Henkilöbrändäyksen hyvät ja huonot vaikutukset

Nyt on jonkin aikaa ollut muotia tehdä henkilöbrändäystä ja tosissaan. Opinahjot sekä somekanavat pursuvat erilaisia ohjeita ja kursseja, miten brändäät itsesi. Mielenkiintoista ja monille jopa ahdistavaa painetta yhteiskunnassamme, varsinkin nuorille.

Henkilöbrändäystä on ollut ”markkinoilla” jo satoja vuosia, jopa tuhansia. Eri uskontojen johtajat ovat olleet tässä lajissa parhaimpia. Buddha, Jeesus, etc. Eri maiden johtajat, jotka ovat kunnostautuneet kurjalla tavalla, vaikka sotatoimissa, kuten Hitler ja Mussolini. Kaikkia heitä yhdistää siis kuuluisuus sekä hyvässä että pahassa.

Henkilöbrändäystä on siis olla kuuluisa tavalla tai toisella.

Bisneksessä jos brändäyksesi onnistuu puolitehoisesti, olet oman yrityksesi kanssa ongelmissa. Tästä voisi ottaa esimerkin Jari Sarasvuosta, joka nousi loistavaksi konsultiksi omalla sarallaan ja teki kovaa tulosta itselleen yrityksensä kautta, mutta samalla hänen Trainers House kärsi yhden miehen showsta, sillä asiakkaat halusivat ostaa Jarin vetämään koulutuksia. Toki muitakin konsultteja saatiin myytyä, mutta silti Jari  oli samalla loistava brändi ja samalla ongelma omalle yhtiölleen. Skaalattavuus oli vaikeahkoa. Väittäisin, että tässä henkilöbrändäyksen hyödyntäminen eli kapitalisointi jäi puolitiehen Trainersillä.

Henkilöbrändäyksen huippuja Suomesta? Minulle yksi ylitse muiden henkilöbrändi on Kimi Räikkönen.

Mielenkiintoista on seurata henkilöbrändäystä myös kiinteistövälityssektorilla. Itsekin siinä bisneksessä mukana olevana joudun ja saan päivittäin painia tämän haastekentän kanssa. Mitä brändätään ja miksi pitkässä juoksussa? Tunnustan, ei ole helppoa. Kiinteistövälitysbisneksessä on muutamia lähes kaikille tunnettuja henkilöbrändejä. Osa on tullut teeveestä tunnetuiksi kuten Kaisa Liski, Jethro Rostedt ja Mira Kasslin, jokainen heistä omanlaisensa brändi. Miten menestys heidän kohdallaan, ovatko he osanneet kapitalisoida itsestään bisnestä laajemmalti? Jethro on ilmeisesti hyvinkin onnistunut hyödyntämään teeveen nosteen, mutta ladyt eivät niinkään, vaan omalla kohdallaan kompastelleet kivestä toiseen aiheuttaen yhtiöilleen haastavia tilanteita.

Kiinteistövälityksessä brändäyksen mestari on kyllä Andrei Koivumäki sekä myös brändiään nostava Roni Arvonen. Fanitan ihan täysillä molempia, mutta mielenkiinnolla odotan ja seuraan, osaavatko he kapitalisoida muuta kuin omaa työtänsä. Miten skaalata ja hyödyntää isossa mittakaavassa tunnettuutta. Sitä ei ole vielä näkyvissä, mutta peukutan kuitenkin iloisena heitä ja toivon, että onnistuvat bisneksissään, kun niihin oikeasti ryhtyvät. Omassa jengissäni on myös henkilöbrändejä ja fanitan myös heitä sekä mielelläni tuen heidän nousuaan henkilöbrändeiksi, mutta erottautuminen ei ole helppoa, sillä lähes kaikki Suomen kiinteistövälittäjät yrittävät samaan aikaan ja ei ole realistista kaikkien nousta huipulle tässä lajissa. Huipulla ei ole tilaa.

Henkilöbrändäyksen huippuja Suomesta? Minulle yksi ylitse muiden henkilöbrändi on Kimi Räikkönen. Aiemmin hän ajoi oikeutetusti Ferrarilla ja siinä yhdistyivät kaksi brändiä hienosti. Ja nyt kun Kimi siirtyi Alfa Romeon rattiin, nousi silmissäni Alfan brändi kiinnostavaksi ja ensimmäisen kerran elämässäni aloin miettiä, millaista olisi ajaa Alfalla, kuten Kimi. Näin toimii henkilöbrändi tukien toista bisnesbrändiä.

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hallituksen puheenjohtaja

InHunt Group Oy

Jaa somessa:

avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Viimeisimmät

Uutiset

Henkilökuvassa

Headhunterimme

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Vesiliikelaitoksen johtaja
Rahoitusjohtaja, SSA Rakennus Oy
Talousjohtaja
Palvelujohtaja, Söderberg & Partners
Toimitusjohtaja, Kuopion Palloseura
Uusimmat

Blogista

Hallituksen jäsenhaku – hakujen aatelia_InHuntBlogi_1200x630px_plain_1
Hallituksen jäsenhaku – hakujen aatelia
Hallitustyöskentelyn tulevaisuus vaatii muutosta, ja me InHuntilla olemme valmiina tähän muutokseen.
InHuntBlogi_Jukka Marttila – uudenlainen tapa tehdä headhunttausta_plain
Jukka Marttila – uudenlainen tapa tehdä headhunttausta
Jukka Marttila lähti rohkeasti kokeilemaan työurallaan uutta, jolloin pohdintaan nousivat myös omat arvot ja työskentelytavat.
Työnhaun hankaluudet- 7 yleistä virhettä ja niiden välttäminen_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Vältä näitä virheitä, jos haluat tulla valituksi
Tässä lista sellaisia virheitä, joihin ehdokkaat aika ajoin sortuvat rekrytointiprosessin aikana ja joiden takia heikentävät omia mahdollisuuksiaan tulla valituksi...
Placementilla rakennetaan työnantajabrändiä_InHuntBlogi_1200x630px_plain_1
Placementilla rakennetaan työnantajabrändiä
Placement-palveluilla edistetään henkilön uudelleen työllistymistä.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa