Kesästä jäi hyvä fiilis ja kevään työstressi sekä murheet olivat enää muisto vain. Kesällä jopa aloit miettiä, että oliko asiat kuitenkaan niin huonosti ja ehkä vain väsymyksen mukana tuomaa ylireagointia.
Toista viikkoa mennään lomien jälkeen ja huomaat kuitenkin, että mikään ei ole muuttunut. Pomoa ei näy eikä kuulu ja luvatut muutokset ja uudistukset näyttävät taas olleen kauniita puheita firman kesäjuhlissa. Epätietoisuus, asioiden pyörittely, turhat palaverit sekä työkavereidesi naamat alkavat ärsyttämään ihan samalla tavalla kuin ennen lomaa.
Huomaamattasi olet taas ajautunut LinkedInin työpaikka osioon vilkuilemaan, mitä mielenkiintoista olisi tällä hetkellä tarjolla. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun näin käy. Ensiksi sinut valtaa innostus uudesta työpaikasta ja heti perään valtaa se sama ahdistus – miten tästä eteenpäin? Vaikka löytäisin mielenkiintoisen paikan, miten myyn itseni erittäin haastavassa markkinassa? Varsinkin tilanteeni ollessa arka ja haluten pitää mahdollisimman matalaa profiilia, jotta käytäväkeskustelut eivät turhaan lähde liikkeelle.
Tämä kuvaus sopii varmasti hyvin monen tilanteeseen, joka ei ole helppo, mutta ei toivotonkaan. Seuraavassa muutama vinkki, joilla pääsee eteenpäin:
- Mitä sinulla on ja mitä muilla ei ole
Vaikea kysymys, jota jokaisen työnhakijan tai uutta haastetta etsivän tulisi kuitenkin miettiä. Yritykset eivät ole kiinnostuneita kenestä tahansa vaan haluavat aidosti osaajia. Mitä sinulla on tarjota yritykselle jotain sellaista mitä mahdollisesti muilla ei ole tai voit hyvällä omalla tunnolla sanoa olevasi siinä erittäin hyvä?
- Hae harkiten
Koska tilanteesi on arka ja et halua siitä turhaan muille huudella, on erittäin tärkeää hakea sellaisiin paikkoihin, jotka aidosti näyttävät kiinnostavilta ja sinulla olisi hyvä mahdollisuus ne saada. Tämä tarkoittaa myös sitä, että sinun kannattaa satsata todella paljon jokaiseen hakuun eikä ainoastaan CV:n ja työhakemuksen tekoon, vaan taustoittaa myös kohdeyritykset mahdollisimman tarkkaan. Näin saat varmuuden siitä, että on yritys on todellakin sellainen, jossa haluaisit työskennellä.
- Tee itsestäsi kiinnostava
On sinun onni, että elämme vuotta 2016. Koskaan ennen ei ole työnhakijalla ollut niin paljon mahdollisuuksia erottautua. Internet tarjoaa tähän rajattomasti mahdollisuuksia ja paljon olen puhunut oman henkilökohtaisen brändin rakentamista mm. omilla nettisivuilla, blogilla, videoilla jne. Tänä päivänä esim. LinkedIn tarjoaa erittäin helpon tavan jakaa omia ajatuksia (osaamista) kirjoituksien muodossa. Jos lähetät vain CV:n ja työhakemuksen, olet vain yksi hakija muiden joukossa. Jos pyrit erottautumaan edes jollakin tavalla, kuulut siihen pieneen joukkoon, joka menee yleensä prosesseissa pitkälle.
- Et hae työpaikkaa vaan tarjoat osaamistasi
Ne jotka tämän tajuavat ja osaavat, menevät prosesseissa hyvin pitkälle ja saavat herätettyä kiinnostuksen. Jos pystyy myymään yritykselle ajatuksen siitä, mitä on heille tarjoamassa ts. mitä he ovat saamassa, kun palkkaavat sinut, on onnistunut kääntämään osat päälaelleen. Siinä vaiheessa, kun tiedostaa aidosti omat vahvuudet, ymmärtää roolin mitä yritys on hakemassa, ymmärtää mitä yritys tekee ja tuntee toimialan piirteet ja trendit, pystyy jo prosessin alkuvaiheessa esittämään mielenkiintoisia ajatuksia siitä mitä yritys saisi palkatessaan sinut.
- Perusasiat kuntoon
Tärkeää on muistaa, että hyvä CV ja työhakemus eivät ole kadonneet mihinkään ja jos ne halutaan nähdä, on hyvä ne olla kunnossa. En tässä ala niitä erikseen käydä läpi, koska niistä olen kirjoittanut sen verran monta blogia, jotka löytyvät tuolta esim. CV tai työnhaku kategorioita klikkaamalla. Ne kannattaa ehdottomasti käydä läpi, jotta matka ei tyssää heti prosessin alkuvaiheessa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: