Viime viikolla kirjoitin siitä, kuinka yhä useammin tietokoneet ja tekoäly ovat laittamassa hakijoita paremmuusjärjestykseen rekrytointiprosesseissa. Mainitsin myös kolme asiaa, jotka ovat nopeuttaneet tätä muutosta todennäköisesti muutamalla vuodella. Nämä asiat ovat GDPR, pandemia sekä hakijakokemuksen tunnustaminen ja liittäminen osaksi yritysten rekrytointistrategiaa.
Voit lukea kirjoituksen tästä: https://inhunt.fi/2020/11/tekoaly-on-yha-useammin-laittamassa-hakijat-paremmuusjarjestykseen/
Seuraavassa annan vinkit siihen, miten kirjoitat CV:n oikein, jotta nämä rekrytointijärjestelmät rankkaavat sinut hakijoiden kärkipäähän. Kun järjestelmään on tullut yli 100 hakemusta, täytyy sinun CV:si löytyä mielellään kymmenen parhaimman joukosta, jotta on aidosti mahdollisuudet päästä haastatteluun. Parhain tässä kohtaa ei tarkoita esim. visuaalisesti hienointa, vaan sellaista, josta löytyy oikeat asiat oikealla tavalla ilmaistuna. Toisin sanoen ne samat asiat, jotka työpaikkailmoituksessa oli jo mainittu.
Jotta tämä vielä aukeaisi paremmin, käydään asia läpi seuraavan esimerkin kautta, jossa yritys hakee vaikka uutta digimarkkinointipäällikköä. Yritys on julkaissut työpaikkailmoituksen heidän kotisivuillaan ja LinkedInin Jobs -osiossa. Yritys itsessään on kiinnostava, työnantajabrändiin on panostettu ja itse työpaikkailmoitus on hyvin luotu ja se herättää kinnostusta. Yritys myös toimii fiksulla tavalla ja aktivoi omia työntekijöitään levittämään ilmoitusta ja sanaa avoinna olevasta tehtävästä omissa verkostoissaan. Kun yrityksessä asiat ovat kunnossa ja työntekijät viihtyvät, he myös näin mielellään tekevät.
Yrityksellä on käytössään viimeisimpiä teknologioita hyödyntävä rekrytointijärjestelmä, jonne tiedot avoinna olevasta tehtävästä myös viedään. Työpaikkailmoituksen lisäksi sinne vielä tarkennetaan mitä osaamista, kokemusta ja muita asioita hakijoilta tulisi löytyä. Näitä voivat olla vaikka henkilön asuinpaikka, työkokemus vuosina, toimialaosaaminen ja/tai kokemus, palkkatoive, kieliosaaminen, jne. Ja kun on digimarkkinointipäällikön tehtävästä kyse, laitetaan listalle todennäköisesti myös ihan konkreettisia asioita ja avainsanoja, kuten SEO, SEM, markkinoinnin automaatio, kommunikointitaidot, ymmärrystä analytiikasta ja erilaisista ohjelmista, kuten Google Analytics, Hotjar, Crazy Egg, jne, osaamista ja ymmärrys erilaisista digimarkkinointiverkostoista / alustoista, kuten Google Ads, Facebook Ads ja LinkedIn Ads. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Sitten pystytään antaa vielä painotukset näille osaamisille eli onko kyseessä ns. ”must-have” vai ”nice-to-have” ominaisuus.
Oletetaan, että paikkaa hakee yhteensä 100 hakijaa ja se mitä rekrytoinnista vastuussa oleva henkilö näkee on se, että järjestelmä rankkaa hakijat paremmuusjärjestykseen sen mukaan kuinka hyvin heidän profiili osuu siihen mitä haetaan. Prosenttilukema henkilön vieressä kertoo suoraan kuinka sopiva matchi hakija on. Näin ollen rekrytoijan ei edes tarvitse katsoa todennäköisesti kuin kymmenen sopivinta hakijaa ja tehdä päätös kenen kanssa jatketaan.
Huonolla CV:llä ja hakemuksella aikanaan oli vielä jokin toivo päästä rekrytointiprosessissa eteenpäin, vaikka ei se silloinkaan ollut helppoa. Suurin osa rekrytointia tekevistä henkilöistä ovat toimineet aina samalla tavalla, kuin nykyiset järjestelmät ja etsineet näitä ns. avainsanoja ensimmäisellä vilkaisulla. Nyt ollaan tulossa siihen tilanteeseen, että jos CV ja hakemus on huonosti tehty, on käytännössä ihan sama minkälaista osaamista ja kokemusta henkilöllä on, rekrytointiprosessit tulevat tyssäämään heti alkuunsa kerta toisensa jälkeen.
Tästä voi nyt olla sitten montaa mieltä, mutta rehellisesti itse olen sitä mieltä, että tämä on se suunta ja tulevaisuus, johon rekrytoinneissa tulisi mennä. Organisaatioiden tehokkuuden kannalta on täysin järjetöntä, että ihmiset ovat siellä pläräämässä hakemuksia. Tai se toinen vielä vähän yleisempi tapa, että käydään läpi ensimmäiset 15-20 sisään tullutta hakemusta ja otetaan niistä muutama haastatteluun ja tehdään valinta.
Joku voi nyt miettiä, että ei hän ole CV:n tai hakemuksen kirjoittamisen ammattilainen. Mutta jos ei noin perustavaa laatua olevia dokumentteja pysty kirjoittamaan oikealla tavalla ja antamaan pientä ajallista panostusta niihin, ei välttämättä ole se henkilö, joka yrityksen tulisi edes palkata. Tai vielä pahempaa, että kuvittelee olevansa niin hyvä ja muita parempi, että CV:n ja hakemuksen värkkääminen ei ole häntä varten. Voin vain todeta, että aika pitkäksi tulee käymään aika, kun odottaa kotisohvalla sitä kutsua työhaastatteluun.
Ja mikäli haluat ohjeita CV:n tekoon, niin klikkaamalla tästä aukeaa eteesi aika pitkä lista blogeja ja vlogeja, joissa käsitellään tätä asiaa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
CEO
InHunt World – Global Headhunting Network