Etätyöskentelyn plussat ja miinukset

Jaa somessa:

 

Mahdollisuus etätyöskentelyyn alkaa näytellä monelle isoa roolia, kun mietitään seuraavaa työpaikkaa. Varsinkin y-sukupolvi, joka myös itse edustan sekä varsinkin ns. z-sukupolvi ei enää ymmärrä sitä, miksi toimistolle pitää mennä tekemään töitä, kun samat asiat pääsääntöisesti pystyy hoitamaan mistä tahansa muualtakin. Toki on edelleen päiviä, kun on tapaamisia, palavereita yms. sovittuja asioita, joiden takia toimistolla on hyvä olla, mutta on myös paljon sellaisia päiviä, jotka pystyy hoitamaan käytännössä paikasta riippumatta.

Mitkä ovat sitten etätyön konkreettiset plussat ja miinukset? Seuraavassa nostan esiin joitakin omasta mielestäni tärkeimpiä:

 

PLUSSAT

 

Työn tuottavuus

Niille, joille etätyö sopii, nostaa se oman työn tuottavuutta merkittävästi. Ei ole ulkoisia häiriötekijöitä, ei tule turhaan kulutettua aikaa toimiston käytävillä, ei mene aikaa hukkaan, kun siirrytään kotoa toimistolle, vältetään turhat palaverit, ei mene päivä pilalle heti aamusta, kun joutuu kaivaa auton lumikinoksen alta esiin tai istua aamuruuhkassa jne. Ja ehkä isoimpana tekijänä on se vapaus ja sitä kautta syntyvä tyytyväisyyden tunne, kun saa itse päättää, mistä työnsä valtaosin tekee.

 

Työskentele missä ja milloin haluat

Niissä organisaatioissa, joissa mahdollistetaan etätyö, yleensä myös ollaan enemmän kiinnostuneita tuloksista kuin siitä, kuinka kauan toimistolla notkutaan. Sinällään on myös huvittavaa, että joillekin on todella tärkeää juuri se toimistolla vietetty aika. Näin aikanaan yhdessä Tieturin aamupalatilaisuudessa tutkimuksen, jossa oli tutkittu se aika, jonka normaali työntekijä käyttää konkreettisesti työntekoon normaalista kahdeksan tunnin työpäivästä. En enää tarkalleen tuota lukua muista, mutta sen muistan, että se ei ollut edes yli kolmea tuntia.

Henkilökohtaisesti en usko, että tulen koskaan enää työskentelemään orjallisesti 9 – 17 maanantaista perjantaihin. Hyvänä esimerkkinä, niin tätäkin lausetta kirjoitan sunnuntaina klo 14.00 paikallista aikaa, istun Las Palmasin vanhassa kaupungissa, jossa ollaan viettämässä perheen yhteistä syyslomaa. Itselläni työ, loma ja vapaa-aika ovat kaikki kulkeneet jo pitkään sulassa sovussa ja myös perhe ymmärtää tämän hyvin. Aamulla viimeistelin ensiksi pari sopimusta, hoidin muutamat sähköpostit ja sen jälkeen vietettiin perheenä yhdessä aikaa rannalla auringosta nauttien. Nyt on sitten taas töiden aika varsinkin, kun huomisesta osa tulee käytettyä matkustamiseen takaisin kotiin Madridiin.

 

Kustannussäästöt

Etätyöstä on mahdollista myös hakea isojakin kustannussäästöjä ihan yrityksen kiinteistä kuluista. Jos yritys mahdollistaa laajalti etätyön, ei sen näin ollen tarvitse järjestää jokaisella omaa työpistettä toimistolla ja sinne voidaan rakentaa enemmänkin vaan erilaisia co-working tiloja, joissa voi sitten tehdä töitä silloin, kun toimistolla ollaan. Näin ollen säästöt vuokrissa voi olla hyvinkin huomattavia. Sen lisäksi säästöjä syntyy erilaisista kulutustarvikkeista yms. Työntekijälle taas kustannussäästöjä syntyy matkoista ja myös siitä, että pystyy esim. syömään lounaan kotona ja ei välttämättä tarvitse näin käydä lounasravintoloissa.

 

Parantunut asioiden kirjaaminen, dokumentointi ja järjestelmien käyttö

Kun tiimi ja työntekijät ovat levällään, pakottaa se siihen, että kaikki asiat kirjataan ylös ja järjestelmiä käytetään tehokkaasti, jotta jokainen näkee  ja tietää mitä on tapahtunut ja samalla toki pystyy itse näyttämään, mitä on saanut aikaiseksi.

 

Uusien taitojen oppiminen

Yleensä niille, joille etätyöskentely sopii on yhtenäistä se, että he ovat hyvin yrittäjähenkisiä. Heitä ei näin tarvitse valvoa, vaan tulee työt muutenkin tehtyä ja asioita pusketaan eteenpäin ilman erillistä mainintaa.  Yksi yhdistävä tekijä myös on se, että näillä henkilöillä ei yleensä ole aikaa tai kärsivällisyyttä odottaa jonkun toisen vastausta, miten joku asia tehdään ja näin he usein ottavat itse siitä selvää ja/tai opettelevat tekemään sen. Internetin ihmeellinen maailmaa, kun tarjoaa vastauksen tänä päivänä lähes kaikkeen, jos vain tietää mistä etsiä.

 

Avaa uudet mahdollisuudet rekrytoinneille

On sanomattakin selvää, että etätyön sallimisella voi olla myös rekrytointien kannalta erittäin positiivinen vaikutus. Ei pelkästään sen takia, että monet huipputalentit arvostavat sitä, mutta myös sen takia, että pystytään katsoa vähän laajemmalla säteellä, mistä mahdollisesti löytyisi se sopivin uusi työntekijä. Enää kun toimiston sijainti ei ole se määräävä ja rajoittava tekijä.

 

MIINUKSET

 

Työn tuottavuus

Valitettavasti etätyöskentely ei sovi kaikille ja paljon näkee sitä, että etäpäivä onkin yhtä kuin vapaa päivä. Ja ei toisaalta tässäkään sinällään mitään, jos tulokset ovat joka tapauksessa kunnossa, mutta näinkään ei aina välttämättä ole. Tosin, joku voisi miettiä, että mitä jos henkilö tekisikin vaikka viisi tai jopa kuusi päivää töitä viikossa, niin mitkä olisivat tulokset sitten? Tässä kuitenkin tullaan juuri siihen, että silloin ei enää työn tuottavuus olisi välttämättä samalla tasolla ja pitkässä juoksussa saattaisi tulokset laskea. Neljän päivän työviikkoa on mm. kokeiltu eri maissa ja tulokset ovat olleet suhteellisen positiivisia ja työn tuottavuus on ollut paremmalla tasolla. Tosin itse mietin, että mitä sitten tapahtuu, kun siihen totutaan, niin aletaanko jo seuraavaksi puuhaamaan kolmen päivän työviikkoa ja kohta sitä, että töitä ei tehtäisi ollenkaan….vaihtoehto, jonka tosin useat ovat jo valinneet eri hyvinvointivaltioissa, kuten Suomessa ja hienosti näyttäisi menevän. En vaan itse osaa vastata kysymykseen, että mitä tapahtuu, kun suurin osa tekee tämän valinnan, niin kenen rahoilla sitten kaikki elää?

 

Ei sovi kaikille

Etätyöskentely ei sovi kaikille ja vähiten niille, jotka eivät omaa sitä kuuluisaa yrittäjähenkisyyttä. Helposti ajaudutaan väärälle tielle ja suurin osa etäpäivistä menee aivan jossain muualla, kuin töiden parissa. Yleensä etätyö toimii parhaiten silloin, kun omat henkilökohtaisesti tienestit ovat hyvin suoraan omasta työpanoksesta kiinni. Silloin tulee mietittyä ainakin pari kertaa, ennen kuin aloittaa viikonlopun jo torstaina.

 

Toisenlaiset häiriötekijät

Vaikka paljon puhutaan siitä, että kun töitä tehdään muualta kuin toimistolta käsin, eliminoidaan turhat häiriötekijät, joita vaikka avokonttoreissa on yllin kyllin. Kuitenkin jos etätyön tekemiseen tarkoitetut fasiliteetit eivät ole kunnossa, astuu toisenlaiset häiriötekijät kuvaan. Esimerkiksi, jos perheessä on pieniä lapsia ja toinen vanhemmista on koko ajan kotona niin, ei välttämättä ole silloin paras ratkaisu, että toinenkin vanhemmista jää kotiin tekemään töitä. 

 

Johtamisen ongelmat

On selvää, että tiimin johtaminen etäältä tuo johtajalle / esimiehelle ihan uudenlaiset haasteet ja vaatii se näin hyvin erinlaisia toimenpiteitä, kuin tilanteessa, jossa ollaan päivittäin yhdessä. Kuitenkin tänä päivänä on olemassa aivan loistava työkalut ja järjestelmät, joilla nämäkin haasteet saadaan hyvin pitkälti taklattua. Todella moni johtaja onkin todennut, että kiitos etätyön sallimisen, pidetään heillä kirjaa asioista, dokumentoidaan ja hyödynnetään järjestelmiä aivan eri tavalla.

 

Kohtaamisten ja vuorovaikutuksen katoaminen

Kun työntekijät ovat levällään katoaa se luonnollinen kohtaaminen ja vuorovaikutus, joka yleensä tapahtuu toimistolla. Ajatuksia tulee palloteltua ja vaihdeltua luonnollisemmin ja näin jotkin ideat saattavat jäädä kokonaan syntymättä, kun ei kohdata päivittäin. Myös joidenkin asioiden ratkaisemiseen saattaa kulua aivan liian monta sähköpostia ja puhelua. Lisäksi syvempien suhteiden ja hyvän tiimihengen luominen on eittämättä huomattavasti haasteellisempaa, kun tiimi on levällään.

 

 

Kirjoittanut,

 

Teemu Ruuska

Digitaalisuus | Kansainväliset toiminnot

InHunt Group & InHunt World

www.linkedin.com/in/teemuruuska

 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
Headhunter
Country Retail Manager
Markkinointijohtaja, Varusteleka
Talouspäällikkö - Anonyymi yritys
Hallitusammattilainen
Uusimmat

Blogista

Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus, josta päätökset tekee hallitus
Avoin viestintä vastuullisuudesta on olennainen osa toimintaa. Vaikka vastuullisuudesta ei välttämättä tarvitse erikseen kertoa, tämä aika ja yhteiskunnallinen...
InHuntBlog__1200x630px_plain
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla, joka on käytössä Metson Women’s Leadership Forumilla.
InHunt_hallitushakuDSC00328_HD
Hallituspaikan haku -valmennus: Suuri suosio ja innostuneita osallistujia
InHunt Groupin Hallituspaikan haku -valmennus on saanut suuren suosion ja vuoden 2024 ensimmäinen tilaisuus oli jälleen täynnä.
Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa