Hyvin usein kirjoitetaan siitä kuinka työnhakijan pitäisi valmistautua työhaastatteluun. Liian harvoin taas saa lukea siitä, kuinka haastattelua pitävän henkilön pitäisi tehdä aivan samoin. Ikään kuin oletetaan, että jokaisessa meissä asuu hyvä haastattelija ja työhaastattelu on homma, jonka jokainen luontevasti hallitsee. Valitettavasti näin ei ole ja suurin osa haastatteluista onkin välttäviä juuri haastattelijan huonon valmistautumisen tai heikon osaamisen takia.
Haastatteluja on monenlaisia. Toisissa pommitetaan ankarasti vastapuolta eli hakijaa kysymyksillä, kun taas toisissa uskotaan luontaiseen keskusteluun, josta kuitenkin saadaan kaikki tarvittava irti. Itse voin todeta kuuluvani jälkimmäiseen, koska se antaa tilaa ja myös päästää paremmin hyvän kandidaatin erottumaan edukseen.
Kuitenkin hyväkin keskustelu pitää sisällään muutamia valmiiksi mietittyjä kysymyksiä, jotka esitetään tai ei esitetä riippuen siitä, saadaanko vastaukset jo keskustelun aikana.
Jokin aika sitten käsiini osui LinkedIn Talent Solutions yksikön tekemä opas ”Guide to Screening Candidates: 30 Essential Behavioral Interview Questions”. Oppaassa oli jaettu kysymykset kuuteen eri kategoriaan: 1. Sopeutumiskyky 2. Yrityksen kulttuuri 3. Yhteistyökyky 4. Johtajuus 5. Kasvu potentiaali 6. Priorisointi
Seuraavassa muutamia poimintoja näistä kysymyksistä:
- Milloin viimeksi jouduit tekemään jotain sellaista, joka ei varsinaisesti kuulunut työnkuvaasi. Miten asian hoidit ja mikä oli lopputulos?
- Mikä on ollut isoin muutos työelämässäsi ja miten siihen sopeuduit?
- Kerro tilanteesta, jossa olet joutunut muokkaamaan omia työskentelytapojasi toisen henkilön takia, jotta projekti saatiin onnistuneesti vietyä eteenpäin.
- Milloin viimeksi olet ollut erittäin tyytyväinen, energinen ja tuottava työssäsi? Mitä silloin teit?
- Mitkä kolme asiaa ovat tärkeintä työssäsi?
- Kerro tilanteesta, jossa olet joutunut toimimaan henkilön, jonka kanssa ette tulleet toimeen. Miten hallitsit tilanteen?
- Mikä on mieleenpainuvin muistosi tiimin kanssa työskentelemisestä ja mikä oli panoksesi?
- Kuvaile paras kollegasi tai esimiehesi, jonka kanssa olet työskennellyt. Mikä erityisesti hänen työskentelyssä teki sinuun vaikutuksen?
- Kerro tilanteesta milloin kaikki ei mennyt kuten oli suunniteltu. Mikä oli sinun roolisi ja mikä oli lopputulos?
- Anna esimerkki, missä olet johtanut näyttämällä esimerkkiä. Mitä sinä teit ja miten muut reagoivat siihen?
- Kerro mikä on ollut viimeisen vuoden aikana kovin päätös, jonka olet joutunut tekemään?
- Milloin viimeksi sinun on tarvinnut ”myydä” idea kollegoillesi / tiimillesi / alaisillesi? Miten sinä teit sen ja mikä oli lopputulos?
- Kerro tilanteesta missä sinulla on ollut useita projekteja tai tehtäviä samanaikaisesti menossa. Miten organisoit ajan käyttösi ja mikä oli lopputulos?
- Milloin viimeksi olet ollut stressaantunut ja tuntunut siltä, että asioita on liikaa menossa? Miten selvisit siitä?