Uudet trendit rekrytoinnissa 2025 – nämä yrityksen on hyvä huomioida

Kuvassa henkilöt miettivät rekrytointisuunnitelmaa kokoustilassa. Kuvan päällä on ikoneita.
Jaa somessa:

Vuonna 2025 rekrytoinnin kentällä korostuvat useat merkittävät trendit, jotka muokkaavat tapoja, joilla yritykset houkuttelevat ja valitsevat osaajia. 

Keskeisimpiä suuntauksia ovat:

1

Tekoäly rekrytoinnin tehostamisessa

Tekoälyä käytetään yhä enemmän työpaikkailmoitusten laadinnassa, hakijoiden arvioinnissa, hakemusten analysoinnissa ja jopa ensimmäisten haastattelukierrosten suorittamisessa. Automaatio nopeuttaa manuaalisia prosesseja, kuten hakijoiden seulontaa.

2

Personoitu tekoäly hakijaviestinnässä

Edistyneen tekoälyn käytön avulla voidaan yksilöidä hakijaviestintää ja arvioida hakijoita reaaliaikaisten tietojen perusteella. Parhaimmillaan tekoäly auttaa myös tunnistamaan hakijoita, jotka eivät ainoastaan täytä tehtävän vaatimuksia, vaan myös sopivat yrityksen arvoihin ja kulttuuriin.

3

Osaamis- ja motivaatioperusteinen rekrytointi

Perinteisten CV-painotteisten arviointien sijaan painopiste siirtyy yhä vahvemmin hakijoiden taitojen, motivaation ja potentiaalin arviointiin. Tämä lähestymistapa on erityisen tehokas rooleissa, jotka vaativat liiketoiminnan uudistamista muun muassa myynnissä, markkinoinnissa ja johtotehtävissä.

4

Ihmiskeskeinen rekrytointi ja hyvä hakijakokemus

Tekoälyn ja automaation vastapainoksi empatia ja hyvä hakijakokemus nousevat keskiöön. Hakijat odottavat selkeää ja nopeaa rekrytointiprosessia, jossa viestintä on avointa ja henkilökohtaista. Huono hakijakokemus voi johtaa osaajien menettämiseen, joten yritysten on panostettava hakijalähtöiseen viestintään ja prosessin läpinäkyvyyteen.

5

Joustavuus työelämässä

Samaan aikaan kun yritykset yrittävät houkutella työntekijöitä takaisin toimistoille työnhakijat arvostavat joustavia työaikoja ja etätyömahdollisuuksia. Hybridityömallit, jotka yhdistävät etä- ja lähityön, ovat yhä suositumpia. Joustavuus työpaikalla houkuttelee monipuolista osaajajoukkoa ja parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä.

6

Aito työnantajabrändi ja arvopohjainen työnhaku

Työnhakijat haluavat työskennellä yrityksissä, joiden arvot vastaavat heidän omiaan. Vastuullisuus, ympäristöystävällisyys ja diversiteetti ovat tekijöitä, joita hakijat arvostavat. Yritysten on tärkeää viestiä arvoistaan avoimesti ja toimia niiden mukaisesti houkutellakseen parhaita osaajia.

Tekoäly rekrytoinnin tehostamisessa
Tekoälyä käytetään yhä enemmän työpaikkailmoitusten laadinnassa, hakijoiden arvioinnissa, hakemusten analysoinnissa ja jopa ensimmäisten haastattelukierrosten suorittamisessa. Automaatio nopeuttaa manuaalisia prosesseja, kuten hakijoiden seulontaa.
Personoitu tekoäly hakijaviestinnässä
Edistyneen tekoälyn käytön avulla voidaan yksilöidä hakijaviestintää ja arvioida hakijoita reaaliaikaisten tietojen perusteella. Parhaimmillaan tekoäly auttaa myös tunnistamaan hakijoita, jotka eivät ainoastaan täytä tehtävän vaatimuksia, vaan myös sopivat yrityksen arvoihin ja kulttuuriin.
Osaamis- ja motivaatioperusteinen rekrytointi
Perinteisten CV-painotteisten arviointien sijaan painopiste siirtyy yhä vahvemmin hakijoiden taitojen, motivaation ja potentiaalin arviointiin. Tämä lähestymistapa on erityisen tehokas rooleissa, jotka vaativat liiketoiminnan uudistamista muun muassa myynnissä, markkinoinnissa ja johtotehtävissä.
Ihmiskeskeinen rekrytointi ja hyvä hakijakokemus
Tekoälyn ja automaation vastapainoksi empatia ja hyvä hakijakokemus nousevat keskiöön. Hakijat odottavat selkeää ja nopeaa rekrytointiprosessia, jossa viestintä on avointa ja henkilökohtaista. Huono hakijakokemus voi johtaa osaajien menettämiseen, joten yritysten on panostettava hakijalähtöiseen viestintään ja prosessin läpinäkyvyyteen.
Joustavuus työelämässä
Samaan aikaan kun yritykset yrittävät houkutella työntekijöitä takaisin toimistoille työnhakijat arvostavat joustavia työaikoja ja etätyömahdollisuuksia. Hybridityömallit, jotka yhdistävät etä- ja lähityön, ovat yhä suositumpia. Joustavuus työpaikalla houkuttelee monipuolista osaajajoukkoa ja parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä.
Aito työnantajabrändi ja arvopohjainen työnhaku
Työnhakijat haluavat työskennellä yrityksissä, joiden arvot vastaavat heidän omiaan. Vastuullisuus, ympäristöystävällisyys ja diversiteetti ovat tekijöitä, joita hakijat arvostavat. Yritysten on tärkeää viestiä arvoistaan avoimesti ja toimia niiden mukaisesti houkutellakseen parhaita osaajia.

Nämä trendit korostavat teknologian ja inhimillisyyden tasapainoa rekrytoinnissa. Yritykset, jotka onnistuvat yhdistämään tekoälyn tuomat hyödyt empaattiseen ja hakijalähtöiseen lähestymistapaan, menestyvät parhaiten vuoden 2025 rekrytointimarkkinoilla.

Artikkelin kirjoittaja

Marita Vuorinen

Aluejohtaja, Senior Headhunter, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa

 +358 50 486 3848

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Country Manager
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.