Mitä hakijan olisi hyvä selvittää yrityksestä ennen työhaastattelua?

Jaa somessa:

 

Usein sitä tulee mainittua, kuinka työnhakijan olisi hyvä ottaa rekrytoivan yrityksen asioista kunnolla selvää ennen ensimmäistä työhaastattelua. Harvemmin on kuitenkaan tullut konkreettisesti kirjoitettua siitä, mitä ne asiat sitten ovat, jotka olisi hyvä selvittää. Tässä kirjoituksessa pyrin avaamaan sitä ja lähinnä siitä kulmasta, josta asiaa itse lähestyisin.

 

Hyvin usein työnhakija iskee silmänsä mielenkiintoiseen titteliin ja tehtävänkuvaukseen, vaikka yrityksen nimi tai logo ei juurikaan sano hänelle mitään. Hyvin harvalla yrityksellä loppuen lopuksi on niin vahva tunnettuus ja työnantajabrändi, että se laajalti tunnistettaisiin. Suomessa tästä on ehkä ihan muutamia poikkeuksia, jos niitäkään, joilla on siis jo niin vahva työnantajabrändi, että positiiviset mielikuvat kumpuavat siitä, eikä sen tuotteista tai siitä, mitä yritys varsinaisesti tekee.

 

Jos siis näkisin itseäni kiinnostavan työpaikan / tehtävän ja yrityskin siinä samassa kuulostaisi ihan varteenotettavalta, siirtyisin ensiksi heidän kotisivuille, jotta oppisin yrityksestä enemmän. Lähinnä mitä yritys tekee ja onko kyseessä tuotteita vai palveluita kauppaava yritys, olisivat ensimmäisiä asioita, joihin pyrkisin löytämään vastauksen. Ketkä ovat yrityksen asiakkaat, onko sillä toimintaa vain Suomessa vai onko kyseessä kenties kansainvälinen yritys ja mikä on sen omistuspohja ovat myös kysymyksiä, jotka aina itselläni on mielessä. Nopeasti isolla riskillä kasvava, uutta palvelua kehittävä ja kansainvälisille markkinoille pyrkivä start-up on kulttuuriltaan, työ- ja toimintaympäristöltään pikkaisen eri, kuin kotimaisiin markkinoihin keskittyvä, kalusteita valmistava ja jo kolmannessa sukupolvessa oleva perheyritys Keski-Suomesta.

 

Mikäli kiinnostus pysyisi, siirtyisin todennäköisesti Googlen kautta tutkailemaan yrityksen taloudellisia tunnuslukuja, jotta saisin vähän otetta siihen, minkä kokoinen yritys on ja toki, miten sen liikevaihto ja tulos ovat kehittyneet viime vuosien aikana. Samalla pyrkisin selvittämään myös henkilöstön lukumäärän kehitystä. Luvuista pystyy usein päättelemään monia asioita ja niistä saa hyviä kysymyksiä myös työhaastattelua varten, jossa voi sitten katsoa oliko omat päätelmät kuinka oikeassa tai väärässä. Jos on kyseessä start-up, kiinnittäisin erittäin paljon huomiota heidän kassaansa ja ennen kaikkea siihen kuinka kauan rahat tulevat vielä riittämään. Start-upeihin liittyen kirjoitin ihan oman artikkelin kesäkuussa ja sen pääset lukemaan tästä: https://inhunt.fi/2018/06/startup-yritys-tyonantajana-mita-kannattaa-ottaa-huomioon/

 

Jos taloudellisten lukujenkin jälkeen tilanne näyttää hyvältä, kävisin seuraavaksi läpi yrityksen sosiaalisen median kanavat. Näillä olisi itselleni valtava painoarvo, koska aika vähän yrityksiä tulee tänä päivänä mieleen, joilla on varaa olla näistä kanavista poissa. Jo pelkästään rekrytointien ja työnantajamielikuvan rakentamisen kannalta, on niitä lähes mahdotonta tehdä hyvin, jos sosiaalisesta mediasta yritys loistaa poissaolollaan.

 

Jo mainittujen asioiden lisäksi hieman googlettelisin ihan sillä ajatuksella, jos yrityksestä löytyy mielenkiintoisia uutisia. Tutustuisin myös LinkedInin kautta yrityksen työntekijöihin ja katsoisin ensiksi, onko yrityksessä mahdollisesti tuttuja tai tutun tuttuja, joilta voisi saada mielenkiintoista tietoa yrityksestä sekä ihan muuten vaan mielenkiinnosta kävisin vähän läpi, minkälaisilla taustoilla olevaa porukkaa yrityksessä työskentelee.

 

Tähän kaikkeen menisi maksimissaan 1 – 2 tuntia aikaa ja uskallan väittää, että kenelläkään ei ole niin montaa työhaastattelua, että ei tätä ehtisi tehdä. Kyse on lähinnä halusta ja siitä, miten asioita priorisoi. Tästä pienestä taustatyöstä on suuri apua työhaastattelussa, koska pystyy kohdistamaan omia vastauksia paremmin yrityksen kannalta tärkeisiin asioihin. Lisäksi saa erittäin hyviä kysymyksiä, joilla jää varmasti mieleen sekä oppii yrityksestä enemmän verrattuna toisiin hakijoihin, jotka eivät ihan vastaavaa taustatyötä ole tehneet.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Yksikönjohtaja, Rakentaminen
Intendentti
Hankejohtaja
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Hallitusammattilainen
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Timo Lappi, hallitusammattilainen.
Vinkit kasvuyrityksen hallitustyöhön
Timo Lapin keynote InHuntin hallitusvalmennuksessa sai kiitosta konkreettisuudestaan ja inspiraatiostaan. Hän puhui kasvuyritysten hallitustyöstä kokemuksen...
InHuntGroup_Skipa_AsiakasQuote_1200px_1
Ylätason osaamista arjen keskelle
Skipa Kiinteistöpalvelut Oy on espoolainen, noin 60 työntekijää työllistävä kiinteistöpalvelualan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisia palveluja kiinteistönhoidosta,...
Strateginen vastuullisuus hallitustyön ytimessä – Terhi Koipijärvi InHuntin alumnitilaisuudessa_1200x630px_banner-3
Strateginen vastuullisuus hallitustyön ytimessä – Terhi Koipijärvi puhui InHuntin alumnitilaisuudessa
Strateginen vastuullisuus on noussut keskiöön hallitustyössä. InHunt Groupin hallitushakujen alumnitilaisuudessa Keynote Speaker Terhi Koipijärvi käsitteli vastuullisuuden...
Kuvassa InHunt Groupin asiakkaan, Stiga, nosto: "InHuntilta löytyy huippumyyjien tunnistamiseen tarvittava ammattitaito ja kokemus."
Menestys alkaa myynnistä – ja hyvä myynti oikeista ihmisistä
Stiga Oy:llä myynti on kaiken ytimessä. Ja nyt puhutaan ihan oikeasta, vaikuttavasta ja pitkäjänteisestä myynnistä – ei mekaanisesta asiakaslistojen läpikäymisestä,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.