Outplacement-palvelu on kriisissä

Jaa somessa:

Viimeiset viisi vuotta outplacement (uudelleensijoitus) -bisnes on elänyt kulta-aikaa Suomessa. Suomessa on satakunta erilaista yritystä taikka viritelmää, jotka tarjoavat yrityksille outplacement-palveluja yleensä YT-neuvottelujen aikoina. Outplacement palveluiden kulta-aika tulee jatkumaan vielä ilmeisen pitkään, mutta mitä itse palvelu sitten sisältää?

Oma mielipiteeni on, että outplacement-palvelut eivät ole juurikaan Suomessa kehittyneet. Palveluiden sisältö on lähestulkoon sama palveluntarjoajasta riippumatta. Opetetaan mistä medioista löytyy työpaikkoja, miten työnantajia lähestytään ja miten hakemus sekä cv muotoillaan. Kaikilla on sama palvelu ja lähes samoilla opeilla, mutta puettuna hieman erä väreihin. Joku on painattanut jopa kirjankin tähän aikakauteen aivan kuin se olisi jotenkin ratkaisevaa ja se suurin ero kilpailijoihin. Outplacement-palvelu on todella kriisissä ja sen huomaa jo myös sen hinnoittelussa. Surkeiden ja harmaiden palvelujen hinnat ovat pilvissä suhteessa siihen, mitä asiakkaat tai niihin osallistuvat henkilöt sillä saavat.

YT-tilanteisiin outplacement-palvelut sopivat luonnollisesti pehmentämään ”potkuja” ja luomaan vastuullista työnantajakuvaa heille, jotka jatkavat yhtiön toiminnassa. Heille, jotka saivat potkut, se on jonkinlainen heikko tuki matkalla eteenpäin. Näin tämä palvelu toimii liian usein Suomessa. Suurin osa palvelun tuottajista hoitaa toteutuksen liukuhihnatyönä ja ei kykene taikka osaa heittäytyä konkreettisesti työttömän tilanteeseen ja saappaisiin. Toisaalta heillä ei ole edes ajallisesti siihen mahdollisuutta taikka haluakaan. Tilanne on huono palveluun osallistuvalle henkilölle, joka ei osaa edes valittaa huonosta opastuksesta, koska ei tiedä, että saatavilla olisi monta kertaa parempaakin. Sellaista palvelua, joka oikeasti auttaisi häntä löytämään omat vahvuudet sekä suunnan uudelle uralle. Mikä tärkeintä, auttaisi häntä pääsemään takaisin työelämään uuden yrityksen palkkalistoille.

Outplacementin kriisiä kuvastaa myös alan yritysten heikko innovatiivisuus tuotekehittelyssä! Uusia palvelutuotteita ei tälle kohdealueelle synny juurikaan. Palveluyritysten tuotekehittely keskittyy siihen, miten palveluihin osallistuvat henkilöt osaisivat tehdä parempia cv:tä taikka miten heidän pitää erottautua taikka näkyä LinkedInnissä. Surkeaa tuotekehittelyä.

Onko näin, ettei tälle palvelualueelle saada aitoa kehitystä? On ja ei! Tähän palaamme ensi viikolla!

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hannu on toinen InHunt Groupin perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja.  Hannu on ollut tj:nä myös huonekaluteollisuudessa, erikoistavarakaupassa ja -palveluissa, elintarviketeollisuudessa sekä konsulttiliiketoiminnassa. Hannulla on monipuolinen koulutuspohja (3 tutkintoa).

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

Yhteydenotto yllätti__Tämä sinun tulee tietää suorahausta_plain_1
Yhteydenotto yllätti? Tämä sinun pitää tietää suorahausta
Kuvittele tilanne, jossa puhelimesi soi kesken tavallisen työpäivän ja langan päässä on headhunter. Hän tarjoaa mahdollisuutta, jota et ole etsinyt mutta joka...
InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.