemmin palveluita. Tähän voin todeta, että paljon enempään metsään ei voisi mennä. Meillä on asiakkaalla käytössä aivan eri argumentit kuin hinta.
Jos alkuvuosi oli mielenkiintoinen, niin sitä tulee myös loppuvuosi olemaan. Joku saattoi huomatakin, että etsimme tällä hetkellä Franchise-yrittäjiä eri paikkakunnille. Sen lisäksi olemme entistä vahvemmin suunnanneet katseita myös ulkomaille, mutta siitä sitten lisää kesän jälkeen.
Tämä oli viimeinen kevätkauden blogikirjoitus. Nyt on pieni breikki paikallaan ja laitetaan kynä sauhumaan taas heti elokuussa. Ei muuta kuin hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille! Ja jos kesälomalla alkaa tuntua siltä, että vanhaan työhön palaaminen ei tunnu miellyttävän, niin kannattaa käydä vilkaisemassa meidän avoimet työpaikat osiota. Siellä eli siis meillä tapahtuu myös kesällä!
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
Kirjoittaja Teemu Ruuska on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup