Pari viikkoa sitten tällä kertaa videolla InHuntin vlogissa kävin läpi muutamia asioita, joita kannattaisi selvittää viimeistään ennen kuin allekirjoittaa uuden työsopimuksen. Tuon videon kaksi viimeisintä kohtaa nostin mielestäni tärkeimmiksi. Nämä kohdat koskivat aitoja muiden työntekijöiden kokemuksia kyseisestä yrityksestä sekä tulevasta esimiehestä.
Katso vlogi tästä: https://inhunt.fi/2019/09/vlogi-tee-nama-asiat-ennen-kuin-allekirjoitat-tyosopimuksen/
En yhtään ihmettele, että monet nappasivatkin tähän kiinni ja laittoivat minulle viestiä suoraan LinkedInissä ja kysyivät, onko muita vastaavia palveluita Glassdoorin lisäksi, jonka videolla mainitsin. Toki on ja on myös muita tapoja ottaa yrityksestä, sen työntekijöistä ja johdosta selvää.
Seuraavassa listaankin paikkoja, jotka itse kävisin 100%:n varmuudella läpi, kun pyrkisin selvittämään mahdollisimman paljon tulevasta mahdollisesta työnantajasta ja esimiehestä:
Glassdoor.com
Työpaikkojen TripAdvisor, niin minä Glassdooria lyhyesti kuvailisin. Kuten on hyvin tavallista, tämäkin palvelu on lähtenyt Yhdysvalloista liikkeelle ja pikkuhiljaa sitten levinnyt muihin maihin ja myös Euroooppaan. Mitä Glassdoorista löytyy on siis työntekijöiden jättämiä arvosteluja yrityksistä. Lisäksi löytyy tietoa mm. palkoista, eduista ja jopa rekrytointihaastatteluista ja niissä esitettävistä kysymyksistä.
Nykyään, jotta pääsee kurkkimaan arvosteluja yms. mielenkiintoista tietoa yrityksistä, täytyy palveluun luoda ensiksi tili, joka tosin onnistuu ihan parissa minuutissa.
Tuntopalvelu.fi
Suomesta on ehtinyt olla jo suhteellisen monta Glassdoorin kopiota, mutta valitettavasti yksikään niistä ei ole vielä oikein saanut tuulta siipiensä alle. Ja niin kauan, kun Glassdoor ei käännä palveluaan Suomeksi, on olemassa tilausta vastaavalle suomalaiselle palvelulle, koska paikallisuus on aina valttia.
Näistä nyt potentiaalisimmalta näyttää Alma Median Tuntopalvelu.fi , jonka mahdollisuuksia onnistua lisää tietysti synergiahyödyt, joita he saavat mm. Monster.fi -palvelusta.
Alla yhden nimeltä mainitsemattoman yrityksen kaksi arvostelua. Itse todennäköisesti näiden perusteella jättäisin väliin kyseisen työpaikan, vaikka sitä minulle tarjottaisiin.
En siis tässä kirjoituksessa viitsi turhaan mainita yrityksen nimeä, koska tarkoitus ei ole aiheuttaa kenellekään turhaa vahinkoa. Tuntopalvelussa yritys löytyy toki sen nimellä ja nämä kaksi arvostelua ovat kyseisen yrityksen ainoat arvostelut.
Näin ollen, jos sattuu olemaan ko. yrityksen rekrytointiprosessissa, löytää Tuntopalvelusta yrityksen ja lukee nämä kaksi arvostelua, niin veikkaan, että suhteellisen monen mieli muuttuu ottaen vielä huomioon arvosteluiden tuoreuden. Kyseessä on vielä suhteellisen pieni yritys ja näin ollen ei ole kyse vain kahden työntekijän mielipiteestä, vaan aikalailla jo kertoo yleisestä tilanteesta, joka luvalla sanoen on aika huolestuttava. Silmiin pistävää on myös arvosteluiden asiallisuus. Eli niissä ei missään nimessä hyökätä yrityksen johtoa kohtaan, vaan kerrotaan lyhyesti ja rehellisesti, miten asiat ovat.
Google-arvostelut
Google arvostelut lisäävät suosiotaan päivä päivältä ja vaikka ne usein liittyvät yritykseen asiakkaiden näkökulmasta, on se kuitenkin paikka, jonka aina kävisin katsomassa. Jos yrityksellä paljon negatiivisia arvosteluita asiakkaiden kirjoittamina, niin kyllä se heijastuu silloin myös siihen, miten yrityksessä asiat tehdään, miten esim. sen johto toimii ja kuinka hyvä ihmisten siellä on olla töissä.
Helpoiten arvostelut löytyy, kun menee Google Mapsiin ja kirjoittaa kyseisen yrityksen nimen hakukenttään.
Kun homma alkaa käydä totiseksi ja ollaan jo lähellä allekirjoittaa uusi työsopimus, niin siinä vaiheessa viimeistään etsisin ko. yrityksen LinkedInistä. Katsoisin keitä siellä on / on ollut töissä ja löytyykö he minun verkostostani. Mikäli näin on, olisin heihin yhteydessä ja kysyisin ihan suoraan kyseisestä työpaikasta työntekijöiden näkökulmasta.
Siinä vaiheessa, kun minulle sitten selviäisi tuleva esimieheni, niin katsoisin hänen työhistoriaansa ja kävisin sieltä sekä hänen nykyisen että entiset työpaikat läpi ihan sillä, jos löytyisi jälleen kerran edes joku yhteinen kontakti, jolta voisin udella mahdollisesta uudesta tulevasta esimiehestäni.
Jos jossain on digitalisaatiosta ja sosiaalisesta mediasta ollut paljon hyötyä, niin on se juurikin tämä asia. Enää ei isot yritykset pysty maalailla kaunista kuvaa itsestään markkinointikoneistojensa avulla ja ostaa rahalla hyviä rankkauksia parhaiden työnantajien joukossa. Tänä päivänä, jos asiat eivät ole hyvin, tulee se taatusti esille. Näin on jokainen yritys ihan aidosti pakotettu kiinnittämään huomiota siihen, miten oikeasti hyvä heidän työntekijöidensä on olla.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.