Viime vuonna InHunt toteutti 27 hybridihakua (n. 10% kaikista hauista), joissa hyödynsi potentiaalisten henkilöiden löytämisessä sekä suorahakua (headhunting), että maksettua mediaa.
Vaikka InHunt tunnetaankin vahvasta headhunting -osaamisesta, on yrityksessä aina pidetty tärkeänä, että sen asiakkaat pääsevät nauttimaan myös rekrytointialan nykyaikaisimmista ja tehokkaimmista ratkaisuista. Varsinkin näinä aikoina, kun Suomessa monilla aloilla eletään todellista osaajapulaa ja uusien työntekijöiden rekrytoiminen on osoittautunut erittäin haastavaksi useille yrityksistä.
Kohdennetulla rekrytointimainonnalla tarkoitetaan käytännössä sosiaalisissa medioissa – kuten LinkedIn ja Facebook – tapahtuvaa mainontaa, jossa rahallisilla panostuksilla laitetaan halutut postaukset näkymään valittujen henkilöiden kotifiideihin. Näin ollen esimerkiksi ilmoitukset avoinna olevista tehtävistä saadaan erittäin tehokkaasti potentiaalisten henkilöiden tietoisuuteen, vaikka he eivät olisikaan aktiivisesti etsimässä uusia haasteita. Kun kohdentaminen ja mainoksien / postausten optimointi tehdään laadukkaasti, ovat tulokset myös erittäin hyvät.
Ensimmäiset somerekrytointikampanjat jo vuonna 2011
InHuntissa toteutettiin ensimmäiset somerekrytointikampanjat jo vuonna 2011. Näistä päävastuussa oli edelleenkin InHunt Groupissa vaikuttava Teemu Ruuska, joka vastaa tänä päivänä digitaalisuudesta sekä kansainvälisistä toiminnoista.
”Somessa tapahtuva kohdennettu rekrytointimarkkinointi hyödyntää sitä kaikkea tietoa ja dataa, jonka käyttäjät palveluihin vapaaehtoisesti jättävät. Esimerkiksi LinkedInissä on markkinoijien käytössä toistakymmentä filtteriä, joiden avulla pystytään määritellä kenen kaikkien kotifiideissä mainos tai vaikkapa ilmoitus työpaikasta tulee näkymään.
Yleisestihän esimerkiksi yrityksen omaan profiiliin laitettu postaus näkyy aluksi vain niille, jotka ko. yritystä kanavassa seuraavat. Jos postaus saa paljon tykkäyksiä ja kommentointia osakseen, alkaa se näkyä myös muillekin. Kuitenkin postauksien sponsoroinnilla tehostetaan tätä huomattavasti ja enää ei olla pelkästään LinkedInin tai Facebookin algoritmien varassa, vaan pystytään itse määrittelemään ketkä tai minkä tyyppiset henkilöt tulevat sen näkemään.
Vuonna 2011 olimme varmasti ensimmäisten joukossa Suomessa, jotka toteuttivat useita rekrytointikampanjoita myös sosiaalisissa medioissa. Näitä teimme suhteellisen tunnetuille brändeille kuten Marimekko, Esprit ja MetroAuto. Silloin tosin vaihtoehdot olivat suhteellisen niukat ja mainostaja joutui tyytymään esim. vain palveluiden oikeassa reunassa näkyviin pieniin mainoksiin. Silloin mainoksia tai sponsoroituja sisältöjä ei tuotu käyttäjien kotifiideihin, joka on se paikka, missä käyttäjän silmät koko ajan ovat ja näin herättää kiinnostuksen.”, kertoo Teemu Ruuska.
Työpaikkailmoittelun ongelmana on aina ollut se, että potentiaalisten henkilöiden täytyy ne itse löytää. Vaikka sähköisten työpaikkaportaalien (esim. Oikotie Työpaikat) kuviteltiin aikanaan tuovan tähän ison muutoksen ja ajavan mm. headhunterit ahtaalle, ei näin kuitenkaan käynyt. Unohdettiin se asia, että edelleen näissä kanavissa vierailevat ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat aidosti uutta työtä vailla. Suurin osa työnhakijoista on ns. passiivisia työnhakijoita, jotka ei näissä kanavissa vieraile. Nyt sosiaalisten medioiden avulla saadaan nämäkin työnhakijat kiinni ihan eri tavalla.
”On ollut mielenkiintoista kokeilla uusimpia työkaluja ja nähdä konkreettisesti, miten ne toimivat. Sosiaalisesta mediasta on tullut erittäin mielenkiintoinen kanava organisaatioille todella monella tavalla. Siellä rakennetaan tunnettuutta, tehdään kauppaa, löydetään uusia työntekijöitä, palvellaan asiakkaita jne.
En kuitenkaan edelleenkään jättäisi yhtään tärkeää rekrytointia pelkästään median varaan, vaan pitäisin sen aina ns. tukifunktiona. Kun on ammattitaitoinen headhunter asialla, ei ikinä olla sen varassa mitä jokin kanava tuottaa tai ei tuota. Hakua pystytään tekemään niin pitkään, että oikeat henkilöt saadaan mukaan prosessiin ja varmistetaan näin sopivimman henkilön löytyminen joka ikinen kerta.”, toteaa Kari Juutilainen, InHunt Groupin toimitusjohtaja.