Haluaako joku meille oikeasti töihin?

Jaa somessa:

Hyvin usein kun kysyn asiakkaalta, että miksi joku haluaisi tulla heille töihin, saan osakseni hivenen hämmästyneen katseen ja sen jälkeen listan peruslatteuksia, kuten olemme alan yksi johtavista, kasvava, eteenpäin menevä yritys jossa on mukava työskennellä. Lisäsi tarjoamme hyvän palkan ja hyvät muut edut jne.  Monesti jos yritän kaivaa asiaa syvemmältä ja konkretisoida mitä esimerkiksi tarkoittaa ”mukavaa työskennellä” niin keskustelu yleensä loppuu siihen ja luontevasti siirrytään toiseen aiheeseen.

Jokaisen yrityksen ja sen johtajien olisi hyvä kysyä itseltään ja työntekijöiltään aika ajoin, että onko tämä sellainen paikka jota voisi suositella esim. hyvälle ystävälleen tulla töihin? Jos vastauksina on vino pino vaivaantuneita hymyjä ja pois kääntyviä katseita, on syytä tehdä asialle jotain.

Erityisesti asialla on merkitystä siinä vaiheessa kun lähdetään rekrytoimaan uutta henkilöä ja erityisesti siinä vaiheessa kun ollaan hakemassa henkilöä asemaan, jossa ei ole liiemmin vastuuta ja muutenkin on kyse ns. hyvin ”perusroolista”.  Toisin sanoen sellaiseen paikkaan, joita on tarjolla tukuittain ja missä ei varsinaisesti ole mitään hohtoa vaan tarvitaan henkilö täyttämään paikka ja tekemään työnsä hyvin.

Harvassa ovat ne yritykset, jotka oikeasti panostavat esimerkiksi työntekijöiden hyvinvointiin, viihtyvyyteen ja aitoon kehittämiseen. Siinä olisi erinomainen paikka monelle yritykselle tehdä pesäeroa muihin. Tämäkään ei kuitenkaan yksistään riitä vaan asiaa pitäisi taidokkaasti markkinoida myös oman työyhteisön ulkopuolelle. Kansallinen rekrytointitutkimus 2015 kertoi, että 38 % HR-henkilöistä oli täysin samaa mieltä, että hyvä työnantajamielikuva on ratkaisevaa onnistuneen rekrytoinnin kannalta. Kuitenkin samassa tutkimuksessa todettiin, että 49 % yrityksistä ei käytä ollenkaan rahaa työnantajamielikuvan markkinointiin.

Jos on niin, että yrityksellä ei oikeasti ole mitään tarjota perusduunin lisäksi, voidaan saman tien unohtaa niiden parhaimpien ja usein töissä olevien henkilöiden tavoittelu. Yritys on pakotettu suuntaamaan katseet tällä hetkellä ilman töitä oleviin tai niihin jotka ovat kyllästyneet toiseen perusduuniin ja etsivät jotain muuta, josta saisi varman palkan taas muutamaksi vuodeksi.

Jos näistä kahdesta ryhmästä itse pitäisi valita, niin mieluimmin suuntaisin katseet työttömiin. Jos oikein onnistaa, niin sieltä joku hyvä saattaisi löytyä.  Sitä saattaisi ajatella että kun Suomessa työttömyys on jo yli 10 %:n, niin eihän uusien henkilöiden rekrytoiminen pitäisi olla mikään ongelma. Valitettavasti asia ei ole ihan yksiselitteinen ja miksi näin, niin siihen pureudun seuraavassa kirjoituksessa.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Intendentti
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
Kuvassa Tiina Mikkola -Interim-juristi.
Interim-juristi hoksauttaa tavalla, jota et odottanut
Interim-ratkaisut eivät ole vielä arkipäivää Suomessa, mutta niiden arvo kasvaa, myös juridiikassa. Tiina Mikkola on kokenut juristi, joka kokee interim-roolit...
Kuvassa Timo Lappi, hallitusammattilainen.
Vinkit kasvuyrityksen hallitustyöhön
Timo Lapin keynote InHuntin hallitusvalmennuksessa sai kiitosta konkreettisuudestaan ja inspiraatiostaan. Hän puhui kasvuyritysten hallitustyöstä kokemuksen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.