Stiga Oy:llä myynti on kaiken ytimessä. Ja nyt puhutaan ihan oikeasta, vaikuttavasta ja pitkäjänteisestä myynnistä – ei mekaanisesta asiakaslistojen läpikäymisestä, vaan asiakkaan arjen syvällisestä ymmärtämisestä ja siihen oikea-aikaisesta vastaamisesta. Se on myyntiä, jota kaikki tavoittelevat, mutta vain harva osaa.
Ja se oli syy, miksi puutarhakoneiden valmistaja Stiga Oy kääntyi uutta aluemyyntipäällikköä etsiessään InHuntin puoleen.
– Huippumyyjien tunnistaminen edellyttää valtavaa ammattitaitoa, ihmistuntemusta ja kokemusta. InHuntilta löytyy niitä kaikkia, mutta sen lisäksi sillä on ihailtavaa kykyä ja rohkeutta tarkastella asioita ja tekijöitä boksin ulkopuolelta, kertoo Stiga Oy:n toimitusjohtaja Jan Koskinen.
Koskisen mieleen on myös InHuntin rekrytointiprosessi, joka etenee kuin juna: ennalta määrätysti ja rivakasti, muttei kiirehdi ohi olennaisen. InHunt käyttää aikaa ymmärtääkseen asiakkaan sekä kandidaattien tarpeet ja toiveet, jolloin vältytään yllätyksiltä niin prosessin aikana kuin myöhemminkin. Lisäarvoa antaa myös kahden konsultin malli, joka tuo tekemiseen Koskisen kaipaamaa syvyyttä ja varmuutta.
Vaaka kallistui InHuntin puoleen myös sen vuoksi, että yritys on alalla näkyvä toimija. Sillä on laajat verkostot ja jatkuvasti runsaasti hakuja auki.
Se näkyi hakemusten määrässä. Vaikka omaammekin vahvan brändi- ja työnantajamielikuvan, en usko, että olisimme saaneet yhtä laajaa kiinnostusta aikaan omin keinoin, Koskinen toteaa.
Oivaltavaa sparrausta
Lopputuloksena asiakas saa Koskisen mukaan InHuntilta sen, mitä tilaa ja paljon päälle.
– Hyödyimme nimittäin itsekin poikkeuksellisen oivaltavista sparrauskeskusteluista. Meillä oli aluksi mielestämme selkeä käsitys, minkälaista osaamista ja kokemusta hakijalta odotamme ja mitä vahvuuksia painotamme. Keskustelut kirkastivat omat ajatuksemme, mutta mikä parasta, saimme sen lisäksi uskallusta toivoa vielä enemmän – laajentaa tekijän roolia ja etsiä häntä perinteisen mukavuusalueen ulkopuolelta, Koskinen kertoo.
Määrittely muistutti Koskisen mukaan hyvin jäsenneltyä monivalintatehtävää, joka ohjasi haastaen, mutta samalla innostaen omia ajatuksia selkeämpään ja syvällisempään lopputulemaan.
Lopulta totesimme yhdessä kollegani kanssa, että siinä hän on! Juuri tuollaisen henkilön me tarvitsemme! Nyt InHuntin tarvitsisi vain etsiä hänet, Koskinen naurahtaa.
Viiden finalistin joukosta löytyi täysosuma
Prosessin edetessä rekrytointialan hyvin tunteva Koskinen piti erityisen vaikuttavana InHuntin kykyä tunnistaa ja perustella, kuka ehdokkaista toimisi parhaiten missäkin roolissa. Loppupeleihin valikoituikin viisi hakijaa omine vahvuuksineen ja pienine erilaisuuksineen.
– Kandidaattien seulonta oli niin perusteellista, että loppusuoralla jokaisella ehdokkaalla oli jotakin ainutlaatuista annettavaa. Heitä kaikkia oli ilo haastatella, mutta kun se oikea tuli paikalle, sen tunsi heti. Ehdokas erottui edukseen, vaikkei ollutkaan profiililtaan se meidän alkuperäisiä ajatuksia vastaava niin sanottu perinteinen valinta.
Tulokset rakentuvat alalla hitaasti, mutta jo nyt ratkaisu on Koskisen mukaan osoittautunut kaikilla rintamilla oikeaksi.
Kiertäessäni hänen vastuualuettaan koin suunnatonta onnistumisen tunnetta siitä, että me todellakin onnistuimme; tämä henkilö sopii meille täydellisesti.
Asiakkaat ovat olleet todella “myytyjä” uuden aluemyyntipäällikön asenteesta ja otteista, ja sen lisäksi uusi tulokkaamme on osoittautunut persoonaltaan juurikin siksi puuttuvaksi palaseksi, jota tarvittiin hitsaamaan tiimimme yhteen.
Siitä on hyvä jatkaa.
Suorahaun toteuttivat Senior Headhunter Terhi Ahokaan vetämän Kaupan osaajapoolin headhunterit.