Miten rekrytoida parhaat osaajat? Osa 1/5: Työnantajabrändi

Jaa somessa:

Tässä viisiosaisessa blogisarjassa tulen käymään läpi, miten rekrytoida parhaat osaajat ja mitä olisi tärkeää huomioida. Sarjan ensimmäinen kirjoitus tulee pureutumaan työnantajabrändiin ja sen tärkeyteen osana onnistunutta rekrytointiprosessia.

Työnantajabrändi sanana ei suinkaan ole mikään uusi ja viimeisten vuosien aikana sen käyttö on yleistynyt valtavasti myös Suomessa. Kun joku kysyy minulta, mitä työnantajabrändillä tarkoitetaan, minulle se tarkoittaa sitä, mitä yrityksen nykyiset ja entiset työntekijät sanovat työnantajastaan jonkun sitä kysyessä. Työnantajabrändillä tarkoitetaan myös kaikkea sitä, mitä esim. uusien haasteiden perässä oleva henkilö löytää yrityksestä, vaikka verkon ja sosiaalisen median välityksellä.

Työnantajabrändillä onkin erittäin iso merkitys rekrytoinnin onnistumisessa, oli sitten kyseessä itse tehty tai kokonaan ulkoistettu rekrytointi. Työnantajabrändi on käytännössä ensimmäinen asia yrityksen taloudellisten lukujen lisäksi, johon itse kiinnitän aina huomiota. Kun saamme tarjouspyynnön asiakkaalta ja lähdemme tekemään tarjousta, pyrin aina vastaamaan itselleni kysymykseen, miten helppoa tai vaikeata tulee olemaan osaajien houkuttelu ko. yritykseen. Ja tähän isosti vaikuttaa se, mitä esim. potentiaalinen ehdokas näkee, kun hän laskeutuu yrityksen nettisivuille, somekanaviin tai lähteen etsimään lisätietoa Googlesta.

Moni kuvittelee, että työnantajabrändin kehittäminen on vain isojen tunnettujen yritysten juttu. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Fakta on se, että vain murto-osa suomalaisista yrityksistä on tunnettuja myös siitä, että ne ovat työpaikkoina alansa kärkeä. Suurin osa yrityksistä kuitenkin tunnetaan niiden tuotteista ja palveluista ja näin se minkälaisia työpaikkoja ne ovat, siitä yllättävän usein löytyy hyvinkin vähän tietoa.

Yksi suomalaisista tunnetusti hyvistä työpaikoista on Finnair. Siellä ollaan jo pitkään rakennettu työnantajabrändiä mm. somen välityksellä. Jos seuraat Finnairia vaikka Instagramissa, olet taatusti nähnyt kuinka siellä eri tehtävissä olevat työntekijät ottavat kanavan haltuun muutamaksi päiväksi ja näyttävät seuraajille, mitä heidän työhön ja työpäiviin oikeasti kuuluu.

Yrityksen ei suinkaan tarvitse olla Finnair, jotta pystyy lähteä kehittämään omaa työnantajabrändiään. Työn kuitenkin täytyy olla jatkuvaa. Myös rekrytointitarpeiden yllättäessä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mitä potentiaalinen työnhakija näkee, kun hän laskeutuu vaikka yrityksen nettisivuille. Voin kertoa, että suurilta osin nämä kokemukset ovat varsin neutraaleja ja harvassa ovat ne yritykset, jotka ovat miettineet asiaa myös rekrytointien näkökulmasta.

Usein pyydänkin rekrytoinnista vastuussa olevaa henkilöä laittamaan itsensä työnhakijan tilanteeseen ja kysyn rehellisesti, mitä hän näkee, jos ensimmäistä kertaa laskeutuisi esim. yrityksen nettisivuille tai somekanaviin. Aiheuttaisiko se positiivisen reaktion ja lisäisikö se kiinnostusta tehtävää ja yritystä eli työnantajaa kohtaan? Läheskään aina näin ei nimittäin ole.  

Yksi äärimmäisen helppo ja nopea tapa parantaa yrityksen työnantajabrändiä osana rekrytointeja, on luoda esim. ihan oma nettisivu rekrytointeja varten ja tuoda siellä juurikin niitä asioita esiin, joita työnhakija todennäköisesti haluaa nähdä. Videot, työntekijätarinat, kuvat työpaikalta jne. ovat kaikki loistavia tapoja herättää kiinnostus potentiaalisessa hakijassa.

Kun puhutaan hyvän työnantajabrändin hyödyistä osana rekrytointiprossia, ovat ne hyvinkin monimuotoiset. Tärkeimpinä voisi nostaa suuremman määrän laadukkaita hakijoita, virherekrytoinnin riskin pienenemisen ja sen, että rekrytointi viedään nopeammin päätökseen.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sales Manager, Abena Finland Oy
Aluejohtaja
Talousjohtaja / CFO / Financial Controller, Masku
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
Talouspäällikkö - Anonyymi yritys
Uusimmat

Blogista

Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
Liitot, yhdistykset ja säätiöt_pooli_InHuntGroup_plain3
Miten välttää kymmenien tuhansien eurojen virheinvestointi liiton, järjestön tai säätiön rekrytoinnissa?
Suomessa kolmas sektori on täynnä monipuolisia toimijoita, jotka tarvitsevat parhaita osaajia menestyäkseen. Miten suorahaku voi olla avain onnistuneeseen rekrytointiin...
Julkisen-sektorin-osaajat_pooli_InHuntGroup_plain
Avainpaikka julkisella sektorilla – miten varmistat parhaat hakijat?
Oikea ja aito suorahaku on edelleen julkiselle sektorille Suomessa yllättävän vieras rekrytoinnin toimintamalli.
Talousosaajat_pooli_InHuntGroup_plain2
Yrittäjäomistaja, rekrytoi ensimmäisenä talousosaaja – näin varmistat yrityksesi menestymisen
InHunt Groupilla pystymme yhdistämään taloushallinto- ja rekrytointiosaamisemme vahvaksi kokonaisuudeksi.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa