Oikotie, Monster ja te-palvelut.fi (ent. mol.fi) lienee sinulle tuttuja kanavia, joista löytyy avoimia työpaikkoja. LinkedInistä löytyvä Jobs-osio alkaa myös olla todella merkittävä kanava. Näiden lisäksi ehdottomasti kannattaa myös tutustua Duunitoriin, joka kerää ”saman katon alle” työpaikat monista sivustoista. Tästäkin huolimatta sinne ilmestyy vain suhteellisen pieni osa kaikista avoimista työpaikoista, joita työmarkkinoilla liikkuu, koska suurin osa avoimista työpaikoista ei päädy minnekään esille.

Olet varmaan joskus kuullut puhuttavan piilotyöpaikoista, mutta mitä ne ovat ja mistä ne löytyvät?

Piilotyöpaikalla viitataan yleensä sellaiseen avoimeen tehtävään, joka ei koskaan päädy avoimeen hakuun. Suurin syy tähän on se, että yritykset saavat nämä paikat täytettyä, joko sisäisellä haulla tai sitten omien sekä työntekijöidensä verkostojen kautta. Näin ollen käytännössä ainoa tapa päästä näihin paikkoihin käsiksi on verkostoitua erittäin aktiivisesti esim. LinkedInissä ja viestiä omasta tilanteesta verkostolleen.

Itse kuitenkin lasken myös piilotyöpaikoiksi tänä päivänä sellaiset työpaikat, jotka tulevat vaikka yrityksen omille sivuille esiin, mutta ei päädy koskaan esim. sähköisille rekrytointisivustoille, kuten Oikotie tai Monster. Näiden löytäminen on täysin mahdollista, mutta vaatii toki hippasen enemmän työtä. Usein yritykset ilmoittavat näistä työpaikoista esim. omissa somekanavissaan, kuten LinkedInissä, Facebookissa tai Twitterissä ja tämä tekee niiden löytämisestä erittäin mahdollista ilman, että tarvitsee koluta eri yrityksien sivuja yksitellen läpi.

Esimerkkinä käytän meitä eli InHunt Grouppia. Täältä InHuntin nettisivuilta avoimet työpaikat osiosta löydät aina useita kymmeniä ilmoituksia avoinna olevista tehtävistä, mutta niistäkin vain murto-osa tulee esille sähköisiin rekrytointikanaviin, kuten Oikotie, jonka kanssa meillä on sopimus. Kuitenkin kaikki ilmoitukset, jotka tulevat esille inhunt.fi:hin, päätyvät myös aina meidän sosiaalisen median kanaviin yleensä muutaman päivän sisällä siitä, kun ilmoitus on tullut esille meidän nettisivuille. Näin ollen ei tarvitse kuin seurata InHuntia sosiaalisessa mediassa ja avoimia tehtäviä alkaa näkyä omassa fiidissä. Toki paljon muutakin sinne alkaa ilmestyä, kuten blogeja ja vlogeja, joista monet ovat suunnattu työnhaussa oleville henkilöille.

Se mikä InHuntinkin kohdalla kannattaa muistaa, että vain n. 40% hauista tulee julkiseksi ja loput tehdään headhuntereiden toimesta kaikessa hiljaisuudessa ja mikäli näihin haluaa päästä käsiksi on hyvä ja tehokas tapa jättää itsestä tietonsa InHuntin CV-kantaan avoimen hakemuksen kautta, joka löytyy avoimet työpaikat sivulta listan ylimmäisenä. Vastaavia on myös muillakin toimijoilla ja ne pitää vain itse löytää ja selvittää ko. yritysten toimintatavat.

Konkreettisten nettisivujen lisäksi on sosiaalinen media siis se paikka, josta voi löytää näitä ns. piilotyöpaikkoja vaikka ne eivät nyt ihan kirjaimellisesti sitä olekaan. Kuitenkin ne ovat paikkoja, joihin usein tulee vähemmän hakemuksia, koska ne ovat isolta yleisöltä piilossa ja näin työnhakijan näkökulmasta pääsy eteenpäin prosessissa ei ole välttämättä niin kovan työn takana.

Miten löydät avoimet työpaikat tehokkaasti somessa?

Yksi erittäin tehokas tapa on etsiä avoinna olevia työpaikkoja suoraan sisällöistä eli yrityksien postauksista. Hakutoiminto on erittäin kätevä ja kannattaa kokeilla esim. tehdä hakuja sellaisilla titteleillä, jotka itseä kiinnostaa.

LinkedInissä toimii tuo erittäin hyvin ja tapahtuu seuraavasti tietokoneella tehtynä:

  1. Kun olet kirjautuneena LinkedIniin, näet sivun yläreunassa vasemmalla suurennuslasin ja tyhjän kentän.
  2. Kirjoita siihen kenttään haluamasi hakusana esim. ”myyntipäällikkö” ja klikkaa hae = suurennuslasia oikealla puolella. Älä siis valitse siitä alapuolelta mitään, jos jotain ehtii ehdottamaan.
  3. Kun aukeaa toinen sivu klikkaa vielä vasemmalla ylhäältä ”content”. Se tarkoittaa sitä, että hakusi kohdistuu sisältöihin eli yrityksien ja henkilöiden postauksiin ja LinkedIn etsii se nyt ne postaukset, joissa on käyttämäsi hakusana.
  4. Nyt sinulla pitäisi sitten aueta taas uusi sivu, jossa on uusimmasta vanhimpaan ne postaukset Linkedinissä, jossa tuo käyttämäsi hakusana esiintyy ja jotka isolla prosentilla ovat postauksia avoinna olevista työpaikoista.

Käytännössä tuo sama toimii myös Facebookissa ja ihan samalla tavalla ensiksi hae jotakin sanaa ja sitten valitse sieltä sen jälkeen, että etsii sitä sanaa postauksista. Vielä ekstra vinkkinä, niin Facebookissa, kun olet tuon tehnyt, niin käy klikkaamassa vasemmalta, että hakee esim. vain vuoden 2019 aikana julkaistut päivitykset. Mikäli teet puhelimella, silloin se valinta löytyy siitä ylhäältä, kun vedät sitä rullaa tms. vähän vasemmalle ja näin pystyt valita esim. tämän käynnissä olevan vuoden.

Twitterissä kokeile vaikka hakua hästägeillä #rekry tai #rekrytointi, niin voit löytää jotain mielenkiintoista. Valitettavasti monet yrityksistä eivät käytä hästägejä ja näin melkein paras tapa on sielläkin etsiä suoraan sisällöistä käyttäen esim. juuri titteleitä, jotka osuvat siihen, mitä on itse hakemassa.

Kirjoittanut,

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.