Headhunting-projekti numeroina

Jaa somessa:

Yksi aiheista, joka aina herättää niin asiakkaiden kuin potentiaalisten ehdokkaiden keskuudessa eniten mielenkiintoa on se, kuinka monta henkilöä esim. kontaktoidaan tai haastatellaan yhden headhunting-projektin aikana.

Asiaa ei ole niin helppo yleistää, koska harvemmin on kahta samanlaista projektia, lukuun ottamatta tilannetta, että oikeasti haetaan samalle yritykselle täysin vastaava henkilö uudelleen. Tosin silloinkin haku on aina uusi ja tietyllä tavalla lähtee nollista liikkeelle. Mutta on hakuja, joissa potentiaalisia ehdokkaita markkinoilta löytyy vain kourallinen ja sitten on hakuja, joissa taas niitä on yllin kyllin, ainakin paperilla.

Seuraavassa pyrin kuitenkin avaamaan muutamia lukuja headhunting-projektien takana:

60 – 100 potentiaalista ehdokasta ensimmäisellä listalla

Mikäli kysymyksessä ei ole nyt sellainen projekti, jossa potentiaalisia sopivia ehdokkaita on vain kourallinen, niin projektin alussa pyrimme rakentamaan listan, jossa potentiaalisia ehdokkaita paperilla olisi n. 100. Kun katson viimeisimpiä suorahakutoimeksiantoja, joissa olen itse ollut päävastuussa, niin on tämä aika lailla se toteutunut lukema.

Pyritään kontaktoimaan kaikki listalla olevat

Tämä on suorahakuprojektin selkeästi työläin vaihe ja samalla myös yksi tärkeimmistä, kun siis lähdetään käymään listaa läpi ja konktatoimaan potentiaalisia ehdokkaita. Vaihe täytyy tehdä hyvin ja oikein, jotta saadaan potentiaalisten henkilöiden kiinnostus herätettyä. Ensimmäinen kontakti otetaan yleensä puhelimella tai sitten LinkedInin kautta InMaililla. Usein kaikkia listalla olevia ei saada tavoitettua syystä tai toisesta ja onkin projektin luonteesta kiinni, kuinka paljon yhden potentiaalisen henkilön tavoittamiseen kannattaa tai on edes tarpeellista käyttää aikaa.

Puhelinhaastattelut

Kun potentiaalisen henkilön kiinnostus on saatu herätettyä, sovitaan yleensä aika, kun voidaan keskustella vähän pidempään puhelimitse tehtävästä ja mahdollisuudesta. Riippuen projektista näitä puhelinkeskusteluja voi olla helposti 20 – 30 kappaletta. Lukema voi tuntua isolta, mutta tässäkin kohtaa tapahtuu aina seuraava asia: Osa ehdokkaista ei lopulta osu siihen, mitä haetaan. Toisten kanssa todetaan yhdessä, että tämä ei ole tässä kohtaa se oikea steppi uralle ja sitten on ne, joiden kanssa edetään seuraavaan vaiheeseen.

Face-to-face haastattelut

On hyvin tavallista, että headhunteri tapaa kasvotusten ainakin 10 – 15 potentiaalista ehdokasta, joista sitten valikoituu ne ehdokkaat, jotka viedään asiakkaalle niin sanottuihin loppuhaastatteluihin. Lukema voi jälleen tuntua isolta, mutta tässäkin kohtaa on monia syitä, miksi välttämättä jonkun kandin kohdalla prosessi ei etene.

Asiakashaastattelut eli ns. finaalihaastattelut

Lupaamme asiakkaalle aina projektin alussa, että he tulevat tapaamaan 4 – 5 sellaista ehdokasta, joista jokainen osuu siihen profiiliin, jota ollaan hakemassa ja näin heistä jokainen voisi aloittaa tehtävässä. On hyvin normaalia, että näistä loppuehdokkaista valikoituu pari, joiden kanssa jatketaan vielä yhdelle kierrokselle, jossa käydään läpi myös jo tarkemmin työsopimukseen ja konkreettiseen aloitukseen liittyviä asioita.

Loppuun todettakoon, että lukemat eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia ja jokainen projekti on aina erilainen. Mutta kun katson niitä projekteja, joita olen ollut itse työstämässä ja satoja, joita olen nähnyt sivusta, niin aika lailla tuossa ovat ne lukemat, jos pitäisi niitä jotenkin yrittää yleistää, kun asiaa kysytään.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sales Manager, Abena Finland Oy
Aluejohtaja
Talousjohtaja / CFO / Financial Controller, Masku
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
Talouspäällikkö - Anonyymi yritys
Uusimmat

Blogista

Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
Liitot, yhdistykset ja säätiöt_pooli_InHuntGroup_plain3
Miten välttää kymmenien tuhansien eurojen virheinvestointi liiton, järjestön tai säätiön rekrytoinnissa?
Suomessa kolmas sektori on täynnä monipuolisia toimijoita, jotka tarvitsevat parhaita osaajia menestyäkseen. Miten suorahaku voi olla avain onnistuneeseen rekrytointiin...
Julkisen-sektorin-osaajat_pooli_InHuntGroup_plain
Avainpaikka julkisella sektorilla – miten varmistat parhaat hakijat?
Oikea ja aito suorahaku on edelleen julkiselle sektorille Suomessa yllättävän vieras rekrytoinnin toimintamalli.
Talousosaajat_pooli_InHuntGroup_plain2
Yrittäjäomistaja, rekrytoi ensimmäisenä talousosaaja – näin varmistat yrityksesi menestymisen
InHunt Groupilla pystymme yhdistämään taloushallinto- ja rekrytointiosaamisemme vahvaksi kokonaisuudeksi.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa