Mitä hakijan olisi hyvä selvittää yrityksestä ennen työhaastattelua?

Jaa somessa:

 

Usein sitä tulee mainittua, kuinka työnhakijan olisi hyvä ottaa rekrytoivan yrityksen asioista kunnolla selvää ennen ensimmäistä työhaastattelua. Harvemmin on kuitenkaan tullut konkreettisesti kirjoitettua siitä, mitä ne asiat sitten ovat, jotka olisi hyvä selvittää. Tässä kirjoituksessa pyrin avaamaan sitä ja lähinnä siitä kulmasta, josta asiaa itse lähestyisin.

 

Hyvin usein työnhakija iskee silmänsä mielenkiintoiseen titteliin ja tehtävänkuvaukseen, vaikka yrityksen nimi tai logo ei juurikaan sano hänelle mitään. Hyvin harvalla yrityksellä loppuen lopuksi on niin vahva tunnettuus ja työnantajabrändi, että se laajalti tunnistettaisiin. Suomessa tästä on ehkä ihan muutamia poikkeuksia, jos niitäkään, joilla on siis jo niin vahva työnantajabrändi, että positiiviset mielikuvat kumpuavat siitä, eikä sen tuotteista tai siitä, mitä yritys varsinaisesti tekee.

 

Jos siis näkisin itseäni kiinnostavan työpaikan / tehtävän ja yrityskin siinä samassa kuulostaisi ihan varteenotettavalta, siirtyisin ensiksi heidän kotisivuille, jotta oppisin yrityksestä enemmän. Lähinnä mitä yritys tekee ja onko kyseessä tuotteita vai palveluita kauppaava yritys, olisivat ensimmäisiä asioita, joihin pyrkisin löytämään vastauksen. Ketkä ovat yrityksen asiakkaat, onko sillä toimintaa vain Suomessa vai onko kyseessä kenties kansainvälinen yritys ja mikä on sen omistuspohja ovat myös kysymyksiä, jotka aina itselläni on mielessä. Nopeasti isolla riskillä kasvava, uutta palvelua kehittävä ja kansainvälisille markkinoille pyrkivä start-up on kulttuuriltaan, työ- ja toimintaympäristöltään pikkaisen eri, kuin kotimaisiin markkinoihin keskittyvä, kalusteita valmistava ja jo kolmannessa sukupolvessa oleva perheyritys Keski-Suomesta.

 

Mikäli kiinnostus pysyisi, siirtyisin todennäköisesti Googlen kautta tutkailemaan yrityksen taloudellisia tunnuslukuja, jotta saisin vähän otetta siihen, minkä kokoinen yritys on ja toki, miten sen liikevaihto ja tulos ovat kehittyneet viime vuosien aikana. Samalla pyrkisin selvittämään myös henkilöstön lukumäärän kehitystä. Luvuista pystyy usein päättelemään monia asioita ja niistä saa hyviä kysymyksiä myös työhaastattelua varten, jossa voi sitten katsoa oliko omat päätelmät kuinka oikeassa tai väärässä. Jos on kyseessä start-up, kiinnittäisin erittäin paljon huomiota heidän kassaansa ja ennen kaikkea siihen kuinka kauan rahat tulevat vielä riittämään. Start-upeihin liittyen kirjoitin ihan oman artikkelin kesäkuussa ja sen pääset lukemaan tästä: https://inhunt.fi/2018/06/startup-yritys-tyonantajana-mita-kannattaa-ottaa-huomioon/

 

Jos taloudellisten lukujenkin jälkeen tilanne näyttää hyvältä, kävisin seuraavaksi läpi yrityksen sosiaalisen median kanavat. Näillä olisi itselleni valtava painoarvo, koska aika vähän yrityksiä tulee tänä päivänä mieleen, joilla on varaa olla näistä kanavista poissa. Jo pelkästään rekrytointien ja työnantajamielikuvan rakentamisen kannalta, on niitä lähes mahdotonta tehdä hyvin, jos sosiaalisesta mediasta yritys loistaa poissaolollaan.

 

Jo mainittujen asioiden lisäksi hieman googlettelisin ihan sillä ajatuksella, jos yrityksestä löytyy mielenkiintoisia uutisia. Tutustuisin myös LinkedInin kautta yrityksen työntekijöihin ja katsoisin ensiksi, onko yrityksessä mahdollisesti tuttuja tai tutun tuttuja, joilta voisi saada mielenkiintoista tietoa yrityksestä sekä ihan muuten vaan mielenkiinnosta kävisin vähän läpi, minkälaisilla taustoilla olevaa porukkaa yrityksessä työskentelee.

 

Tähän kaikkeen menisi maksimissaan 1 – 2 tuntia aikaa ja uskallan väittää, että kenelläkään ei ole niin montaa työhaastattelua, että ei tätä ehtisi tehdä. Kyse on lähinnä halusta ja siitä, miten asioita priorisoi. Tästä pienestä taustatyöstä on suuri apua työhaastattelussa, koska pystyy kohdistamaan omia vastauksia paremmin yrityksen kannalta tärkeisiin asioihin. Lisäksi saa erittäin hyviä kysymyksiä, joilla jää varmasti mieleen sekä oppii yrityksestä enemmän verrattuna toisiin hakijoihin, jotka eivät ihan vastaavaa taustatyötä ole tehneet.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Konttorinjohtaja
FläktGroupFinland_Executive_Headhunter_Harri_Knaapi_358458698228
TALOUSJOHTAJA | FINANCE DIRECTOR
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Headhunteriksi InHunt Groupille
Tekninen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Pekka Puustinen ja Tarja Ilvonen Hallitushakujen koulutuksen 5. alumnitilaisuudessa. Pekka oli keynote speaker tilaisuudessa. Tarja Ilvonen InHunt Groupista vetää tilaisuutta.
Status ja titteli sivuun hallitustyössä
InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen 5. alumnitilaisuudessa hallitusammattilainen Pekka Puustinen haastoi pohtimaan hallitustyön ydintä: miten oma arvolupaus...
somebanner blogille Kansainvälistymisen mallit pk-yrityksille​, InCrest ja InHunt World.
Kansainvälistyminen ei ole enää vain suuryritysten pelikenttä
Kansainvälistyminen pk-yrityksille tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan – mutta onnistuminen vaatii selkeän kasvustrategian. Tässä blogissa InCrestin...
Kolme yrittäjää juhlimassa omistajanvaihdoksen onnistunutta strategiaa kokoustilassa, kaksi miestä lyö ylävitosen ja nainen taputtaa.
Uutta kohti – omistajan vaihdos mahdollisuutena
Omistajanvaihdos ja yrityksen myynti voivat olla yrittäjälle uusi alku – ja yritykselle kasvun mahdollisuus. Hyvä valmistautuminen lisää arvoa ja houkuttelee...
InHunt Group toimi kumppanina Finnish Consulting Groupin hallituksen jäsenen haussa. Hallituksen puheenjohtaja Minna Karhusen pikkukuva bannerissa ja nostoteksti: "hallitusprosessi oli paitsi antoisa, myös oivalluttava."
Kun hallitukseen tulee uusi jäsen, uudistuu myös koko tiimi – FCG:n kokemus hallitushausta
Kun hallitukseen valitaan uusi jäsen, uudistuu koko tiimi. FCG:n hallitushaku toteutettiin yhteistyössä InHunt Groupin kanssa, ja prosessi toi esiin, miten hallituksen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.