Toissa viikolla mm. Kauppalehti uutisoi Conference Boardin kansainvälisestä tutkimuksesta, jossa oltiin haastateltu eri yrityksien johtajia ja pyrittiin selvittämään yritysjohtajien suurimmat haasteet vuonna 2016.
Uutinen oli otsikoitu hieman valheellisesti ja siinä sanottiin, että yritysjohtajien ykköshuoli on, mistä löytää osaajia. Näin asia ei kuitenkaan ollut vaan jos luki uutisen tai katsoi Conference Boardin tekemää listaa huolista, niin ykköshuoli oli, miten houkutella parhaat osaajat ja saada heidät pidettyä yrityksessä. Ja siinä on todella suuri ero.
”Johtajien ykköshuoli on, miten heidän yrityksensä pystyy houkuttelemaan parhaita kykyjä joukkoihinsa. Toiseksi eniten kannetaan huolta siitä mistä löytyvät ’seuraavan sukupolven’ yritysjohtajat”,Conference Boardin varatoimitusjohtaja Rebecca Ray kertoo.
Itse olen vahvasti sitä mieltä, ja nyt puhun myös kokemuksesta, että osaajien löytäminen ei ole todellakaan mikään juttu. Niitä on maailma täynnä ja ne löytyy tämän päivän työkaluilla suhteellisen helposti. Se missä ongelmat juurikin alkavat on, että kuinka houkuttelevalta yritys / tehtävä / kokonaispaketti vaikuttaa parhaiden osaajien silmissä ja onko meillä ylipäätänsä mahdollista saada houkuteltua näitä parhaita osaajia asiakasyritykseen.
Yksi iso erottautumistekijä suorahakuyrityksillä tulee juuri tässä eli miten pystytään myymään tehtävää potentiaalisille kandeille. Toisissa suorahakuyrityksissä tätä ensimmäisten vaiheiden raakaa myyntityötä on tekemässä nuoret konsultit ja vasta prosessin myöhäisemmässä vaiheessa seniori konsultti tms. hyppää kehiin. Toisissa taas koko prosessin hoitaa alusta loppuun se sama henkilö, joka ymmärtää täysin asiakkaan busineksen, toimialan ja toimintaympäristön ja näin pystyy parhaille ehdokkaille myymään ja luotua kiinnostuksen aivan eri tavalla.
Moni yritys kuuluu valitettavasti siihen harmaaseen kastiin, josta on vaikea keksiä yhtään asiaa, jolla yritystä tai tehtävää myisi.
Mutta ihmeisiin emme mekään sentään pysty. Moni yritys kuuluu valitettavasti siihen harmaaseen kastiin, josta on vaikea keksiä yhtään asiaa, jolla yritystä tai tehtävää myisi. Asiaa, jolla yritys aidosti erottuisi positiivisessa valossa kilpailijoistaan tai olisi jollakin tavalla edellä kävijä. Parhaat osaajat ovat jo jossain töissä ja näin pelkästään se, että olisi mahdollisuus työpaikkaan ja kiinteään kuukausituloon ei oikein saa heitä syttymään vaihtamisesta. Valitettavan usein olemme löytäneet itsemme tilanteesta, jossa asiakas piirtelee paperille hänen unelmahenkilöään, johon joudumme toteamaan, että tuollaisia on kyllä markkinoilla, mutta ei ole yksinkertaisesti hirveästi toivoa, että tämä henkilö saataisiin teille töihin. Jos asiakas ei tätä ymmärrä on meille parempi olla ottamatta hakua, koska muuten riskeeraisimme vain turhaan oman maineemme.
Tänä päivänä on kuitenkin muitakin syitä miksi yritys ei enää olekaan niin kiinnostava potentiaalisten henkilöiden silmissä, mitä se ehkä joskus on ollut. LinkedIn tekee paljon tutkimuksia erilaisista aiheista mm. rekrytointiin ja työelämään liittyen. Pari viikkoa sitten silmiini osui tehty tutkimus, jossa tutkittiin syitä miksi ihmiset vaihtavat tänä päivänä työpaikkaa. Tutkimus oli kohdistettu Espanjaan, mutta kun vastaavia tutkimuksia olen paljon lukenut, niin tulokset ovat aika lailla yleistettävissä ainakin Euroopan tasolla. Ensimmäisenä listalla oli, että pienet ja keskisuuret yritykset vetävät koko ajan enemmän ja enemmän puoleensa henkilöitä isoista yrityksistä. Tämä on asia joka on tullut selväksi minulle vuosien mittaan monessa yhteydessä.
Yksi viimeisimmistä oli, kun viime vuonna istuin luokkahuoneessa, jossa oli reilu 40 kyseisenä vuonna valmistuvaa maisteriopiskelijaa 28 eri maasta. Kun kysyttiin, että kuinka moni tähtää isojen kansainvälisten yritysten palkkalistoille, niin tasan yksi henkilö nosti kätensä ylös ja todennäköisesti siitä seuranneen keskustelun jälkeen hänkin tuli ehkä toisiin aatoksiin tai ainakin harkitsee myös muita vaihtoehtoja. Monet ainoastaan perustelivat kantaansa sillä, että he haluavat aidosti vaikuttaa ja nähdä oman työn tulokset. Myös paremmat mahdollisuudet kehittyä ja edetä uralla, vapaus (mm. etätyö), edut sekä yrityskulttuuri olivat asioita, jotka nousivat hyvin nopeasti esiin.
Jos olisin itse ison yrityksen toimitusjohtaja, niin ennen kaikkea tämä olisi ykköshuolenaiheeni aivan varmasti ja todennäköisesti viettäisin unettomia öitä pähkäillessäni, miten luoda isosta yrityksestä jälleen kiinnostava myös kovimpien nousevien talenttien silmissä. Mahdotonta kun se ei kuitenkaan ole ja yritykset kuten Google, Apple ja Facebook ovat varmasti edelleen unelmatyöpaikkoja monelle. Nämä ovat toki kaukaisia esimerkkejä monen silmissä, mutta he ovat sen tehneet joten sen on siis oltava edelleen mahdollista, vaikka uuden sukupolven työntekijät katsovatkin työelämää ja uraa aivan uudesta näkökulmasta.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: