Osaajapula vai osaamaton rekrytoija?

Jaa somessa:

 

Monet yritykset tuskailevat tällä hetkellä rekrytointien kanssa, johon vallitseva osaajapula on yksi selkeä syy. Itse kuitenkin uskallan väittää, että vaikka osaajapula varmasti osassa rekrytointeja on syynä heikkoon lopputulokseen, hyvin usein syyt löytyvät kuitenkin aivan muualta ja ennen kaikkea rekrytoijasta sekä vääristä vanhentuneista kanavista.

 

Ei varmaan ole hirven väärin sanoa, että viimeisen viiden vuoden aikana myös koko rekrytointiala on muuttunut enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Samanaikaisesti on tapahtunut kaksi asiaa: osaajapula sekä digitalisaatio. Vanhat rekrytointikanavat eivät enää toimi samalla tavalla ja erityisesti sosiaalinen media on nostanut vahvasti päätään merkittävämpänä kanavana löytää ja houkutella uusia työntekijöitä.

 

Samalla kun ihan perinteisimmistä osaajista on koko ajan pulaa, organisaatioihin syntyy kovalla tahdilla käytännössä täysin uusia rooleja joihin hyvien ja/tai kokeneiden työntekijöiden löytäminen on todella kiven alla. Välillä ongelmaksi muodostuu myös se, että ei edes tiedetä mitä pitäisi hakea ja millä tittelillä, koska omassa organisaatiossa ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa osaamista, jotta ymmärrettäisiin tarve tai tuleva rooli oikealla tavalla. Ja kun ei tiedetä mitä haetaan ja mistä sen voisi löytää, ymmärtää jokainen, että rekrytoinnista ei kovin menestyksekästä voi tulla.

 

Tutkimukset kertovat, että Suomen HR-kenttä ei ole pysynyt muutoksessa mukana. Tämä toki yleistäen ja aina löytyy poikkeuksia, mutta ei tarvitse kuin katsoa Duunitorin tekemään vuotuiseen Kansalliseen Rekrytointitutkimukseen, joka tukee väitettäni. Viime vuonna edelleen lähes 50% rekrytoijista piti maksullisia LinkedIn -ilmoituksia merkityksettöminä omien rekrytointiensa kannalta. Tämä on täysin uskomatonta, jos miettii, että LinkedInistä löytyy jo yli miljoona suomalaista ja se on kanava, joka myös mahdollistaa työpaikkailmoitusten kohdentamisen aivan eri tavalla kuin vaikka perinteiset sähköiset työpaikkamediat.

 

Toinen huolestuttava luku, joka tutkimuksesta selvisi oli se, että yli 30% organisaatiosta ei käytä työnantajamielikuvan rakentamiseen ollenkaan rahaa. Samalla kuitenkin 95% vastaajista piti hyvää työnantajamielikuvaa erittäin tärkeänä onnistuneen rekrytoinnin kannalta. Joku ei tässä kuitenkaan ihan nyt kohtaa, vai mitä itse olet mieltä?

 

Ymmärtääkseni uusi tutkimus on taas valmistumassa ja varmasti prosentit sekä LinkedInin, että työnantajamielikuvan rakentamisen suhteen ovat kohentuneet, mutta silti tullaan olemaan kaukana siitä, missä pitäisi olla. Hyvin vähän tulee rekrytointeja mieleen, joissa sosiaalinen media ja hyvä työnantajamielikuva ei auttaisi tai olisi se ratkaiseva tekijä, jotta oikea henkilö löytyisi.

 

Sosiaalisen median hyödyntäminen ei myöskään tarvitse olla passiivista, vaan voi siellä omalla aktiivisuudella saada loistavia tuloksia aikaan. Sen lisäksi, että sosiaaliset mediat ja etenkin LinkedIn tarjoaa tänä päivänä erilaisia erittäin toimivia keinoja työpaikoista ilmoitteluun, on se myös kanava, jossa on erittäin helppo etsiä itse proaktiivisesti potentiaalisia työntekijöitä. Toki riippuu paljon rekrytoinnista ja jos on vaikka kyseessä esim. isompi tunnettu yritys, niin ei ehkä ole välttämättä se paras idea lähestyä kilpailijoiden avainhenkilöitä itse, vaan valita sitten vähän eri keinot ja kanavat. Eli pelisilmää täytyy myös olla.

 

Osaamaton rekrytoija tekee usein todella useita jopa räikeitä virheitä myös rekrytointiprosessin aikana. Ensinnäkin hän luulee, että kaikki haluavat heille töihin ja näin kohtelee hakijoita sen mukaisesti. Ei pidä heihin yhteyttä eikä kerro prosessin kulusta ja tilanteesta. Kun on haastattelun aika, pommittaa hän hakijoita kysymyksillä sen sijaan, että yrittäisi saada aikaan hyvän keskustelun, jossa samalla myös myy omaa yritystä hakijoille. Asia, joka suurimmalta osalta rekrytoijista unohtuu täysin ja syy, miksi parhaat hakijat saattavat todeta, että työpaikka ei ole häntä varten.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.