Korkeakouluissa ei ilmeisesti edelleenkään kiinnitetä huomiota siihen, miten niihin töihin päästään, miten niitä tulisi hakea tai miten tulisi löydetyksi. Tämä asia tuli taas puheeksi, kun kävin keskustelua pari viikkoa sitten yhden meidän InHuntin aluejohtajan kanssa ja hän kertoi kuinka oli kaksi casea kesällä, joihin yritykset olisivat olleet valmiita palkkamaan vastavalmistuneita. Näitä hakuja ei voitu ottaa, koska meillä ei ole sellaista paikkaa mistä löytää vastavalmistuneita tehokkaasti ja olisi se näiden vastavalmistuneiden tehtävä tehdä itsensä löydetyksi – esimerkiksi perustamalla profiili LinkedIniin.
Mikään ei siis edelleenkään ole muuttunut. Kauppa- ja ammattikorkeakouluissa kyllä puhutaan johtamisesta, strategioista, taloudesta, trendeistä, mutta unohdetaan se, että suurimman osan tulee kuitenkin aloittaa työuransa ihan perusduuneista. Siinä vaiheessa, kun nuo koulussa opitut asiat tulevat aidosti ajankohtaiseksi, on suurin osa niistä jo unohdettu tai korvattu työelämässä opituilla taidoilla.
Yliopistoissa eletään usein ihan omassa todellisuudessa. Varsinkin kaupallisen puolen korkeakoulututkinnon hyöty on lähinnä siinä, että se ei estä saamasta tai tavoittelemasta jotain tiettyä työtehtävää. Se jos on kuulunut ihan ehdottomaan eliittiin ja valmistunut koulusta lähes parhailla arvosanoilla, se toki kertoo henkilöstä ja nämä yleensä poimitaankin isojen yrityksien toimesta jo hyvissä ajoin. Jos kuitenkin on ollut niin sanottu ”perus Jaska”, joka on tehnyt juuri sen tarvittavan eikä yhtään enempää, on silloin papereiden arvo juuri siinä. Varsinkin Suomessa, missä tutkinto ei maksa mitään.
Olen itse istunut viimeksi koulun penkillä reilu vuosi sitten Madridissa, EAE Business Schoolissa. Siellä sentään keskityttiin paljon oman henkilökohtaisen brändin rakentamiseen digitaalisissa kanavissa. Kuitenkin sielläkin jäi aikalailla se aihe käymättä läpi, että miten niitä töitä sitten oikeasti pitää hakea tai mistä niitä tulisi etsiä, miten hakuprosessissa tulisi toimia, jotta erottuisi jne.
Oma historiani rekrytointialalla alkaa olemaan varsin pitkä, joten kanssa opiskelijoiden pyynnöstä ryhdyin tuumasta toimeen ja sovin eri professorien kanssa, että voin pitää pari luentoa näistä asioista. Myöhemmin minua on sitten pyydetty vierailijaluennoitsijaksi sekä kyseiseen EAE Business Schooliin, että myös arvostettuun IE Business Schooliin puhumaan samoista asioista.
Viimeksi edessäni oli taas muutamakymmentä MBA opiskelijaa, joilla kaikilla vähintään 5 vuotta työhistoriaa ja useimmilla yli 10. Oli varsin mielenkiintoista olla heidän edessä kertomassa miten headhunterit toimivat ja miten ylipäätänsä koko rekrytointimarkkina toimii tänä päivänä. Luennon jälkeen moni tuli ihan kädestä pitäen kiittämään ja toteamaan, että olisivat kyllä aivan pihalla ja lähestyisivät asiaa täysin väärästä kulmasta, jos en olisi sitä tullut avaamaan hiukan.
Ehdottaisinkin, että Suomessa korkeakoulut heräisivät tähän ja lisäisivät tarjontaansa kurssin, joka käsittelisi tämän päivän rekrytointimarkkinoita, työnhakemista sekä oman brändin rakentamista. Sitä varmasti moni opiskelija tarvitsisi ja osaisi arvostaa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.