Vuosien varrella olen lukenut lukuisia tutkimuksia suorahakualaan ja suorahakuyrityksiin liittyen. Viimeisin näistä oli suomalaisen Skyhood Oy:n tekemä kansallinen rekrytointitutkimus 2013. Siinä oli mielenkiintoisia tilastoja mm. siitä, miksi yritykset ylipäätänsä käyttävät suorahakua ja mitkä ovat kriteerit suorahakutoimiston valinnalle. Seuraavaan olen koonnut kriteereistä tärkeimmät sekä avaan niitä hiukan:
1. Toimiston ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta
Skyhoodin tutkimuksessa tämä nousi ylitse muiden ja pitäisikin painaa vaakakupissa todella paljon. Kun annetaan suorahakuyritykselle toimeksianto, ratkaisee asiakkaan liiketoiminnasta ymmärtäminen pitkälti sen kuinka hyvistä ja profiiliin sopivista kandidaateista päästään tekemään valintaa. Mikäli suorahakuyrityksen konsulteilla ei ole harmainta aavistusta asiakkaan liiketoiminnasta, on erittäin suuri todennäköisyys, että parhaimpia kandidaatteja ei saada edes prosessiin mukaan. Konsultti ei tiedä ketä lähestyä tai ei osaa myydä mahdollisuutta kandeille oikealla tavalla ja näin kiinnostusta ei saada herätettyä. Oikeiden henkilöiden löytäminen on elintärkeää, mutta vielä tärkeämpää on saada oikeat henkilöt houkuteltua prosessiin mukaan.
2. Monipuoliset ja laadukkaat kandidaatit
Erittäin tärkeä ja vastaa osaltaan myös siihen, miksi suorahakua ylipäätänsä käytetään. Liittyy paljon myös edelliseen eli siihen kuinka hyvin konsultit ymmärtävät asiakkaan liiketoiminnan. Myös konsulttien osaaminen ja aktiivisuus vaikuttavat tähän todella paljon. Tyydytäänkö vain ottamaan ensimmäiset vastaan tulevat vai tehdäänkö oikeasti hommia sen eteen, että saadaan tuotua asiakkaan luokse aidosti parhaat / sopivimmat henkilöt. Niin julmalta kuin se kuulostaakin, tässä saatetaan välillä oikoa ja se näkyy kyllä väistämättä lopputuloksessa eli kandidaattien laadussa.
3. Konsultin ominaisuudet
Tämä nousi tutkimuksessa korkealla. Huomioitavaa ensinnäkin on, että sana konsultti on yksikössä. Tämä kuvastaa yleisellä tasolla suorahakuyritysten pienuutta. Poikkeuksiakin on ja parhaimmillaan toimeksiantoa on tekemässä aidosti 2 – 3 konsultin muodostama tiimi. Konsultin tai konsulttien ominaisuudet ja osaaminen ovat erittäin tärkeässä roolissa haun onnistumisen kannalta. Kannattaa myös tarkastaa, mikä rooli konsulteilla on. Ettei vaan ole niin, että taustalla on joukko nuoria researchereita, jotka todellisuudessa tekevät haun ja konsultin rooli onkin olla vain kiiltokuvana asiakkaan suuntaan.
4. Kustannustehokkuus
Mitä tahansa sitten tarjoaakin, niin kustannustehokkuutta täytyy löytyä. Se ei tarkoita sitä, että pitäisi aina olla halvin. Se on monen asian summa ja osaksi tarkoittaa sitä, että palvelun täytyy olla kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Kustannustehokkaaseen suorahakupalveluun liittyy myös prosessin läpimenoaika, varmuus, virherekrytoinnin riskin minimoiminen, parhaan mahdollisen henkilön löytäminen sekä työtehtävässä onnistumisen varmistaminen.
5. Nopeus
Usein tilanteet tulevat yllättäen ja näin suorahakuprosessi täytyy olla tehokkaasti toteutettu, jotta tilanne saadaan nopeasti korjattua. Prosessi ei voi kestää kuukausia vaan se täytyy viedä läpi viikoissa. Aina ei kuitenkaan ole näin ja hyvä onkin suhteuttaa nopeus asiakkaan tarpeeseen. Suorahakuyritykseltä täytyy kuitenkin löytyä valmiudet viedä prosessi tehokkaasti läpi.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu vastaa InHuntissa mm. liiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisten kanavien tehostamisesta ja hyödyntämisestä osana rekrytointiprosesseja.
P.S. Seuraa InHuntia LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja tiedä mistä rekrytointimaailmassa puhutaan.
LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Facebook: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Twitter: https://twitter.com/InHuntGroup