Neljä asiaa joihin rekrytoija kiinnittää ensimmäiseksi huomiota CV:ssä

Jaa somessa:

 

Vaikka elämme vuotta 2016, niin perinteinen CV on pysynyt tiukasti osana rekrytointiprosesseja. Tässä neljä asiaa joihin rekrytoija iskee silmänsä ensimmäisenä:

 

Kuva ja perustiedot

Suurin osa rekrytoijista ihan ensimmäiseksi haluaa tietää kenen CV:tä luetaan. Se, että CV:stä löytyy selkeä ja ammattimainen kuva on aina plussaa. Myös perustietojen löytyminen helposti luo positiivista kuvaa.

 

Avainsanat

Rekrytoijilla on usein kiire ja varsinkin ensimmäisellä silmäyksellä halutaan usein vain selvittää nopeasti voisiko henkilö olla tehtävään sopiva. Näinpä rekrytoija silmäilee CV:n nopeasti ja etsii vain tiettyjä avainsanoja. Mikäli ne löytyvät hakija todennäköisesti etenee eteenpäin ja CV pääsee tarkastelun alle myös prosessin myöhemmässä vaiheessa.

Kun siis lähdet hakemaan tehtävää, kirjoita ylös esim. työpaikkailmoituksesta ne asiat (sanat) joita yritys olettaa hakijoilta. Mikäli täytät tehtävässä vaaditut kriteerit niin pidä huoli, että täysin samat sanat löytyvät CV:stäsi. Tätä kutsumme CV:n optimoinniksi.

 

Uran eteneminen

Hyvin usein rekrytointia tekevä henkilö pyrkii luomaan itselleen kuvan, missä tilanteessa hakijan ura on ja miten se on edennyt viimeisten vuosien aikana. Tämän takia työtehtävien pitäisi olla uusimmasta vanhimpaan. Pyri myös avaamaan muutamalla lauseella ainakin viimeisimpiä tehtäviä ja kiinnitä huomiota tehtävien otsikointiin, koska niistä jo monesti rekrytoija olettaa löytävänsä tarpeellisen tiedon varsinkin ensimmäisellä silmäyksellä. Pyri myös välttämään rikkonaista CV:tä ja jos esim. olet ollut saman työnantajan palkkalistoilla, mutta useassa eri tehtävässä, niin yritä niputtaa nämä yhden pääotsikon alle.

 

Henkilön oma brändi ja online presenssi

Aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa tämä asia tulee koko ajan vahvemmin esiin. Useat rekrytoijat olettavat, että hakijalta löytyy ainakin LinkedIn –profiili ja sen URL on tuotu selkeästi esiin perustiedoissa. Sen lisäksi yhä normaalimmaksi ovat tulleet henkilökohtaiset domainit sekä erilaiset oman brändin rakentamiseen keskittyneet sivustot. Valitettavasti sellainen hakija, jolta nämä puuttuvat alkaa jäädä pahasti alakynteen ja näin työhaastattelukutsun saaminen tulee koko ajan epätodennäköisemmäksi.

Nämä samat asiat pätevät myös aika lailla, kun rekrytoijat käyvät läpi profiileja esim. LinkedInissä. Silloin tosin silmä osuu myös ”skills” listaan, saatuihin kirjallisiin suosituksiin (recommendations), tiivistelmään (summary) sekä aktiivisuuteen LinkedInissä johon vaikuttaa mm. kontaktien määrä ja ryhmät joihin kuuluu.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.