Hyvän työnantajabrändin hyödyt

Jaa somessa:

Työnantajabrändi on mielenkiintoinen asia. Vaikka siitä on puhuttu vuosia niin silti tuntuu, että monikaan yritys ei edelleenkään ymmärrä asian tärkeyttä tai edes sitä, mitä sillä tarkoitetaan. Jos minulta kysytään, että mitä työnantajabrändillä tarkoitetaan, niin hyvin yksinkertaistettuna minulle se tarkoittaa sitä, mitä ja miten yrityksen nykyiset ja entiset työntekijät puhuvat työnantajastaan.

Hyvä työnantajabrändi on etenkin rekrytoinneissa merkittävässä roolissa. Ei ainoastaan silloin, kun yritys hoitaa itse rekrytoinnin vaan myös silloin, kun käytetään ulkopuolista apua. On erittäin mukavaa tehdä hyvän työnantajabrändin omaavalle yritykselle toimeksiantoa, kun pystyy aidosti kertoa siitä, miten hyvä työpaikka se on ja miten työntekijät siellä viihtyvät.

Seuraavassa muutama asia, miten hyvä työnantajabrändi vaikuttaa aina positiivisella tavalla rekrytointeihin:

Kandidaattien määrä

On paljon tutkimuksia ja raportteja siitä, kuinka monet työnhakijat eivät ota sellaista työpaikkaa vastaan yrityksestä, jolla on huono maine. Näin on selvää, että huonon työnantajabrändin omaava yritys ei myöskään vastaanota ihan liikaa hakemuksia avoinna oleviin tehtäviin, kun taas hyvän työnantajabrändin omaava yritys vetää automaattisesti hakijoita puoleensa.

Kandidaattien laatu

Hyvä työnantajabrändi ei ainoastaan näy hakijoiden määrässä, mutta myös niiden laadussa. On selvää, että hyvät työnhakijat pyrkivät pääsemään hyviin yrityksiin töihin. On paljon tutkittu tätä asiaa ja erilaiset tutkimukset kertovat siitä, kuinka ne yritykset, jotka olivat panostaneet työnantajabrändin kehittämiseen, raportoivat merkittävää parannusta kandidaattien laadussa. Se taas johtaa parempiin palkkauksiin ja mm. pienempään vaihtuvuuteen.

Työntekijöiden pienempi vaihtuvuus

Hyvällä työnantajabrändillä on merkittävä vaikutus työntekijöiden viihtyvyyteen ja näin myös pysyvyyteen. Työntekijöiden pysyvyydellä ja alhaisella vaihtuvuudella on erittäin merkittävät vaikutukset yrityksen kannattavuuteen. Olen nähnyt erilaisia laskelmia siitä, kun yhden asiantuntijan menettäminen saattaa maksaa organisaatiolle hänen puolen vuoden – puolentoista vuoden palkan verran.

Tämän luulisi ainakin ihan niitä organisaation ylimmälläkin pallilla istuvia kiinnostavan, vaikka muuten ajatus työantajabrändin kehittämisestä kuulostaisi lähinnä HR- ja markkinointiosaston mukavalta pikku puuhastelulta.

Alhaisempi kustannus per palkattu henkilö

Kun saadaan jokaiseen hakuun enemmän laadukkaita hakijoita, säästää se myös rahaa. Aikanaan luin, että amerikkalainen Glasdoor oli laskenut, että rekrytointikustannukset tippuvat keskimäärin n. 22 %, kun yritys on panostanut työnantajabrändiinsä. Kun yhden rekrytoinnin kokonaiskustannukset yleensä mitataan tuhansissa euroissa, voidaan säästöä pitää ihan merkittävänä.

Olemassa olevien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen

Tänä päivänä nopea ja tehokas tapa kasvaa ja tehdä oikeita rekrytointeja on hyödyntää yrityksen omia verkostoja. Varsinkin alkuvaiheessa olevilla yrityksillä ja startupeilla omat verkostot ovat todella tärkeitä alkuvaiheen kasvussa. Mikäli yrityksen työnantajabrändi ja myös tuote on kunnossa ja työntekijät viihtyvät, voi olla ihan varma, että olemassa olevat työntekijät mielellään myös levittävät sanaa omaan verkostoonsa siinä vaiheessa, kun on uusi paikka avoinna.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tehtaanjohtaja
CEO / Toimitusjohtaja, Turku, Pk-seutu
Toiminnanjohtaja
Kaupallinen johtaja | Commercial Director
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Uusimmat

Blogista

Suorahakupalveluiden käyttäminen asiantuntijoiden rekrytoinnissa_plain
Suorahakupalveluiden käyttäminen asiantuntijoiden rekrytoinnissa
Asiantuntijan rekrytointi on sekä mahdollisuus että riski. Se vaikuttaa suoraan yrityksen laatuvaikutelmaan ja asiakastyytyväisyyteen. Tässä blogissa kerromme,...
Rekrytointiprosessin vaiheet–opas työnantajille_plain-2
Rekrytointiprosessin vaiheet – opas työnantajille
Rekrytointiprosessi on monivaiheinen kokonaisuus, jonka onnistuminen vaikuttaa suoraan yrityksen menestykseen ja työnantajamielikuvaan. Tässä blogitekstissä...
InHunt_Varmista yrityksesi SaaS-menestys_1200px_plain
Varmista yrityksesi SaaS-menestys – näin rekrytoit huippuosaajat
SaaS-alan huima kasvu luo kovia haasteita huippuosaajien rekrytointiin! Kilpailu parhaista osaajista on kovaa, ja väärät rekrytoinnit voivat tulla kalliiksi.  Yhteistyö...
Kuvassa menossa työhaastattelu kokoustilassa. Kolme henkilöä pöydän ääressä. Blogi: Miksi suorahaku on tehokkain tapa rekrytoida?
Miksi suorahaku on tehokkain tapa rekrytoida?
Yrityksen arvo syntyy työntekijöiden ajatuksista. Rekrytointi on tärkeä päätös, ja suorahaku voi olla tehokkain tapa löytää avainhenkilöt nopeasti. Senior Headhunter...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.