Advisory Board strategisen johtamisen tukena
InHuntin yhteiskehittelynä luotua Advisory Board -toimintamallia on hyödynnetty jo viisi vuotta menestyksellä. Yritykset ja organisaatiot ovat saaneet sen myötä aivan uudenlaista näkemyksellisyyttä ja myös haastamista hallituksen ja ylimmän johdon työhön yrityksen strategian kannalta relevantteja kompetensseja edustavilta henkilöiltä.
Toimintamallimme mukaan perustettu hallitustasoinen Advisory Board on vakavasti otettava asia: se on suunniteltu huolella ja sitä johdetaan määrätietoisesti. Toimintamallimme on myös kauppakamarin HAB (Hyväksytty Advisory Board) sertifikaattikoulutuksen pohjana. Strategiset neuvonantajat valitaan Advisory Boardiin huolella ja he paneutuvat työhönsä täysillä – onhan rooli julkinen ja siksikin merkittävä osa myös heidän omaa ammattilaisen profiiliaan.
Boardin jäsenille merkittävää tässä roolissa on myös ryhmän muilta jäseniltä ja yritykseltä oppiminen: Advisory Boardissa otetaan kantaa, ideoidaan ja ratkotaan yrityksen strategisen tason kysymyksiä. Ja maailman muuttuessa jatkuvasti yhä kiihtyvällä tahdilla, eivät ratkaisut ole keinovalikoimasta valittuja vaan yhä useammin täysin uniikkeja, tai uudenlaisia soveltamisen alueita. ”Miten mielenkiintoista ja innostavaa, tästä syttyy kuka tahansa alansa huippu”, toteavat monet jäseneksi päätyneet.
Kuuntele tästä inspiroivana esimerkkinä vaikkapa podcast-haastattelu Antti Tanakan Advisory Board-kokemuksista Advisory Board strategisen johtamisen tukena | Antti Tanaka – InHunt Podcast
Kesän tarjoama johtajan lepohetki – ajatukset jäsentyvät, kirkastuvat ja uudistuvat
Varmasti monet johtajat ovat ladanneet viisaasti akkujaan loman aikana. Sen lisäksi luonnollisesti johtajat myös pohtivat asioita, mutta loman aikana toivottavasti ilman agendaa tai suurempaa prioriteettipainetta.
Miten me toimimme, miten voisimme toimia, onko jotain mitä emme nyt näe?
Syksy on perinteisesti energisten kick-offien aikaa: avataan peliä, aloitetaan uutta, ryhdistetään vanhaa. Monet yritykset myös starttaavat selvityksiä ja kartoitustyötä uusilla alueilla, kehittämisen kartan rakentamista ja uudenlaisten innovaatioiden pohdintaa. Toteutuuko tämä kaikki parhaiten samoilla voimavaroilla, joita käytimme aiemminkin?
Usein kuulen lomalta palanneiden johtajien nostavan kuulumisiinsa tuntemuksia ja ajatuksia siitä, että arki onkin pyörinyt hetken aikaa vain ja ainoastaan työarjesta poikkeavissa ympyröissä, perhe- ja kaveripiireissä. Myös perheen nuoriso on ollut eri tavoin läsnä, on juteltu enemmän, pohdittu yhdessä asioita, kuunneltu nuorten näkemyksiä, aistittu maailmankuvaa ja tulevaisuutta.
Viisaasti monet hyödyntävät itseään nuorempien ja myös vanhempien – eri ikäisten – näkemyksiä haastaessaan omaa ajatteluaan ja välttääkseen urautumista, joka tapahtuu inhimillisesti todella salakavalan nopeasti.
Strategisen Advisory Boardin voi koota myös nuorista
Lomalta palatessa virkein ajatuksin ei ole ollenkaan tavatonta, että ensimmäisessä johtoryhmän kokouksessa joku kertoo, miten herättävää olikaan kuunnella nuoren ajatuksia maailman menosta. On hyvä kuitenkin olla tarkkana sen suhteen, että tämä nuori on läheinen ja yksittäinen henkilö tai varsin rajattu ryhmä.
Mitä ymmärtäisitkään, jos sinulla olisi ylimmän johdon tukena huolella koottu monipuolinen joukko nuoria, jotka tulisivat asioikseen tarkastelemaan yritystänne, sen toimintaa ja miten se näyttäytyy heille? Olisiko siitä hyötyä? Kuinka paljon asiakkaistanne tai tuotteidenne loppukäyttäjistä on nuoria?
InHuntin Advisory Board -toimintamallissa on kolme rotaatiomuotoa:
- pysyvä satelliitti
- 2 vuoden välein uudistuva helikopteri
- 12 kk:n välein uudistuva kirittäjä.
Näistä varsinkin helikopterit ovat nousseet joukolla ilmaan. Uudistuminen onkin tätä päivää ja siksi malli on koettu todella arvokkaaksi myös neuvonantajaryhmien käytössä.
Advisory Board -toimintamallien käyttö
Tässäpä mielenkiintoinen ajatus, miten eteenpäin?
Kirittäjämalliin kuuluva jäsenkauden perään tuleva alumnivaihe voidaan ottaa käyttöön myös helikopterin jäsenistön vaihtuessa. Ajattele, miten hieno joukko nuorista voisikaan muodostua myös teidän yritykseenne tätä kautta: strategiaanne perehtyneitä, sitoutuneita kehittäjiä, nuoria vaikuttajia – yrityksenne ambassadoreja. Ehkä tulevaisuuden rekrytoitavia? Kaikkien muiden mahdollisten hyötyjen ohessa, miten arvelet sen vaikuttavan myös työnantajakuvaanne ja brändiinne?
InHuntin Advisory Board -toimintamallin saat käyttöösi kuluitta. Jutellaanko lisää?
Artikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen
Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter