Vuosi 2015 lähenee loppuaan, joten onkin hyvä aika katsoa miltä vuosi 2016 tulee näyttämään rekrytoinnin osalta ja mitkä kolme asiaa omasta mielestäni nousevat entistä vahvemmin esiin työnantajien näkökulmasta:
Työnantajamielikuvan parantaminen
Viimein yritykset alkavat ymmärtämään, että saadakseen parhaat työntekijät on tehtävä asioita oikein myös rekrytointikampanjan ulkopuolella. Rekrytoinnista onkin tullut jatkuva prosessi, joka nauttii ja hyötyy hyvin hoidetusta markkinoinnista ja viestinnästä. Yrityksen ei tarvitse olla entuudestaan tuttu hakijalle, mutta siinä vaiheessa, kun hakijan mielenkiinto on herätetty, se minkä kuvan yritys antaa itsestään esim. omilla verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa yleensä ratkaisee sen, tuleeko hakemus jätetyksi.
Mielenkiintoista on myös huomata, että viimeisimmissä tutkimuksissa LinkedInin rooli työnantajamielikuvan luomisessa on huomattavan suuri rekrytoitaessa uutta henkilöä. Eli toisin sanoen jos yritys loistaa siellä poissaolollaan, niin se ei ainakaan auta hyvien hakijoiden houkuttelemisessa.
Passiivisten hakijoiden tavoittaminen
Passiivisten hakijoiden tavoittaminen entistä tehokkaammin nousee järjestäen esiin katsoessa viimeisimpiä rekrytointiin liittyviä tutkimuksia, sekä keskustellessa rekrytoinneista vastaavien henkilöiden kanssa. Sosiaalisen median parempi hyödyntäminen sekä uusien äppien / sovelluksien käyttö, jotka yhdistävät entistä paremmin työnantajat ja potentiaaliset työntekijät, tuntuu nyt olevan kaikkien huulilla. Ja syytä olisikin, koska LinkedIn mm. rikkoi juuri 400 miljoonan käyttäjän rajapyykin ja Suomessakin, kun viimeksi kesällä näin lukeman, oltiin jo lähellä 800.000 rekisteröitynyttä käyttäjää.
Omien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen
Yksi rekrytoinnin ainaisista ongelmista on se, että päätökset joudutaan useimmiten tekemään vain muutamien haastatteluiden perusteella. Taustat ja referenssit toki voidaan selvittää usealta eri henkilöltä, mutta siltikin se palkatun henkilön todellinen minä paljastuu vasta tehtävässä aloittamisen jälkeen. Omien työntekijöiden verkostot tuovat hieman apua tähän ongelmaan ja niistä voi löytyä hyvinkin nopeasti oikealla osaamisella varustettu henkilö, jossa työntekijän suositus toimii eräänlaisena takuuna. Ennen omien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen oli lähinnä IT-alan juttu, mutta nykyään ja tulevaisuudessa niitä hyödynnetään alasta riippumatta ja entistä järjestelmällisemmin.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Headsin Espanjan toimiston Managing Partner. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: