Haluaako joku meille oikeasti töihin?

Jaa somessa:

Hyvin usein kun kysyn asiakkaalta, että miksi joku haluaisi tulla heille töihin, saan osakseni hivenen hämmästyneen katseen ja sen jälkeen listan peruslatteuksia, kuten olemme alan yksi johtavista, kasvava, eteenpäin menevä yritys jossa on mukava työskennellä. Lisäsi tarjoamme hyvän palkan ja hyvät muut edut jne.  Monesti jos yritän kaivaa asiaa syvemmältä ja konkretisoida mitä esimerkiksi tarkoittaa ”mukavaa työskennellä” niin keskustelu yleensä loppuu siihen ja luontevasti siirrytään toiseen aiheeseen.

Jokaisen yrityksen ja sen johtajien olisi hyvä kysyä itseltään ja työntekijöiltään aika ajoin, että onko tämä sellainen paikka jota voisi suositella esim. hyvälle ystävälleen tulla töihin? Jos vastauksina on vino pino vaivaantuneita hymyjä ja pois kääntyviä katseita, on syytä tehdä asialle jotain.

Erityisesti asialla on merkitystä siinä vaiheessa kun lähdetään rekrytoimaan uutta henkilöä ja erityisesti siinä vaiheessa kun ollaan hakemassa henkilöä asemaan, jossa ei ole liiemmin vastuuta ja muutenkin on kyse ns. hyvin ”perusroolista”.  Toisin sanoen sellaiseen paikkaan, joita on tarjolla tukuittain ja missä ei varsinaisesti ole mitään hohtoa vaan tarvitaan henkilö täyttämään paikka ja tekemään työnsä hyvin.

Harvassa ovat ne yritykset, jotka oikeasti panostavat esimerkiksi työntekijöiden hyvinvointiin, viihtyvyyteen ja aitoon kehittämiseen. Siinä olisi erinomainen paikka monelle yritykselle tehdä pesäeroa muihin. Tämäkään ei kuitenkaan yksistään riitä vaan asiaa pitäisi taidokkaasti markkinoida myös oman työyhteisön ulkopuolelle. Kansallinen rekrytointitutkimus 2015 kertoi, että 38 % HR-henkilöistä oli täysin samaa mieltä, että hyvä työnantajamielikuva on ratkaisevaa onnistuneen rekrytoinnin kannalta. Kuitenkin samassa tutkimuksessa todettiin, että 49 % yrityksistä ei käytä ollenkaan rahaa työnantajamielikuvan markkinointiin.

Jos on niin, että yrityksellä ei oikeasti ole mitään tarjota perusduunin lisäksi, voidaan saman tien unohtaa niiden parhaimpien ja usein töissä olevien henkilöiden tavoittelu. Yritys on pakotettu suuntaamaan katseet tällä hetkellä ilman töitä oleviin tai niihin jotka ovat kyllästyneet toiseen perusduuniin ja etsivät jotain muuta, josta saisi varman palkan taas muutamaksi vuodeksi.

Jos näistä kahdesta ryhmästä itse pitäisi valita, niin mieluimmin suuntaisin katseet työttömiin. Jos oikein onnistaa, niin sieltä joku hyvä saattaisi löytyä.  Sitä saattaisi ajatella että kun Suomessa työttömyys on jo yli 10 %:n, niin eihän uusien henkilöiden rekrytoiminen pitäisi olla mikään ongelma. Valitettavasti asia ei ole ihan yksiselitteinen ja miksi näin, niin siihen pureudun seuraavassa kirjoituksessa.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tuotantojohtaja - Finnforel, Varkaus
Treasury Lead - LähiTapiola Rahoitus Oy
CEO
Toiminnanjohtaja
Aluejohtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Kokkolan Orkesteriyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Isotalus.
Kun osaajia on vain harvoja, oikean löytäminen on taidetta – InHunt onnistui
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri etsi uutta intendenttiä harvinaisen vaativaan tehtävään, jossa tarvittiin sekä taiteellista ymmärrystä että organisaation johtamisen...
Kuvassa InHunt Groupin headhunttereita. Bannerkuva blogille: Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Pohjanmaalla osaajapula on kasvanut kriittiseksi kasvun esteeksi. Tuore tutkimus osoittaa, että jopa 75 % alueen yrityksistä kokee työvoiman saatavuuden rajoittavan...
BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.