Usein sanon, että työnhaussa vaikeinta on päästä työhaastatteluun. Sen jälkeen alkaa helpottua tai ainakin sen jälkeen kaikki on enemmän jo työnhakijan omissa käsissä. Näin ollen on hyvä varmistua siitä, että valmistautuu työhaastatteluun hyvin ja välttää ainakin ne yleisimmät virheet.

Koska maailmantilanteesta johtuen suurin osa työhaastatteluista tapahtuu tällä hetkellä vielä etänä, niin otan huomioon myös tämän aspektin, kun käyn seuraavassa asioita läpi:

Valmistaudu huolella

Liian usein näkee sitä, että työnhakijat tulevat täysin valmistautumatta haastatteluun, joka käytännössä aina kääntyy hakijaa vastaan. Eli on erittäin tärkeää käyttää ainakin hetki aikaa ja tutustua kunnolla yritykseen, sen työntekijöihin ja esim. taloudellisiin numeroihin.

On varsin normaalia, että haastattelussa rekrytoinnista vastuussa oleva henkilö pyytää hakijaa kertomaan, mitä tietää yrityksestä ja näin on aika noloa, mikäli ei pysty kertoa juuri mitään. Myös hyvästä taustatyöstä on paljon apua haastattelussa ja sen avulla pystyy paremmin peilaamaan omaa osaamistaan myös siihen, mitä yritys mahdollisesti hakee ja pystyy tekemään parempia kysymyksiä haastattelun loppupuolella.

Pukeutuminen

Kun lukee erilaisia tutkimuksia tästä aiheesta, toteaa suurin osa rekrytoijista aina, että ensivaikutelmalla on erittäin suuri merkitys työhaastattelussa. Ja ensivaikutelmaan isosti vaikuttaa pukeutuminen. Oli sitten kyseessä yrityksen tiloissa tapahtuva haastattelu tai videohaastattelu, pukeudu aina asiallisella tavalla. Hyvä ohjesääntö on se, että pukeudut niihin vaatteisiin, joissa voisit kuvitella saapuvasi ensimmäisenä päivänä töihin kyseiseen työpaikkaan.

Ryhti, ääni ja katsekontakti

Istu suorassa, puhu selkeästi ja katso silmiin. Mikäli kyseessä on videohaastattelu, pidä huoli, että web-kamerasi on silmiesi korkeudella. Kenkälaatikko tms. läppärin alle yleensä ajaa asian. Muista myös katsoa kameraan, kun puhut. Useilla ihmisillä on tapana nimittäin katsoa itseään näytöltä, kun puhuu. Mitä tulee ääneen, kannattaa myös käyttää erillistä mikrofonia, jolloin äänesi kuuluu selkeämmin. Erillinen mikki myös yleensä poistaa paremmin mahdolliset ympäristöstä kantautuvat äänet.

Ajan hallinta

Haastatteluihin on yleensä varattu tunti aikaa ja näin on myös hyvä pitää itse huolta siitä, että ei tuhlaa aikaa esim. siihen, että vastaa kysymyksiin hyvin ympäripyöreästi tai lähtee kertomaan tarinaa kymmenien vuosien takaa. Muistan hyvin yhden loppuhaastattelun, jossa ehdokas halusi pitää presentaation itsestään, saavutuksistaan ja työurastaan. Tavallaan ihan hyvä idea, mutta presentaatio kesti lähes 45 minuuttia eikä kukaan kehdannut katkaista presentaatiota. Näin itse haastattelulle ei jäänyt juurikaan aikaa. Kyseinen henkilö ei tullut valituksi tehtävään.

Muistiinpanot

Ei ole yhtään huono ajatus pitää muistivihkoa esillä, johon on ehkä myös kirjannut jo muutaman kysymyksen valmiiksi. Haastattelun aikana on siihen hyvä tehdä muistiinpanoja, kun rekrytoinnista vastuussa oleva henkilö kertoo esim. tulevasta tehtävästä tai yrityksestä. Tekemällä muistiinpanoja osoittaa kuuntelevansa aktiivisesti ja olevansa aidosti kiinnostunut tehtävästä.

Myös videohaastattelussa muistivihko on aina parempi valinta verrattuna siihen, että samalla tekee muistiinpanoja tietokoneelle. Näppäimistön naputtelu voi olla erittäin häiritsevää muille haastattelussa mukana oleville.  

Yhteydenotto haastattelun jälkeen

Haastattelun jälkeen on hyvä laittaa rekrytoinnista vastuussa olevalle henkilölle lyhyt kiitosviesti ja vielä ilmaista / kerrata oman kiinnostuksensa avoinna olevaa tehtävää kohtaan. Pieni ele, jolla ei välttämättä ole lopputuloksen kannalta suurta merkitystä, mutta jättää aina ammattimaisen kuvan.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World