Mitä on hyvä hakijakokemus ja miksi se on tärkeää?

Jaa somessa:

Muistan edelleen erittäin hyvin, kuinka erilainen oli tilanne työmarkkinoilla, kun tulin rekrytointialalle vuonna 2009. Silloin kuuli, jopa sitä, että yritykset eivät halunneet ilmoitella avoimista työpaikoista missään, koska jos näin teki, oli hakemusten tulva aivan valtava. Näin ollen turvauduttiin usein suorahaku- ja rekrytointiyritysten apuun ihan sen takia, että oma aika ei menisi hakemusten kahlaamisessa. Tuolloin ei myöskään paljon kuullut puhuttavan hakijakokemuksesta, koska hakijat eivät edes olettaneet, että heihin oltaisiin yhteydessä, mikäli esim. valintaa haastatteluun ei tulisi.

Paljon on asiat muuttuneet tuosta ja nykyään, jos yritys ei huolehdi hakijakokemuksesta, ei se jää ainoastaan ilman hyviä hakemuksia, vaan voi sillä olla erittäin pitkälle kantavat negatiiviset vaikutukset kiitos sosiaalisen median sekä palvelujen, kuten Glassdoor. Se on kuin yritysten Tripadvisor, jossa ihmiset kertovat hyvin avoimesti kokemuksistaan yrityksessä ja yhtenä arvosteluiden kohteena juurikin yrityksen rekrytointiprosessi. Suomeenkin on syntynyt viime vuosien aikana vastaavia palveluita, joista Alma Median uusi Tunto-palvelu näyttäisi olevan niistä varteenotettavin. Onkin vain ollut ajan kysymys, kun joku noista palveluista lyö kunnolla läpi Suomessa ja alkaa samalla laittaa aidosti painetta yrityksien suuntaan, kun enää ei voi rauhassa ostaa ja rahalla maalailla kaunista yritys- ja työnantajakuvaa.

Itsen näen hyvän hakijakokemuksen erittäin tärkeänä osana jokaisen vähänkin merkittävämmän kokoisen yrityksen menestystä pelkästään jo ihan näistä syistä:

  • Hyvällä hakijakokemuksella on merkittävä vaikutus sisään tulevien hakemusten määrään sekä laatuun.
  • Hyvällä hakijakokemuksella annetaan selkeää viestiä siitä, että työntekijöistä välitetään ja heitä arvostetaan.
  • Hyvä hakijakokemus on omiaan muokkaamaan positiivisesti yrityksen työnantajabrändiä.

Mistä sitten syntyy hyvä hakijakokemus, niin seuraavassa mielestäni tärkeimpiä asioita:

  • Työpaikkailmoituksessa kerrotaan mielenkiintoisella tavalla yrityksestä, tehtävästä ja siitä, miksi hakijan kannattaisi hakea paikkaa. Kuvat, videot ja työntekijöiden tarinat ovat omiaan kasvattamaan mielenkiintoa ja parantamaan jo tässä kohtaa hakijakokemusta.
  • Hakemuksen jättäminen on tehty todella helpoksi. Parhaimmillaan se tapahtuu yhdellä klikkauksella esim. LinkedIn -profiilia hyödyntäen.
  • Mikäli hakija on yhteydessä rekrytoinnista vastaavaan henkilöön, vastaa hän ystävällisesti hakijan kysymyksiin ja on aidosti kiinnostunut hänestä.
  • Hakemuksen jättämisen jälkeen, yritys kuittaa hakemuksen vastaanotetuksi ja viestii hakijalle, koska häneen ollaan yhteydessä.
  • Yritys on yhteydessä hakijaan sovitussa ajassa ja kertoo, miten jatketaan.
  • Mikäli henkilö ei tule valituksi, yritys viestii aina tästä ja mahdollisuuksien puitteissa myös kertoo, miksi häntä ei tultu valituksi.

Mistä siis kovin ihmeellisestä ei ole kyse, mutta silti lonkalta heitettynä n. 90% yrityksistä hoitavat nämä asiat edelleen välttävästi tai jopa ala-arvoisesti.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.