Ei LinkedIn profiilia? Sitten sinua ei ole olemassa

Kun mennään joitakin vuosia taaksepäin, oli etu tai positiivinen asia, mikäli työnhakija omisti LinkedIn profiilin. Pari vuotta sitten se alkoi olla jo edellytys ja kohta mikäli ei sitä omista, ei ole olemassa. Ei ainakaan rekrytoijien tai headhuntereiden silmissä.  

 

Muutama viikko sitten kerroimme, kuinka työpaikkailmoittelu on siirtynyt vahvasti sosiaalisiin medioihin ja pari viikkoa sitten annoimme ohjeet, mitä kannattaa huomioida, kun hakee työpaikkaa suoraan LinkedInissä.

 

Perinteisemmät organisaatiot käyttävät vielä perinteisiä kanavia, kuten Mol, Oikotie ja Monster, mutta uudella tavalla ajattelevat ja yleensä ne kiinnostavimmat yritykset ovat loistaneet niissä jo pidempään poissaolollaan. Nämä organisaatiot pyrkivät aina rekrytoimaan parhaita ja näin ne myös ymmärtävät, että parhaille on yleensä ainakin yksi yhteinen tekijä: Ne ovat jo töissä eivätkä näin vietä päiviä selailemassa puuduttavia työpaikkasivustoja. Mikäli ne halutaan saada kiinni ja herätettyä kiinnostus, täytyy viesti kohdentaa sellaisessa kanavassa tai kanavissa, joissa nämä henkilöt muutenkin liikkuvat.

 

Tähän LinkedIn on suoraan sanottuna unelmien työkalu. Moni ei varmasti mieti asiaa tältä kannalta, mutta se kaikki tieto, jonka ne kaikki yli miljoonaa suomalaista ovat syöttäneet vapaa-ehtoisesti LinkedIniin, on myös mainontaa ja tässä kohtaa ennen kaikkea rekrymainontaa tekevien henkilöiden käytettävissä.

 

On siis jo sanottamakin selvää, että jos ei ole LinkedInissä, niin jää kaikesta tästä paitsi ja sellaista päivää tuskin kohta enää tulee, että joku spontaanisti olisi yhteydessä ja tarjoaisi unelmien työpaikkaa.

 

On jopa luvattoman helppoa postata ensiksi vaikka yrityksen omalle LinkedIn sivulle mielenkiintoinen päivitys avoinna olevasta työpaikasta ja sen jälkeen lähteä ”sponsoroimaan” sitä. Tämä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että rahalla laitetaan kyseinen päivitys näkymään juuri sille kohderyhmälle, mitä tavoitellaan. Rajauksen voi tehdä niin tarkasti kuin huvittaa esim. kokemuksen, taitojen, sijainnin, työtehtävän, osaamisen, toimialan, tittelin, tutkinnon jne. perusteella tai targetoida vaikka pelkästään tietyissä yrityksissä työskenteleviä henkilöitä.

 

Toinen mikä on todella paljon yleistymässä ja mihin myös LinkedIn vahvasti kannustaa, että yritykset proaktiivisesti etsivät työntekijöitä ja lähestyvät heitä suoraan LinkedInissä. Yksi esimerkki tästä on kun käyttää LinkedIniä myös rekrytointiprosessin hallitsemiseen eli käyttää sitä kanavana vastaanottaa hakemukset, löytyy samasta paikasta toinen lista, jossa LinkedIn ehdottaa tehtäviin sopivia henkilöitä. Eli henkilöitä, jotka eivät ole hakeneet paikkaa, mutta voisivat osaamisen, taustan ja taitojen puolesta olla potentiaalisia henkilöitä. Näin jää rekrytointia tekevän henkilön päätettäväksi, lähestyykö hän viestillä näitä vai luottaako siihen, että oikea henkilö löytyy niiden joukosta, jotka hakevat paikkaa itse.

 

On siis jo sanottamakin selvää, että jos ei ole LinkedInissä, niin jää kaikesta tästä paitsi ja sellaista päivää tuskin kohta enää tulee, että joku spontaanisti olisi yhteydessä ja tarjoaisi unelmien työpaikkaa.

 

Kirjoittanut,

 

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:

avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Viimeisimmät

Uutiset

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Commercial Director
Factory General Manager
Toimitusketjun johtaja | Supply Chain Director
Liiketoimintajohtaja
Uusimmat

Blogista

InHuntBlogi_johtamisen_vaikutus_tyovoiman_saatavuuteen
Johtamisen vaikutus työvoiman saatavuuteen
Tänä päivänä osaajien houkuttelussa töihin yritysten ja organisaatioiden maine ja työnantajamielikuva ovat koko ajan tärkeämmässä asemassa.
Kullanarvoiset vinkit avoimen työhakemuksen kirjoittamiseen
Kullanarvoiset vinkit avoimen työhakemuksen kirjoittamiseen
Etsitkö uutta työtä? Headhunterin vinkit avoimen työhakemuksen kirjoittamiseen.
InHuntBlogi_Kyberturvallisuus koetaan turvallisuuden tunteena-tai turvattomuuden_plain
Kyberturvallisuus koetaan turvallisuuden tunteena – tai turvattomuuden
Kyberturvallisuus koetaan turvallisuuden tunteena – tai turvattomuuden Helsingin Sanomien Turvallisuus -liitteen (viikko 48/2022) Puheenvuorossa Jarno Limnéll...
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta Haastattelimme tutkimusyritys Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotilaa. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun täältä....
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group logo

    InHunt Group perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 45 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa