Tämä kirjoitus on omistettu kaikille suomalaisille ja miksi ei myös ulkomaisille organisaatioille. Kirjoitukseni aihe on jo pitkään ollut työpöydälläni ja olin sen suunnitellut ajoittavani tämän vuoden viimeiseksi kirjoitukseksi. Näin myös kävi, mutta sisältö hivenen muokkautui lukiessani Duunitorin päätoimittajan Aki Ahlrothin loistavan kirjoituksen tällä viikolla. Päätin aloittaa tämän kirjoituksen suoralla lainauksella, joka kuvastaa hyvin rekrytoinnin tätä päivää:
“Mikä yhdistää rekrytoivia yrityksiä ja työnhakijoita? Ainakin se, että molemmat turvautuvat kaikkein väsyneimpiin kliseisiin kuvaillessaan itseään. Kun rekrytoivan yrityksen korkeakoulutettu HR-koordinaattori ryhtyy hakkaamaan työpaikkailmoitusta nettiin, hänen normaalisti 20 000 sanaa käsittävä sanavarastonsa suppenee hetkessä kahteensataan. Vaatimusoksennus koostuu edelleen adjektiiveista, joille naureskeltiin jo kaksikymmentä vuotta sitten. Asia kyllästyttää minua jo siinä määrin, että tekisi mieleni kivuta dynaamisin askelein näköalapaikalle, pelata siellä erä pöytälätkää jonkun vastaantulevan sisältöninjan kanssa ja heittäytyä sieltä pää edellä alas.”
Jotta kaikki yritykset voisivat rekrytoida paremmin vuonna 2017, listaan seuraavassa muutaman asian johon toivoisin kiinnitettävän huomiota:
Henkilöt, jotka ovat vastuussa rekrytoinnista: Tehdäänkö niin, että ensi vuonna rekrytointia tekevät henkilöt aidosti ymmärtävät miten viedä rekrytointiprosessi läpi, he ymmärtävät mitä ovat tekemässä ja hakemassa sekä heillä on joku aavistus miten esim. työhaastattelussa tulisi heidän haastattelijoina toimia.
Ilmoitus työpaikasta: Mikäli olette sitä mieltä, että työpaikasta ilmoitetaan julkisissa kanavissa, niin pidetäänhän huoli, että ilmoitus ei ole A) Joku pöytälaatikosta kaivettu vanha pohja, johon päivitetään yhteystiedot ja B) Se ei ole Akin kuvailema vaatimusoksennus tai listaus epäolennaisista korulauseista, joita konsernijohtaja taas lateli pikkujoulujen juhlapuheessa.
Kanavat: Kyllä, MOL on ilmainen! Mutta pitäisikö kuitenkin miettiä, että olisiko mahdollista jostain muista kanavista tavoittaa parempia työnhakijoita?
Työnantajamielikuva: Kun henkilö kiinnostuu työpaikasta, niin pidetään huoli, että hänen kiinnostus saadaan pidettyä ja hakemus tulee jätettyä. Tämä voi tapahtua esimerkiksi hyvin suunnitelluilla nettisivuilla tai somekanavilla, josta hakijan on mahdollista löytää myös tietoa työpaikasta kuvien, videoiden, blogin tai työntekijätarinoiden muodossa. Vaikka olette sitä mieltä, että ”teille pitää haluta tulla töihin”, niin kysyisin miksi? Harvan firman työnantajabrändi Suomessa on oikeasti sillä tasolla, että sinne rehellisesti ”halutaan tulla töihin”. Kyllä työnantajien tehtävä on olla kiinnostavia ja houkutella ne parhaat osaajat joukkoihinsa.
Kommunikoidaan hakijoiden kanssa: Kaikkien olisi korkea aika ymmärtää missä maailmassa elämme ja mitä huonosti hoidettu rekrytointiprosessi voi pahimmallaan tarkoittaa. Tulevaisuudessa mitä huonommin hakijoista pidetään huolta, sitä vaikeampaa on tehdä seuraavaa rekrytointia
Huonoista paras: Tehdäänkö niin, että ei valita sitä huonoista parasta vain sen takia, että joku on pakko valita tai, että edellä mainitut asiat on tehty ala-arvoisesti. Jos tuntuu, että rekrytointi ei omin avuin tuota tulosta, niin ehkä on hyvä miettiä onko oikeat ihmiset sitä tekemässä ja jos ei, niin pitäisikö apua pyytää ulkopuolelta? Tunnustetaan myös se fakta, että vaikka olette loistava softatalo, niin ehkä rekrytointi ei ole sitä teidän aivan ydinosaamistanne.
Siinä muutama asia, joista voitaisiin ensi vuonna aloittaa. Tässä kohtaa haluisin sanoa kaikille kiitoksen tästä vuodesta. Tämä oli vuoden viimeinen kirjoitus ja loppiaisen jälkeen taas jatketaan. Kuitenkin Aki Ahlrothin teksti oli sen verran mainio, että haluan lopettaa tämän vuoden viimeisen blogikirjoituksen en omiini, mutta hänen sanoihin:
“Niin kauan kun rekrytoivat yritykset kilpailevat siitä, kuka pystyy kirjoittamaan uuvuttavimman työpaikkailmoituksen, työnhakijatkin katsovat olevansa oikeutettuja olemaan kuolettavan tylsiä ja välttelemään heittäytymistä. Värikästä ja persoonallista työpaikkailmoitusta on mukavaa lukea, kunhan se keskittyy kuvaamaan itse työtä, eikä ulkoammatillista hapatusta.”
Hyvää joulua ja erinomaista uutta vuotta teille kaikille toivottaen,
Teemu Ruuska
P.S. Mitä tykkäätte meidän uudesta logosta? 🙂
Kirjoittaja Teemu Ruuska (http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/) tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.