Outplacement-palvelu on kriisissä

Jaa somessa:

Viimeiset viisi vuotta outplacement (uudelleensijoitus) -bisnes on elänyt kulta-aikaa Suomessa. Suomessa on satakunta erilaista yritystä taikka viritelmää, jotka tarjoavat yrityksille outplacement-palveluja yleensä YT-neuvottelujen aikoina. Outplacement palveluiden kulta-aika tulee jatkumaan vielä ilmeisen pitkään, mutta mitä itse palvelu sitten sisältää?

Oma mielipiteeni on, että outplacement-palvelut eivät ole juurikaan Suomessa kehittyneet. Palveluiden sisältö on lähestulkoon sama palveluntarjoajasta riippumatta. Opetetaan mistä medioista löytyy työpaikkoja, miten työnantajia lähestytään ja miten hakemus sekä cv muotoillaan. Kaikilla on sama palvelu ja lähes samoilla opeilla, mutta puettuna hieman erä väreihin. Joku on painattanut jopa kirjankin tähän aikakauteen aivan kuin se olisi jotenkin ratkaisevaa ja se suurin ero kilpailijoihin. Outplacement-palvelu on todella kriisissä ja sen huomaa jo myös sen hinnoittelussa. Surkeiden ja harmaiden palvelujen hinnat ovat pilvissä suhteessa siihen, mitä asiakkaat tai niihin osallistuvat henkilöt sillä saavat.

YT-tilanteisiin outplacement-palvelut sopivat luonnollisesti pehmentämään ”potkuja” ja luomaan vastuullista työnantajakuvaa heille, jotka jatkavat yhtiön toiminnassa. Heille, jotka saivat potkut, se on jonkinlainen heikko tuki matkalla eteenpäin. Näin tämä palvelu toimii liian usein Suomessa. Suurin osa palvelun tuottajista hoitaa toteutuksen liukuhihnatyönä ja ei kykene taikka osaa heittäytyä konkreettisesti työttömän tilanteeseen ja saappaisiin. Toisaalta heillä ei ole edes ajallisesti siihen mahdollisuutta taikka haluakaan. Tilanne on huono palveluun osallistuvalle henkilölle, joka ei osaa edes valittaa huonosta opastuksesta, koska ei tiedä, että saatavilla olisi monta kertaa parempaakin. Sellaista palvelua, joka oikeasti auttaisi häntä löytämään omat vahvuudet sekä suunnan uudelle uralle. Mikä tärkeintä, auttaisi häntä pääsemään takaisin työelämään uuden yrityksen palkkalistoille.

Outplacementin kriisiä kuvastaa myös alan yritysten heikko innovatiivisuus tuotekehittelyssä! Uusia palvelutuotteita ei tälle kohdealueelle synny juurikaan. Palveluyritysten tuotekehittely keskittyy siihen, miten palveluihin osallistuvat henkilöt osaisivat tehdä parempia cv:tä taikka miten heidän pitää erottautua taikka näkyä LinkedInnissä. Surkeaa tuotekehittelyä.

Onko näin, ettei tälle palvelualueelle saada aitoa kehitystä? On ja ei! Tähän palaamme ensi viikolla!

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hannu on toinen InHunt Groupin perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja.  Hannu on ollut tj:nä myös huonekaluteollisuudessa, erikoistavarakaupassa ja -palveluissa, elintarviketeollisuudessa sekä konsulttiliiketoiminnassa. Hannulla on monipuolinen koulutuspohja (3 tutkintoa).

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Riikinvoima_logo_pysty
Toimitusjohtaja
InHunt Group logo
CEO, Senior C-level Business Executive
Toiminnanjohtaja
Engagement Director, Public Sector, Nordcloud
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Uusimmat

Blogista

Nopeasti muuttuva teknologia ja kiristyvät turvallisuusvaatimukset haastavat hallitukset _1200px_2
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää.
InHuntBlog_Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa_plain
Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa – näin erotut joukosta
Unelmien työpaikan etsiminen voi tuntua loputtomalta prosessilta. Vaikka et aina voi itse päättää, milloin aloitat työnhaun, voit parantaa mahdollisuuksiasi...
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa. Kuvassa henkilö punnitsee ajatuksia rekrytointia suunnitellessa.
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa
Avainhenkilöiden rekrytointi on aikaa vievä ja haastava prosessi. Lue kolme syytä, miksi kiinteä palkkio voittaa success fee -palkkion.
InHuntBlog_Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi_1200px_plain
Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi
Miten löydät juuri oikean henkilön työtehtävään? Ehdokkaiden arvioinnin avulla voit tehdä perustellumpia rekrytointipäätöksiä. Lue lisää>>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.