Viime viikolla kysyin, miten tuleva mahdollinen työnantaja hyötyy osaamisestasi?

Tällä viikolla kysyn tai oikeastaan kerron, miten sitten tuot osaamisesi esiin tai paremmin sanottuna, miten teet itsestäsi näkyvän työnhakijana. Seuraavat vinkit toimivat myös hyvin silloin, kun et välttämättä halua tuoda ihan kaikkien tietoon sitä, että olet etsimässä uusia haasteita.

Verkostot

Jotta millään on oikeastaan väliä, tarvitsee sinulla olla verkostoa, jossa lähteä levittämään sanaa tai tietoa osaamisestasi. Vuosikaudet olen puhunut siitä, kuinka verkostojen merkitys vain kasvaa työnhaussa ja ne joilla on verkostot kunnossa yleensä poimitaan pois työttömien joukosta ennen muita.

Verkostoilla yhä enemmissä määrin ja varsinkin työnhakuun liittyen tarkoitetaan digitaalisia verkostoja. Ja kun puhun digitaalisista verkoistoista, niin yhä enemmissä määrin sillä tarkoitetaan LinkedInistä löytyvää omaa verkostoa. Edelleen LinkedInissä on luvattoman helppo lähteä verkottumaan uusien ihmisten kanssa ja kun sen tekee fiksulla tavalla, niin yleensä lopputuloskin on hyvä.

Oma henkilöbrändi

Onko sinulla henkilöbrändi? Kyllä, kaikilla meillä on ja koskaan ennen ei sen kehittämiseen ole ollut tarjolla, niin laaja valikoima erilaisia työkaluja. Ja näistä yksi helpoin on jälleen kerran LinkedIn ja kaikki se, mitä siellä voi tehdä. Kaikki toki lähtee omasta profiilista ja siitä, että trimmaa sen kuntoon. Se ei suinkaan vielä riitä, vaan omalla aktiivisuudella voi saada siellä aikaan todella paljon.

Mitä sitten LinkedInissä pitäisi tehdä, niin somemarkkinointiguru Gary Vaynerchuckin kehittämästä ”1,80$” Instagram strategiasta voisin ottaa yhden lainauksen, joka sopii tähänkin tilanteeseen erittäin hyvin:

“If you see someone in the comments who has a question and you know how to respond, answer. If you love the post and admire the aesthetic, say so! If you have thoughts about the quote or the copy in their post, reply! If the image reminds you of another content creator, tag them. If you think a friend would benefit from seeing it, share it with them. Comment, like, engage, respond, share.”

Tuohon kun vielä liittää sen, että lähtee tuottamaan omaa sisältöä ja ottaa tehtäväkseen kirjoittaa joka viikko 2 – 3 hyvin mietittyä julkaisua ja aktiivisesti reagoi kommentteihin, tulee nopeasti huomaamaan, kuinka vierailut omassa profiilissa lähtee voimakkaaseen kasvuun. Ennemmin tai myöhemmin oma aktiivisuus alkaa myös poikia mielenkiintoisia yhteydenottoja.

Verkostoidu oikeiden henkilöiden kanssa

Kuten alussa sanoin niin verkostoituminen LinkedInissä on edelleen todella helppoa. Tällä tarkoitan sitä, että LinkedIn ei ole hirveän aktiivisesti lähtenyt puuttumaan siihen lieveilmiöön, että verkostoitumiskutsuja nykyään tulee todella paljon henkilöiltä, joita ei tunne. Itse myös suosittelen verkostoitumaan itselle tuntemattomien henkilöiden kanssa, mutta kuitenkin niin, että sen tekee ajatuksella. 

Sen sijaan, että laittaa kaikille verkostoitumispyynnön niin kannattaa miettiä ainakin hetken, että kenelle sen laittaa. Itse tekisin pientä listaa ainakin sellaisista yrityksistä, jotka koen kiinnostavina ja laittaisin niissä työskenteleville avainhenkilöille verkostoitumispyynnön, aina jonkun lyhyen viestin kera, vaikka en siis henkilöä entuudestaan tuntisi.

Tuon lisäksi verkostoituisin aktiivisesti rekrytoijien ja headhuntereiden kanssa, mutta en lähtisi heti kyselemään uuden työn perään vain lähestyisin asiaa juurikin sen kautta, että omalla tekemiselläni alkaisin tehdä itseäni näkyväksi heidän fiideissä.

Aktiivisesta verkostoitumisesta on monia hyötyjä, joista tärkeimmät viisi listasin reilu vuosi sitten tässä kirjoituksessa: https://inhunt.fi/2019/04/viisi-syyta-miksi-kannattaa-kasvattaa-omaa-verkostoa-linkedinissa/

On paljon muutakin kuin Linkedin

Olen sitä mieltä, että työnhakuun käytetystä ajasta n. 60-70% pitää kulua LinkedInissä, vaikka on olemassa paljon muutakin. Loppuen lopuksi rekrytoinnista on vastuussa ihmiset ja päätöksiin vaikuttaa aina voimakkaasti tunteet. Näin ollen mikäli saa avattua keskusteluyhteyden esim. rekrytoinnista vastuussa olevan henkilön kanssa vaikka nyt siellä LinkedInissä, on hyvä miettiä, miten voi vaikuttaa positiivisesti siihen, että paikka esim. työhaastatteluun irtoaa.

Yleensä mitä enemmän tuo itseään esiin ja antaa rekrytoijalle mahdollisuuden tutustua itseensä, mahdollisuudet päästä eteenpäin työnhakuprosessissa kasvatat. Muut sosiaalisen median kanavat, lyhyt presentaatio, videoesittely, aikaisemmin julkaistut artikkelit, jne, ovat kaikki hyviä tapoja kertoja itsestään enemmän rekrytoijalle.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.