Tässä viisiosaisessa blogisarjassa käyn läpi, miten rekrytoida parhaat osaajat ja mitä olisi tärkeää huomioida. Sarjan toisessa kirjoituksessa käydään läpi hakuprofiilin tärkeyttä.
Liian usein näkee sitä rekrytointiin lähdettäessä, että ns. hakuprofiilia ei ole loppuun asti mietitty. Myös hyvin normaalitilanne on se, että lähdetään rekrytoimaan poislähteneen henkilön tilalle lähes täysi kopio. On selvää, että kumpikaan näistä ei ole se oikea lähestymistapa. Kun hakuprofiilia ei ole mietitty kunnolla, on lähes varmaa, että sopivin henkilö jää palkkaamatta. Mitä kopioon tulee, menetetään silloin yleensä iso kasa mahdollisuuksia, joita uusi rekrytointi aina tuo mukanansa.
InHunt on luonut 2×360 menetelmän, jonka avulla aina käymme profiilin läpi asiakkaan kanssa. Työn lopputuloksena on dokumentti, joka toimii myös ikään kuin takuuna molemmin puolin siitä, että olemme varmasti ymmärtäneet minkälaista henkilöä asiakas on vailla.
Profiilin kartoituksessa 2×360 -menetelmän avulla käydään erittäin tarkasti läpi itse tehtävä, vastuualueet, tavoitteet, mittarit, mitä henkilön tulisi saada aikaan ensimmäisten kuukausien aikana, mitä henkilön tulisi saada aikaan ensimmäisen vuoden aikana, kriittiset avaintilanteet tehtävässä onnistumisen kannalta, kenelle henkilö raportoi, kenen kanssa hän tulee työskentelemään, tarvittava kokemus, osaaminen, persoona jne.
Keskitytään myös paljon itse yritykseen ja sen tämänhetkiseen tilanteeseen, tulevaisuuteen, haasteisiin, henkilöstöön ja käydään tärkeät asiat läpi, kuten palkka, bonus ja muut edut. Meille myös on erittäin tärkeää aina selvittää minkälaisia mahdollisia kasvu- ja uramahdollisuuksia uudella henkilöllä yrityksessä tulisi olemaan.
Oli kyse sitten mistä tahansa projektista, on tällä alkumäärittelyllä aivan todella iso rooli rekrytoinnin onnistumisen kannalta. Kuvittelisitko kertovasi remonttifirmalle, että tarvitset uuden kylppärin, annat budjetin ja sitten parin kuukauden päästä tulisit katsomaan miltä näyttää. Kylppäristä varmasti löytyy kaikki tarpeellinen, mutta näyttääkö se siltä miltä ajatuksissa kuvittelit, niin epäilen. Ihan samalla tavalla on rekrytoinnissa ja se, että joku yritys kertoo tarvitsevansa uuden myyntipäällikön, sillä ei ihan hirveän pitkälle vielä päästä. On todella tärkeää käyttää profiilin määrittelyyn aikaa ja mielellään ottaa siihen useampi henkilö mukaan.
Profiilin määrittelyyn käytetty aika tulee kyllä moninkertaisena takaisin. Näin ollen tämä on kohta, jossa ei todellakaan kannata oikoa.
Teemu Ruuska
CEO
InHunt World