TOP 3 Rekrytoinnin trendit 2016 (Työnantaja)

Jaa somessa:

Vuosi 2015 lähenee loppuaan, joten onkin hyvä aika katsoa miltä vuosi 2016 tulee näyttämään rekrytoinnin osalta ja mitkä kolme asiaa omasta mielestäni nousevat entistä vahvemmin esiin työnantajien näkökulmasta:

Työnantajamielikuvan parantaminen

Viimein yritykset alkavat ymmärtämään, että saadakseen parhaat työntekijät on tehtävä asioita oikein myös rekrytointikampanjan ulkopuolella. Rekrytoinnista onkin tullut jatkuva prosessi, joka nauttii ja hyötyy hyvin hoidetusta markkinoinnista ja viestinnästä. Yrityksen ei tarvitse olla entuudestaan tuttu hakijalle, mutta siinä vaiheessa, kun hakijan mielenkiinto on herätetty, se minkä kuvan yritys antaa itsestään esim. omilla verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa yleensä ratkaisee sen, tuleeko hakemus jätetyksi.

Mielenkiintoista on myös huomata, että viimeisimmissä tutkimuksissa LinkedInin rooli työnantajamielikuvan luomisessa on huomattavan suuri rekrytoitaessa uutta henkilöä. Eli toisin sanoen jos yritys loistaa siellä poissaolollaan, niin se ei ainakaan auta hyvien hakijoiden houkuttelemisessa.

Passiivisten hakijoiden tavoittaminen

Passiivisten hakijoiden tavoittaminen entistä tehokkaammin nousee järjestäen esiin katsoessa viimeisimpiä rekrytointiin liittyviä tutkimuksia, sekä keskustellessa rekrytoinneista vastaavien henkilöiden kanssa. Sosiaalisen median parempi hyödyntäminen sekä uusien äppien / sovelluksien käyttö, jotka yhdistävät entistä paremmin työnantajat ja potentiaaliset työntekijät, tuntuu nyt olevan kaikkien huulilla. Ja syytä olisikin, koska LinkedIn mm. rikkoi juuri 400 miljoonan käyttäjän rajapyykin ja Suomessakin, kun viimeksi kesällä näin lukeman, oltiin jo lähellä 800.000 rekisteröitynyttä käyttäjää.

Omien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen

Yksi rekrytoinnin ainaisista ongelmista on se, että päätökset joudutaan useimmiten tekemään vain muutamien haastatteluiden perusteella. Taustat ja referenssit toki voidaan selvittää usealta eri henkilöltä, mutta siltikin se palkatun henkilön todellinen minä paljastuu vasta tehtävässä aloittamisen jälkeen. Omien työntekijöiden verkostot tuovat hieman apua tähän ongelmaan ja niistä voi löytyä hyvinkin nopeasti oikealla osaamisella varustettu henkilö, jossa työntekijän suositus toimii eräänlaisena takuuna. Ennen omien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen oli lähinnä IT-alan juttu, mutta nykyään ja tulevaisuudessa niitä hyödynnetään alasta riippumatta ja entistä järjestelmällisemmin.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Headsin Espanjan toimiston Managing Partner. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Intendentti
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Hallitusammattilainen
Tre småbarnspedagoger med stort hjärta!
Uusimmat

Blogista

Kuvasa henkilö tekemässä työpaikkahakemusta tietokoneella.
Headhunterin näkökulma: Miksi hakemusta ei kannata jättää viime tippaan?
Julkisella sektorilla on yhä yleistä jättää työhakemus aivan viime tipassa. Mutta mitä se kertoo hakijasta ja mitä headhunter ajattelee siitä? Lue, miksi ajoissa...
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori_1200x630px
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori!
Moni strategia jää suunnitelman tasolle, koska kilpailuetu puuttuu. Kun kilpailuetu määritellään, siitä tulee strategian moottori, joka ohjaa valintoja ja tuo...
Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.