Rekrytointi startupeihin: Yleiskatsaus

Rekrytointi Startupeihin. Kuvassa henkilöt suunnittelevat 3D-mallia yhdessä tietokoneella toimistolla.
Jaa somessa:

Nykyisessä erittäin kilpaillussa liiketoimintaympäristössä oikeiden lahjakkuuksien palkkaaminen on haastavaa. Tämä on vielä haastavampaa startupeille, joilla on suuret unelmat mutta yleensä tiukat budjetit. Jos olet startupin omistaja ja suunnittelet huippulahjakkuuksien löytämistä ja palkkaamista yritykseesi, suunnitelman laatiminen auttaa.

Rekrytointisuunnitelma startupille – miten luoda sellainen? Miksi hyvien ihmisten palkkaaminen on elintärkeää startupeille?

Tehokkaan rekrytointisuunnitelman startupille tulisi sisältää:

  • Milloin palkata
  • Ketä palkata
  • Mihin tehtäviin palkata
  • Miten palkata
  • Odotetut palkkauskustannukset

Etkö ole varma, miksi tarvitset startupin rekrytointisuunnitelman? Ilman sitä vaarana on:

  • Pitkä palkkausaika
  • Liikapalkkaus
  • Ylisuuret kulut
  • Tehoton kasvu

Olitpa sitten palkkaamassa ensimmäistä tiimiäsi startupille tai tuomassa ihmisiä mukaan laajentuessasi, suunnitelman tekeminen on ratkaisevan tärkeää.

Vaikka et ehkä ymmärrä rekrytointisuunnitelman tärkeyttä startupillesi palkatessasi yhtä tai kahta ihmistä, järjestelmien käyttöön ottaminen auttaa sinua merkittävästi, kun kasvatat 10 hengen tiimin 50 tai 100 hengen tiimiksi 5 tai 10 osaston välillä.

Valmis luomaan rekrytointisuunnitelman?

Tässä on neljän vaiheen prosessi, jonka voit muokata paremmin vastaamaan rekrytointitarpeitasi tarvittaessa:

Milloin palkata

Haluatko palkata ennen ”Series A” -rahoitustasi? Vai ennen kuin esität sijoittajille? Yksityiskohtainen startupin rekrytointisuunnitelma antaa sinulle mahdollisuuden laatia budjettisi sen mukaisesti ja auttaa potentiaalisia sijoittajiasi näkemään, miten haluat käyttää summan ja suunnittelet kasvua.

Luo rekrytointiprosessi startupillesi

Sinun on luotava rekrytointiprosessit:

Rekrytointitarpeiden täyttäminen

Tarvitsetko harjoittelijoita startupiisi? Vai kehittäjiä? Tai ohjelmoijia? Tai myyntipäällikköä? Vai teknologiajohtajaa (CTO)? Kuka vastaa näiden rekrytointitarpeiden täyttämisestä ja millä toimenpiteillä? Näihin kysymyksiin vastaaminen on ratkaisevaa.

Palkan päättäminen

Kuinka päätät palkkahaarukat? Kuinka paljon aiot varata suosittelubonuksiin tai rekrytointitoimiston tai päähaun asiantuntijan palkkioihin?

Lähteiden ja rekrytoinnin käyttö

Käytätkö perinteisiä työpaikkailmoitustauluja? Vai ammatillisia verkostoja ja suositteluja? Vai sosiaalista mediaa ehdokkaiden löytämiseen? Aiotko kohdistaa sekä aktiivisiin että passiivisiin ehdokkaisiin? Hoidatko rekrytointiprosessin itse vai otatko mukaan rekrytoinnin asiantuntijan? Kummassakin tapauksessa kuka hoitaa mitäkin erityisiä tehtäviä (kuten työpaikkailmoitusten kirjoittaminen, ehdokkaiden seulonta ja valinta, heidän kontaktointinsa, haastattelujen järjestäminen jne.)? Kuinka aiot käyttää teknologiaa (mukaan lukien tekoäly) rekrytoinnissa?

Budjetin asettaminen

Tämä sisältää alkuperäiset kustannukset (kuten paperityöt, taustatarkistusten suorittamisen jne.) ja jatkuvat kustannukset (palkka ja edut).

Lopullisen palkkauspäätöksen tekeminen

Tämä vaihe sisältää päätöksen siitä, kenellä on valtuudet hyväksyä tai hylätä ehdokkaan palkkaus. Onko se toimitusjohtaja, CTO, talousjohtaja, myyntijohtaja vai henkilöstöpäällikkö? Jos päätetään edetä ehdokkaan kanssa, kuka neuvottelee ja hyväksyy palkat?

Määritä rekrytointitarpeesi

Rekrytointitarpeidesi tulisi olla linjassa liiketoimintatavoitteidesi kanssa. On tärkeää päättää, haluatko palkata ammattilaisia lyhytaikaisesti vai pitkäaikaisesti. Liikapalkkauksen välttämiseksi on tärkeää palkata tarpeellisiin rooleihin. 


Voit kysyä nykyisiltä työntekijöiltäsi, missä sinulla on liikaa tai liian vähän resursseja, jos uusia rooleja on tarpeen luoda ja palkata, jotta heidän työpaineensa olisi siedettävää, ja saada muita oivalluksia rekrytointitarpeistasi.

Käynnistä rekrytointiprosessi

Kun olet selvittänyt yllä olevat yksityiskohdat, olet valmis käynnistämään rekrytointisuunnitelmasi.

3 tärkeintä ominaisuutta, joita painottaa palkattaessa startupiin
Intohimo ja yhtenäisyys liiketoimintasi mission kanssa
Startupeissa selviytyminen on haastavaa. Jos potentiaaliset työntekijäsi eivät ole innostuneita työskentelemään kanssasi, he eivät todennäköisesti jää pitkäksi aikaa. Intohimo voi ilmetä monella tapaa. Se voi liittyä tuotteeseesi tai palveluusi, yrityksesi arvoihin, tavoitteisiisi tai asiakkaidesi ongelmiin, joita haluat ratkaista. Asiakkaiden ongelmien ratkaiseminen ja usko parempaan maailmaan motivoivat ja auttaa tulevia työntekijöitäsi selviytymään startup-elämän haasteista ja kasvamaan vahvemmiksi.
Yrittäjähenkisyys
Yhtenäisyys yrityksen tavoitteiden kanssa on tärkeää työntekijöiden menestykselle ja koko yrityksen tuloksille. Jos työntekijät eivät koe yhteyttä yrityksen visioon, se voi heikentää heidän työtyytyväisyyttään ja tuottavuuttaan.
Sopeutumiskyky
Startupit tarvitsevat sitkeitä, innovatiivisia ja ongelmanratkaisukykyisiä henkilöitä, jotka kukoistavat epävarmuudessa.Yrittäjähenkisyys on startupin elinehto. Nämä yrittäjähenkiset ehdokkaat ovat valmiita kokeilemaan uusia asioita, oppimaan nopeasti ja mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin. Heidän kykynsä ajatella ennakoivasti ja toimia itsenäisesti on startupin menestyksen kulmakivi.

Rekrytointi startupeihin ei tarvitse olla vaikeaa. Kun olet rakentanut rekrytointiprosessin startupillesi ja tiedät, mitä ominaisuuksia painottaa, voit tehostaa ja nopeuttaa huippulahjakkuuksien etsintää.

Jos hakusi ei tuota toivottuja tuloksia, voit aina luottaa meihin InHunt Groupissa. Olipa kyseessä kehittäjien, ohjelmoijien, harjoittelijoiden tai johtotason johtajien palkkaaminen startupillesi, voimme auttaa täyttämään rekrytointitarpeesi.

InHuntGroup_Kari-Juutilainen-24
Kari Juutilainen
CEO ja Managing Partner, InHunt Group
kari.juutilainen@inhunt.fi
+ 358 40 658 4242

3-osainen artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi: 
Teen itse ja säästän – vai säästänkö?

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Sales, Foodservice
Hotellinjohtaja
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Toimitusjohtaja, PK-Seutu
Kaupallinen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa oranssi paperilennokki poikkeaa valkoisten lennokkien ryhmästä.
13 merkkiä siitä, että tärkeä työntekijäsi on lähdössä
Ironista kyllä, juuri ne työntekijät, jotka ovat eniten sitoutuneet yrityksen menestykseen, voivat aktiivisesti etsiä uusia haasteita. Tämä on yleinen ilmiö,...
nainen pitämässä puheenvuoroa Hallituspaikan haku -valmennuksessa
Hallituspaikan haku -valmennus: Satu Helkama puhui hyvästä hallitustyöstä
Lue Satu Helkaman puheenvuorosta Hallituspaikan haku -valmennuksessa, saat vastauksia mm.mihin hallituksen jäsenen hyvyys pohjautuu?
InHuntBlog_12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa_plain
12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa
Tekoäly muuttaa työelämää vauhdilla, mutta osa ammateista on turvassa vielä pitkään. Lue lisää uudesta blogista >>
InHunt_Blogi_Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta_plain
Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta, sekä kestävää ja vastuullista päätöksentekoa
Vesilaitokset takaavat puhtaan veden ja jätevedenkäsittelyn, mutta muuttuva maailma tuo mukanaan haasteita. Kuntien InHunt auttaa löytämään oikeat asiantuntijat...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.