Neljä asiaa joihin rekrytoija kiinnittää ensimmäiseksi huomiota CV:ssä

Jaa somessa:

 

Vaikka elämme vuotta 2016, niin perinteinen CV on pysynyt tiukasti osana rekrytointiprosesseja. Tässä neljä asiaa joihin rekrytoija iskee silmänsä ensimmäisenä:

 

Kuva ja perustiedot

Suurin osa rekrytoijista ihan ensimmäiseksi haluaa tietää kenen CV:tä luetaan. Se, että CV:stä löytyy selkeä ja ammattimainen kuva on aina plussaa. Myös perustietojen löytyminen helposti luo positiivista kuvaa.

 

Avainsanat

Rekrytoijilla on usein kiire ja varsinkin ensimmäisellä silmäyksellä halutaan usein vain selvittää nopeasti voisiko henkilö olla tehtävään sopiva. Näinpä rekrytoija silmäilee CV:n nopeasti ja etsii vain tiettyjä avainsanoja. Mikäli ne löytyvät hakija todennäköisesti etenee eteenpäin ja CV pääsee tarkastelun alle myös prosessin myöhemmässä vaiheessa.

Kun siis lähdet hakemaan tehtävää, kirjoita ylös esim. työpaikkailmoituksesta ne asiat (sanat) joita yritys olettaa hakijoilta. Mikäli täytät tehtävässä vaaditut kriteerit niin pidä huoli, että täysin samat sanat löytyvät CV:stäsi. Tätä kutsumme CV:n optimoinniksi.

 

Uran eteneminen

Hyvin usein rekrytointia tekevä henkilö pyrkii luomaan itselleen kuvan, missä tilanteessa hakijan ura on ja miten se on edennyt viimeisten vuosien aikana. Tämän takia työtehtävien pitäisi olla uusimmasta vanhimpaan. Pyri myös avaamaan muutamalla lauseella ainakin viimeisimpiä tehtäviä ja kiinnitä huomiota tehtävien otsikointiin, koska niistä jo monesti rekrytoija olettaa löytävänsä tarpeellisen tiedon varsinkin ensimmäisellä silmäyksellä. Pyri myös välttämään rikkonaista CV:tä ja jos esim. olet ollut saman työnantajan palkkalistoilla, mutta useassa eri tehtävässä, niin yritä niputtaa nämä yhden pääotsikon alle.

 

Henkilön oma brändi ja online presenssi

Aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa tämä asia tulee koko ajan vahvemmin esiin. Useat rekrytoijat olettavat, että hakijalta löytyy ainakin LinkedIn –profiili ja sen URL on tuotu selkeästi esiin perustiedoissa. Sen lisäksi yhä normaalimmaksi ovat tulleet henkilökohtaiset domainit sekä erilaiset oman brändin rakentamiseen keskittyneet sivustot. Valitettavasti sellainen hakija, jolta nämä puuttuvat alkaa jäädä pahasti alakynteen ja näin työhaastattelukutsun saaminen tulee koko ajan epätodennäköisemmäksi.

Nämä samat asiat pätevät myös aika lailla, kun rekrytoijat käyvät läpi profiileja esim. LinkedInissä. Silloin tosin silmä osuu myös ”skills” listaan, saatuihin kirjallisiin suosituksiin (recommendations), tiivistelmään (summary) sekä aktiivisuuteen LinkedInissä johon vaikuttaa mm. kontaktien määrä ja ryhmät joihin kuuluu.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.