Seuraavassa viisi vinkkiä, joiden avulla rekrytoit tehokkaammin vuonna 2020 ja toki sen jälkeenkin.
Oikeat kanavat
Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että ymmärretään sen hetkinen tarve ja se mistä potentiaaliset hakijat saadaan kiinni. Ja voin kertoa, että suurimmilta osin se ei ole printti, eikä usein enää perinteisetkään sähköiset työpaikkasivustot kuten oikotie.fi tai monster.fi, joista tavoittaa ainoastaan ne aktiivisimmat työnhakijat.
Sosiaalinen media
Avoimien työpaikkojen ilmoittelu on siirtynyt isosti sosiaaliseen mediaan. Etenkin Facebook ja LinkedIn ovat suosittuja, koska ne molemmat tarjoavat erittäin hyvät työkalut myös passiivisten työnhakijoiden tavoittamiseen. Molemmista löytyy erittäin edistykselliset markkinointialustat, joiden avulla sana avoinna olevasta tehtävästä saadaan juuri oikeiden ihmisten silmien alle ja hyvin toteutettuna saa se mielenkiinnon heräämään.
Hakijakokemus
Miten helppo on hakea työpaikkaan? Pitääkö täyttää pitkiä hakulomakkeita ja latailla CV:tä ja hakemuksia vai riittääkö hakemiseen vain pari klikkausta? Miten hyvin ja helposti yrityksestä on tietoa saatavilla? Toimiiko tekniikka ja voiko esim. älypuhelimella ajatella hakevansa paikkaa? Kuuluuko yrityksestä mitään hakemuksen jättämisen jälkeen? Saako hakija tietoa prosessin kulusta? Nämä ja monet muut asiat muodostavat yhdessä hyvän hakijakokemuksen, jolla on erittäin iso merkitys siihen, että tuleeko hakijoita ja pysyykö ne kiinnostavimmat hakijat prosessissa mukana.
Työnantajabrändi
Minkä kuvan hakija saa yrityksestäsi netin ja somen kautta? Usein ajatellaan, että hyvä työnantajabrändi tarkoittaa sitä, että yritys on jo monille entuudestaan tuttu hyvänä työpaikkana. Tästä ei suinkaan ole kyse vaan on jokaisella yrityksellä mahdollisuus antaa itsestään hyvä ja mielenkiintoinen kuva rekrytointiprosessin eri vaiheissa, vaikka työnhakija ei olisi ko. yrityksestä koskaan aikaisemmin kuullut.
Unohda pitkät vaatimuslistat
Sen sijaan, että kerrot hakijalle mitä pitää osata ja mitä häneltä odotat, keskity myymään yritys, mahdollisuus ja tehtävä hänelle. Kerro, mikä hänen roolinsa on, tärkeimmät tehtävät ja mitä hänen tulisi saada aikaan. Se, että onko henkilö pätevä tehtävään, jätä se jokaisen hakijan itse pähkäiltäväksi. Ainoa tavoite on saada hakemuksia ja sen jälkeen rekrytoinnista vastuussa olevan henkilön pitäisi kyllä pystyä valitsemaan hakijoiden joukosta jatkoon ne, jotka ovat potentiaalisesti sopivia tehtävään.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.