Saan paljon työnhaussa olevilta henkilöitä viestejä, jotka yhä enemmissä määrin tulevat LinkedInin kautta. LinkedIn on loistava kanava tehdä tämä, koska se antaa minulle ja kuten kenelle tahansa muullekin helpolla tavalla tutustua viestin lähettäjän osaamiseen ja työhistoriaan. Kun asian vielä tekee oikealla tavalla, voi saada toisen osapuolen kiinnostumaan ja näin jokin uusi ovi alkaakin avautua.

 

Valitettavasti näin käy kuitenkin hyvin harvoin ja syy siihen on hyvinkin yksinkertainen. Liian usein viestit toistavat samaa kaavaa eli kerrotaan miksi laittavat minulle viestiä (löysi minut LinkedInistä, on kiinnostunut uusista haasteista jne.) ja sitten seuraavat pari lausetta kutakuinkin näin:

 

”Olisin kiinnostunut jostakin IT-puolen hommasta. Olisiko sulla mitään menossa, joka voisi osua profiiliini?” tai ”Joku markkinointiduuni olisi kiva. Onko sulla mitään sopivaa menossa?”

 

Voin kertoa rehellisesti, että tämänlaiset viestit eivät saa minua edes käymään henkilön profiilissa. Ongelma on jo siinä, että henkilö ei jaksa edes nähdä sitä pientä vaivaa, että yrittäisi herättää minun kiinnostuksen myymällä omaa osaamistaan ja kertomalla missä aidosti on hyvä.

 

Jos katsoo ihan vaan työpaikkailmoituksia, niissä harvemmin lukee, että toivotaan kokemusta jostakin IT-puolen hommasta tai siitä, että on tehnyt joitakin markkinointiduuneja. Ei, kyllä siellä aika tarkasti ilmaistaan se, että mitä on pitänyt tehdä ja minkälaista osaamista pitäisi olla, jotta tehtävässä on mahdollisuudet pärjätä tai vielä paremmin sanottuna, jotta yritys voisi kuvitella palkkaavansa henkilön.

 

Äkkiseltään tietysti joku työnhakija saattaa kuvitella, että ei halua sulkea mitään ovia ja näin on hyvä laittaa vaan ympäripyöreästi, mitä on hakemassa. Tai ajatellaan, että kyllä sillä rekrytointeja tekevällä henkilöllä on aikaa ja mielenkiintoa käydä katsomassa profiilini ja vedellä siitä omat johtopäätökset. Kun ei ole.

 

Huonosti muotoilulla viestillä, jos ei nyt ihan kaikkia ovia sulje, niin ei niitä myöskään avaa. Parempi ja oikeampi tapa on miettiä todella tarkkaan, missä aidosti on hyvä, tunnistaa omat suurimmat vahvuudet ja rakentaa koko hakuprosessi niiden päälle, ihan siitä ensimmäisestä viestistä alkaen. Todennäköistä on, että itselle sopivien hakujen lukumäärä tippuu dramaattisesti, mutta samalla osumatarkkuus nousee täysin eri tasolle ja näin tulokset tulevat olemaan paljon paremmat.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.