Työntekijäkokemuksen vaikutus rekrytointiin

Jaa somessa:

 

Rekrytointien yhteydessä puhutaan paljon mm. hakijakokemuksesta eli siitä, kuinka hakija kokee asiat koko rekrytointiprosessin aikana. Hakijakokemuksella on tänä päivänä erittäin iso merkitys siihen, onnistuuko yritys palkkaamaan hyviä työntekijöitä vai ei.

 

Toinen asia, jolla on merkittävä vaikutus rekrytointien lopputulokseen, on työntekijäkokemus. Suurin osa hyvistä ehdokkaista jossakin vaiheessa rekrytointiprosessia pyrkii selvittämään kyseisessä yrityksessä työskennelleiden kokemuksia. Mikäli kommentit ovat negatiivissävytteisiä eivätkä yhtään vastaa sitä annettua kuvaa, jonka hakija yrityksestä on saanut esim. median tai haastatteluiden välityksellä, jää usein prosessi siihen.

 

Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan käytännössä kaikkien niiden kokemuksien summaa, joita työntekijälle syntyy kyseisessä yrityksessä työskennellessään. Usein isoimpina vaikuttavina tekijöinä ovat oman tehtävän mielekkyys, työkaverit sekä oma lähin esimies. Tänä päivänä myös toimiston sijainnilla, toimivuudella ja viihtyvyydellä on todella iso merkitys työntekijäkokemukseen sekä vapaudella valita mistä työnsä tekee. Näiden lisäksi työntekijäkokemukseen mahtuu paljon muutakin ja usein sellaisia asioita, jotka tapahtuvat suunnitellusti tai suunnittelematta.

 

Hyvällä työntekijäkokemuksella on tänä päivänä erittäin iso merkitys yrityksille. Se ei ainoastaan mahdollista hyviä rekrytointeja, vaan sillä on myös merkittävä vaikutus yrityksen tulokseen. Työntekijät ovat tyytyväisempiä ja motivoituneempia sekä vaihtuvuus on pientä.

 

Työntekijäkokemusta ei myöskään pidä sekoittaa työnantajabrändiin, joka perinteisesti oli se kiillotettu kuva yrityksestä, jonka varsinkin isot yritykset pystyivät rahalla ostamaan. Tänä päivänä mm. sosiaalinen media on tehnyt tähän muutoksen ja yritykset joutuvat aidosti tekemään asioita sen eteen, että asiat ovat hyvin. On syntynyt palveluita kuten Glassdoor.com jonne jokainen nykyinen tai edellinen työntekijä voi käydä jättämässä arvostelun, jossa otetaan kantaa useihin eri asioihin ja joista muodostuu sitten kokonaisarvosana. Näiden lisäksi henkilöllä on mahdollista kertoa vielä omin sanoin yrityksestä.

 

Tämänlainen läpinäkyvyys on ennennäkemätöntä ja on ennen kaikkea jokaisen työntekijän etu. Nykyisessä digitalisoituneessa maailmassa jokaisen on päivä päivältä helpompi selvittää tulevan työnantajansa taustat ja näin välttyä suurilta yllätyksiltä, jotka varsinkin vielä muutamia vuosia sitten olivat paljon yleisempiä. Samalla paine kohdistuu yrityksiin ja nyt ne vähän perinteisemmätkin yritykset joutuvat panostamaan asioihin, jotka eivät ehkä aikaisemmin ole saanut juurikaan huomiota. Tätä toki edesauttaa vielä se, että niistä hyvistä työntekijöistä alkaa olla taas tuntuvaa pulaa useilla eri aloilla ja tehtävissä.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.