Joku markkinointiduuni olis kiva

Jaa somessa:

 

Saan paljon työnhaussa olevilta henkilöitä viestejä, jotka yhä enemmissä määrin tulevat LinkedInin kautta. LinkedIn on loistava kanava tehdä tämä, koska se antaa minulle ja kuten kenelle tahansa muullekin helpolla tavalla tutustua viestin lähettäjän osaamiseen ja työhistoriaan. Kun asian vielä tekee oikealla tavalla, voi saada toisen osapuolen kiinnostumaan ja näin jokin uusi ovi alkaakin avautua.

 

Valitettavasti näin käy kuitenkin hyvin harvoin ja syy siihen on hyvinkin yksinkertainen. Liian usein viestit toistavat samaa kaavaa eli kerrotaan miksi laittavat minulle viestiä (löysi minut LinkedInistä, on kiinnostunut uusista haasteista jne.) ja sitten seuraavat pari lausetta kutakuinkin näin:

 

”Olisin kiinnostunut jostakin IT-puolen hommasta. Olisiko sulla mitään menossa, joka voisi osua profiiliini?” tai ”Joku markkinointiduuni olisi kiva. Onko sulla mitään sopivaa menossa?”

 

Voin kertoa rehellisesti, että tämänlaiset viestit eivät saa minua edes käymään henkilön profiilissa. Ongelma on jo siinä, että henkilö ei jaksa edes nähdä sitä pientä vaivaa, että yrittäisi herättää minun kiinnostuksen myymällä omaa osaamistaan ja kertomalla missä aidosti on hyvä.

 

Jos katsoo ihan vaan työpaikkailmoituksia, niissä harvemmin lukee, että toivotaan kokemusta jostakin IT-puolen hommasta tai siitä, että on tehnyt joitakin markkinointiduuneja. Ei, kyllä siellä aika tarkasti ilmaistaan se, että mitä on pitänyt tehdä ja minkälaista osaamista pitäisi olla, jotta tehtävässä on mahdollisuudet pärjätä tai vielä paremmin sanottuna, jotta yritys voisi kuvitella palkkaavansa henkilön.

 

Äkkiseltään tietysti joku työnhakija saattaa kuvitella, että ei halua sulkea mitään ovia ja näin on hyvä laittaa vaan ympäripyöreästi, mitä on hakemassa. Tai ajatellaan, että kyllä sillä rekrytointeja tekevällä henkilöllä on aikaa ja mielenkiintoa käydä katsomassa profiilini ja vedellä siitä omat johtopäätökset. Kun ei ole.

 

Huonosti muotoilulla viestillä, jos ei nyt ihan kaikkia ovia sulje, niin ei niitä myöskään avaa. Parempi ja oikeampi tapa on miettiä todella tarkkaan, missä aidosti on hyvä, tunnistaa omat suurimmat vahvuudet ja rakentaa koko hakuprosessi niiden päälle, ihan siitä ensimmäisestä viestistä alkaen. Todennäköistä on, että itselle sopivien hakujen lukumäärä tippuu dramaattisesti, mutta samalla osumatarkkuus nousee täysin eri tasolle ja näin tulokset tulevat olemaan paljon paremmat.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.