Skipa Kiinteistöpalvelut Oy on espoolainen, noin 60 työntekijää työllistävä kiinteistöpalvelualan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisia palveluja kiinteistönhoidosta, siivouksesta, viherrakentamisesta, remontoinnista isännöintiin sekä tekniseen isännöintiin.
Yrityksessä panostetaan vahvasti osaamiseen; tulevaisuudessa pyritään siihen, että henkilöstö on tavallista koulutetumpaa niin suorittavalla puolella kuin työnjohdollisissa ja johtotehtävissäkin. Pitkän tähtäimen tavoitteena on kasvattaa Skipan työntekijöistä alan parhaita ammattilaisia.
Toimitusjohtaja Shabila Rautiainen kertoo, että alalla on perinteisesti ollut haasteita työn arvostuksessa, mutta Skipa on halunnut erottautua myös sen suhteen. Yrityksessä panostetaan ammattitaidon lisäksi myös yhteishenkeen sekä alan hyvien puolien ja onnistumisten esiintuomiseen. Tehtävässä on onnistuttu, mikä näkyy työnantajamielikuvan positiivisena kehityksenä sekä työntekijöiden vähäisenä vaihtuvuutena.
– Toisin kuin monet muut kiinteistötuoltoalan yritykset, me emme kärsi osaajapulasta, vaan päinvastoin; organisaatiomme houkuttelee äärelleen alan huippuosaajia, Rautiainen jatkaa.
Yhteydenottojen määrä kääntyi Rautiaisen mukaan kasvuun nopeasti sen jälkeen, kun yritys ryhtyi systemaattisesti tuomaan esiin alan myönteisiä piirteitä sekä yrityksen aktiivista otetta uudistuksiin.
Etsinnässä operatiivinen johtaja
Uudistuksesta oli kyse myös yrityksen viimeisimmässä rekrytoinnissa.
Tavoitteena oli löytää operatiivinen johtaja, joka ohjaisi liiketoiminnan muutosta oikeaan suuntaan, veisi yritystä aktiivisesti eteenpäin ja lisäisi sen näkyvyyttä, Rautiainen kertoo.
Tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellytti ennen kaikkea vahvaa johtajakokemusta sekä ymmärrystä taloudesta, liiketoiminnan kehittämisestä sekä myynnistä.
– Etsimme henkilöä, joka kykenisi yhteistyöhön kaikilla tasoilla, Rautiainen jatkaa.

Toimitusjohtaja Shabila Rautiainen arvostaa InHuntin tarkkaa otetta ja sujuvaa prosessia, joka toi Skipalle juuri oikean osaajan. Kuva: Lari Järnefelt, Feltfotografi
Valinta oli selvä – InHunt
Rautiaisen itsensä tuurattua kesän ajan operatiivista johtajaa hän totesi, etteivät yrityksen omat resurssit riitä aikaa vievään rekrytointiprosessiin. Tehtävä päätettiin ulkoistaa vahvan maineen omaavalle InHuntille.
– Haussa oli huippuammattilainen, joten hänen etsimiseen tarvittiin alan paras mahdollinen, Rautiainen toteaa.
Prosessi eteni Rautiaisen mukaan äärimmäisen sujuvasti ja laadukkaasti. Aikataulua jouduttiin kiristämään kesken kaiken, mikä ei sekään horjuttanut InHuntin otetta. Avoin keskusteluyhteys ja selkeä viestintä prosessin etenemisestä pitivät asiakkaan mielen aikahaasteista huolimatta rauhallisena.
Tiesimme jo etukäteen, että prosessi sujuu sovitusti, siitä ei ollut epäilystäkään, mutta tekemisen taso yllätti silti.
InHuntin ammattilaiset olivat osanneet poimia kuuden haastateltavan joukkoon juuri sen tyyppiset hakijat, joita toivoin tapaavani. Ja heidän joukostaan erottui henkilö, kenen osaaminen, koulutus, kokemus sekä luonne tekivät lähtemättömän vaikutuksen – sellaisen henkilön löytäminen ei ole sattumaa, vaan edellyttää vahvan ammattitaidon lisäksi poikkeuksellisen tarkkaa ihmistuntemusta.