Miten rekrytoida parhaat osaajat? Osa 2/5: Hakuprofiili

Jaa somessa:

Tässä viisiosaisessa blogisarjassa käyn läpi, miten rekrytoida parhaat osaajat ja mitä olisi tärkeää huomioida. Sarjan toisessa kirjoituksessa käydään läpi hakuprofiilin tärkeyttä.

Liian usein näkee sitä rekrytointiin lähdettäessä, että ns. hakuprofiilia ei ole loppuun asti mietitty. Myös hyvin normaalitilanne on se, että lähdetään rekrytoimaan poislähteneen henkilön tilalle lähes täysi kopio. On selvää, että kumpikaan näistä ei ole se oikea lähestymistapa. Kun hakuprofiilia ei ole mietitty kunnolla, on lähes varmaa, että sopivin henkilö jää palkkaamatta. Mitä kopioon tulee, menetetään silloin yleensä iso kasa mahdollisuuksia, joita uusi rekrytointi aina tuo mukanansa.

InHunt on luonut 2×360 menetelmän, jonka avulla aina käymme profiilin läpi asiakkaan kanssa. Työn lopputuloksena on dokumentti, joka toimii myös ikään kuin takuuna molemmin puolin siitä, että olemme varmasti ymmärtäneet minkälaista henkilöä asiakas on vailla.

Profiilin kartoituksessa 2×360 -menetelmän avulla käydään erittäin tarkasti läpi itse tehtävä, vastuualueet, tavoitteet, mittarit, mitä henkilön tulisi saada aikaan ensimmäisten kuukausien aikana, mitä henkilön tulisi saada aikaan ensimmäisen vuoden aikana, kriittiset avaintilanteet tehtävässä onnistumisen kannalta, kenelle henkilö raportoi, kenen kanssa hän tulee työskentelemään, tarvittava kokemus, osaaminen, persoona jne.

Keskitytään myös paljon itse yritykseen ja sen tämänhetkiseen tilanteeseen, tulevaisuuteen, haasteisiin, henkilöstöön ja käydään tärkeät asiat läpi, kuten palkka, bonus ja muut edut. Meille myös on erittäin tärkeää aina selvittää minkälaisia mahdollisia kasvu- ja uramahdollisuuksia uudella henkilöllä yrityksessä tulisi olemaan.

Oli kyse sitten mistä tahansa projektista, on tällä alkumäärittelyllä aivan todella iso rooli rekrytoinnin onnistumisen kannalta. Kuvittelisitko kertovasi remonttifirmalle, että tarvitset uuden kylppärin, annat budjetin ja sitten parin kuukauden päästä tulisit katsomaan miltä näyttää. Kylppäristä varmasti löytyy kaikki tarpeellinen, mutta näyttääkö se siltä miltä ajatuksissa kuvittelit, niin epäilen. Ihan samalla tavalla on rekrytoinnissa ja se, että joku yritys kertoo tarvitsevansa uuden myyntipäällikön, sillä ei ihan hirveän pitkälle vielä päästä. On todella tärkeää käyttää profiilin määrittelyyn aikaa ja mielellään ottaa siihen useampi henkilö mukaan.

Profiilin määrittelyyn käytetty aika tulee kyllä moninkertaisena takaisin. Näin ollen tämä on kohta, jossa ei todellakaan kannata oikoa.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.