REplacement

Viimeiset viisi vuotta outplacement (uudelleensijoitus) -bisnes on elänyt kulta-aikaa Suomessa. Suomessa on satakunta erilaista yritystä taikka viritelmää, jotka tarjoavat yrityksille outplacement-palveluja yleensä YT-neuvottelujen aikoina. Outplacement palveluiden kulta-aika tulee jatkumaan vielä ilmeisen pitkään, mutta mitä itse palvelu sitten sisältää?

Oma mielipiteeni on, että outplacement-palvelut eivät ole juurikaan Suomessa kehittyneet. Palveluiden sisältö on lähestulkoon sama palveluntarjoajasta riippumatta. Opetetaan mistä medioista löytyy työpaikkoja, miten työnantajia lähestytään ja miten hakemus sekä cv muotoillaan. Kaikilla on sama palvelu ja lähes samoilla opeilla, mutta puettuna hieman erä väreihin. Joku on painattanut jopa kirjankin tähän aikakauteen aivan kuin se olisi jotenkin ratkaisevaa ja se suurin ero kilpailijoihin. Outplacement-palvelu on todella kriisissä ja sen huomaa jo myös sen hinnoittelussa. Surkeiden ja harmaiden palvelujen hinnat ovat pilvissä suhteessa siihen, mitä asiakkaat tai niihin osallistuvat henkilöt sillä saavat.

YT-tilanteisiin outplacement-palvelut sopivat luonnollisesti pehmentämään ”potkuja” ja luomaan vastuullista työnantajakuvaa heille, jotka jatkavat yhtiön toiminnassa. Heille, jotka saivat potkut, se on jonkinlainen heikko tuki matkalla eteenpäin. Näin tämä palvelu toimii liian usein Suomessa. Suurin osa palvelun tuottajista hoitaa toteutuksen liukuhihnatyönä ja ei kykene taikka osaa heittäytyä konkreettisesti työttömän tilanteeseen ja saappaisiin. Toisaalta heillä ei ole edes ajallisesti siihen mahdollisuutta taikka haluakaan. Tilanne on huono palveluun osallistuvalle henkilölle, joka ei osaa edes valittaa huonosta opastuksesta, koska ei tiedä, että saatavilla olisi monta kertaa parempaakin. Sellaista palvelua, joka oikeasti auttaisi häntä löytämään omat vahvuudet sekä suunnan uudelle uralle. Mikä tärkeintä, auttaisi häntä pääsemään takaisin työelämään uuden yrityksen palkkalistoille.

Outplacementin kriisiä kuvastaa myös alan yritysten heikko innovatiivisuus tuotekehittelyssä! Uusia palvelutuotteita ei tälle kohdealueelle synny juurikaan. Palveluyritysten tuotekehittely keskittyy siihen, miten palveluihin osallistuvat henkilöt osaisivat tehdä parempia cv:tä taikka miten heidän pitää erottautua taikka näkyä LinkedInnissä. Surkeaa tuotekehittelyä.

Onko näin, ettei tälle palvelualueelle saada aitoa kehitystä? On ja ei! Tähän palaamme ensi viikolla!

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hannu on toinen InHunt Groupin perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja.  Hannu on ollut tj:nä myös huonekaluteollisuudessa, erikoistavarakaupassa ja -palveluissa, elintarviketeollisuudessa sekä konsulttiliiketoiminnassa. Hannulla on monipuolinen koulutuspohja (3 tutkintoa).

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup