HS 27.12.2020 Ura & Työ artikkelissa kuvattiin etänäkin hienosti sujuvaa rekrytointia. Yksi kohta kuitenkin pysäytti headhunterin: etähaastattelun etuna mainittiin se, miten ruudun ääressä voi huomaamattomasti tehdä ja käyttää muistiinpanoja. ”Siinä voi pitää tukivälineitä mukana. Muistiinpanojen kanssa asioita voi käydä läpi järjestelmällisemmin. Harvoin niitä kaivaa esiin kasvokkaisessa haastattelussa.”

Tähän kannattaa pysähtyä hetkeksi. Työhaastattelu on tärkeä osa rekrytointia sekä ehdokkaalle että haastattelijalle. Prosessia määrittävät inhimilliset odotukset. Kandidaatti toivoo olevansa mielenkiintoinen. Haastattelija toivoo, että yritys ja tehtävä on mielenkiintoinen.

Headhunterin neuvoni sinulle

Kasvokkaisessa haastattelussa on tosiaan helpompaa nähdä, onko kandidaatilla muistiinpanot käytössään. Jos asiaa ei ruudun takaa heti näe, se kannattaa tehdä näkyväksi. Miksi näin?

Hyvä valmistautuminen on merkki mielenkiinnosta. Yritykset haluavat rekrytoida henkilön, joka on kiinnostunut yrityksestä. Siksi onkin järkevää kirjoittaa ylös, miten kertoa jäsentyneesti itsestään. On tärkeää myös miettiä kysymyksiä valmiiksi. Se kertoo haastattelijalle että olet oikeasti kiinnostunut tehtävästä ja yrityksestä.

Olisiko sinulla jotain kysymyksiä minulle?

Harmillisen usein vastauksena kandidaatti toteaa että kaikki tärkeä onkin oikeastaan käyty jo läpi. Lämmin suositus on kuitenkin miettiä valmiiksi muutama kysymys. Näyttää myös erittäin tyylikkäältä jos kysymyksiä on listattuna paperille valmiiksi. Hyvältä näyttää myös se, että on suunnitellut omia vastauksia paperille. Jotkut jopa ruksivat niitä omista muistiinpanoistaan sitä mukaan kuin tärkeäksi katsomistaan asioista on ollut mahdollisuus kertoa.

Jaksaa jaksaa

Kun haastattelu lähenee loppuaan, alkaa todennäköisesti jännitys laueta. Silloin se viimeinen omille kysymyksille varattu hetki voi tuntua houkuttelevalta ohittaa. Haastatteluhan on mennyt hyvin ja yrityksestäkin on puhuttu. Mutta sitä hetkeä ei kannata jättää hyödyntämättä, vaan katsoa rauhallisesti paperiaan ja valita sieltä muutamien valmiiksi mietittyjen kysymysten joukosta tilanteeseen istuvimmat.

Inspiraationa kysymysten mietintään voit hyödyntää vaikkapa sitä faktaa, että kaikille yrityksillä on asiakkaansa. Voit kysyä siis esimerkiksi ”mikä on yrityksen tärkein asiakasryhmä ja miksi?” Tai entäpä jos kysyisit yrityksen edustajan ollessa haastattelijana ”miksi sinä halusit tulla tähän yritykseen töihin?”

Hiljattain erään haastattelun alussa kandidaatti otti esiin muistivihkon, selasi sieltä oikean kohdan, painoi kämmenellä aukeaman huolellisesti auki ja otti kynän käteensä. Hän silmäili muistiinpanojaan puhuessaan ja samalla esitti kysymyksiäkin. Olin vaikuttunut. Lopuksi tiedustelin, olisiko hänellä vielä jokin kysymys minulle. Hän vilkaisi kelloaan ja sanoi hymyillen: ”voi montakin, mutta tälle haastattelulle varattu aika on pian käytetty. Esitän mielelläni nämä loput kysymykseni yrityksen johdolle, jos olen jatkossa ja pääsen heitä tapaamaan?”

Hän pääsi.

Hänet valittiin.

Tarja Ilvonen