5 vinkkiä tehokkaampaan rekrytointiin vuodelle 2020

Jaa somessa:

Seuraavassa viisi vinkkiä, joiden avulla rekrytoit tehokkaammin vuonna 2020 ja toki sen jälkeenkin.

Oikeat kanavat

Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että ymmärretään sen hetkinen tarve ja se mistä potentiaaliset hakijat saadaan kiinni. Ja voin kertoa, että suurimmilta osin se ei ole printti, eikä usein enää perinteisetkään sähköiset työpaikkasivustot kuten oikotie.fi tai monster.fi, joista tavoittaa ainoastaan ne aktiivisimmat työnhakijat.

Sosiaalinen media

Avoimien työpaikkojen ilmoittelu on siirtynyt isosti sosiaaliseen mediaan. Etenkin Facebook ja LinkedIn ovat suosittuja, koska ne molemmat tarjoavat erittäin hyvät työkalut myös passiivisten työnhakijoiden tavoittamiseen. Molemmista löytyy erittäin edistykselliset markkinointialustat, joiden avulla sana avoinna olevasta tehtävästä saadaan juuri oikeiden ihmisten silmien alle ja hyvin toteutettuna saa se mielenkiinnon heräämään.

Hakijakokemus

Miten helppo on hakea työpaikkaan? Pitääkö täyttää pitkiä hakulomakkeita ja latailla CV:tä ja hakemuksia vai riittääkö hakemiseen vain pari klikkausta? Miten hyvin ja helposti yrityksestä on tietoa saatavilla? Toimiiko tekniikka ja voiko esim. älypuhelimella ajatella hakevansa paikkaa? Kuuluuko yrityksestä mitään hakemuksen jättämisen jälkeen? Saako hakija tietoa prosessin kulusta? Nämä ja monet muut asiat muodostavat yhdessä hyvän hakijakokemuksen, jolla on erittäin iso merkitys siihen, että tuleeko hakijoita ja pysyykö ne kiinnostavimmat hakijat prosessissa mukana.

Työnantajabrändi

Minkä kuvan hakija saa yrityksestäsi netin ja somen kautta? Usein ajatellaan, että hyvä työnantajabrändi tarkoittaa sitä, että yritys on jo monille entuudestaan tuttu hyvänä työpaikkana. Tästä ei suinkaan ole kyse vaan on jokaisella yrityksellä mahdollisuus antaa itsestään hyvä ja mielenkiintoinen kuva rekrytointiprosessin eri vaiheissa, vaikka työnhakija ei olisi ko. yrityksestä koskaan aikaisemmin kuullut.

Unohda pitkät vaatimuslistat

Sen sijaan, että kerrot hakijalle mitä pitää osata ja mitä häneltä odotat, keskity myymään yritys, mahdollisuus ja tehtävä hänelle. Kerro, mikä hänen roolinsa on, tärkeimmät tehtävät ja mitä hänen tulisi saada aikaan. Se, että onko henkilö pätevä tehtävään, jätä se jokaisen hakijan itse pähkäiltäväksi. Ainoa tavoite on saada hakemuksia ja sen jälkeen rekrytoinnista vastuussa olevan henkilön pitäisi kyllä pystyä valitsemaan hakijoiden joukosta jatkoon ne, jotka ovat potentiaalisesti sopivia tehtävään.  

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.