Hyvän työnantajabrändin hyödyt

Jaa somessa:

Työnantajabrändi on mielenkiintoinen asia. Vaikka siitä on puhuttu vuosia niin silti tuntuu, että monikaan yritys ei edelleenkään ymmärrä asian tärkeyttä tai edes sitä, mitä sillä tarkoitetaan. Jos minulta kysytään, että mitä työnantajabrändillä tarkoitetaan, niin hyvin yksinkertaistettuna minulle se tarkoittaa sitä, mitä ja miten yrityksen nykyiset ja entiset työntekijät puhuvat työnantajastaan.

Hyvä työnantajabrändi on etenkin rekrytoinneissa merkittävässä roolissa. Ei ainoastaan silloin, kun yritys hoitaa itse rekrytoinnin vaan myös silloin, kun käytetään ulkopuolista apua. On erittäin mukavaa tehdä hyvän työnantajabrändin omaavalle yritykselle toimeksiantoa, kun pystyy aidosti kertoa siitä, miten hyvä työpaikka se on ja miten työntekijät siellä viihtyvät.

Seuraavassa muutama asia, miten hyvä työnantajabrändi vaikuttaa aina positiivisella tavalla rekrytointeihin:

Kandidaattien määrä

On paljon tutkimuksia ja raportteja siitä, kuinka monet työnhakijat eivät ota sellaista työpaikkaa vastaan yrityksestä, jolla on huono maine. Näin on selvää, että huonon työnantajabrändin omaava yritys ei myöskään vastaanota ihan liikaa hakemuksia avoinna oleviin tehtäviin, kun taas hyvän työnantajabrändin omaava yritys vetää automaattisesti hakijoita puoleensa.

Kandidaattien laatu

Hyvä työnantajabrändi ei ainoastaan näy hakijoiden määrässä, mutta myös niiden laadussa. On selvää, että hyvät työnhakijat pyrkivät pääsemään hyviin yrityksiin töihin. On paljon tutkittu tätä asiaa ja erilaiset tutkimukset kertovat siitä, kuinka ne yritykset, jotka olivat panostaneet työnantajabrändin kehittämiseen, raportoivat merkittävää parannusta kandidaattien laadussa. Se taas johtaa parempiin palkkauksiin ja mm. pienempään vaihtuvuuteen.

Työntekijöiden pienempi vaihtuvuus

Hyvällä työnantajabrändillä on merkittävä vaikutus työntekijöiden viihtyvyyteen ja näin myös pysyvyyteen. Työntekijöiden pysyvyydellä ja alhaisella vaihtuvuudella on erittäin merkittävät vaikutukset yrityksen kannattavuuteen. Olen nähnyt erilaisia laskelmia siitä, kun yhden asiantuntijan menettäminen saattaa maksaa organisaatiolle hänen puolen vuoden – puolentoista vuoden palkan verran.

Tämän luulisi ainakin ihan niitä organisaation ylimmälläkin pallilla istuvia kiinnostavan, vaikka muuten ajatus työantajabrändin kehittämisestä kuulostaisi lähinnä HR- ja markkinointiosaston mukavalta pikku puuhastelulta.

Alhaisempi kustannus per palkattu henkilö

Kun saadaan jokaiseen hakuun enemmän laadukkaita hakijoita, säästää se myös rahaa. Aikanaan luin, että amerikkalainen Glasdoor oli laskenut, että rekrytointikustannukset tippuvat keskimäärin n. 22 %, kun yritys on panostanut työnantajabrändiinsä. Kun yhden rekrytoinnin kokonaiskustannukset yleensä mitataan tuhansissa euroissa, voidaan säästöä pitää ihan merkittävänä.

Olemassa olevien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen

Tänä päivänä nopea ja tehokas tapa kasvaa ja tehdä oikeita rekrytointeja on hyödyntää yrityksen omia verkostoja. Varsinkin alkuvaiheessa olevilla yrityksillä ja startupeilla omat verkostot ovat todella tärkeitä alkuvaiheen kasvussa. Mikäli yrityksen työnantajabrändi ja myös tuote on kunnossa ja työntekijät viihtyvät, voi olla ihan varma, että olemassa olevat työntekijät mielellään myös levittävät sanaa omaan verkostoonsa siinä vaiheessa, kun on uusi paikka avoinna.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Vararehtori
Hallintojohtaja
Atria
Group Controller
Projektitoiminnan johtaja  
Uusimmat

Blogista

Kuvassa oleva hallitusammattilainen Tom Nickels piti vaikuttavan puheenvuoron pohjautuen omaan uraansa yrittäjästä hallitusammattilaiseksi.
Tom Nickelsin vinkit: näin suomalaiset yritykset menestyvät tulevaisuudessa
Hallitushakujen valmennuksen alumnitapahtumassa hallitusammattilainen Tom Nickels jakoi vinkkejä menestykseen.
Kuvassa henkilöt miettivät rekrytointisuunnitelmaa kokoustilassa. Kuvan päällä on ikoneita.
Uudet trendit rekrytoinnissa 2025 - nämä yrityksen on hyvä huomioida
Vuonna 2025 rekrytoinnin menestyjät hyödyntävät tekoälyä tehokkaasti, mutta eivät unohda inhimillisyyden merkitystä.
7 parasta vinkkiä palkkaneuvotteluihin. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät toisiaan.
7 parasta vinkkiä palkkaneuvotteluihin – Vältä alipalkkausta
Palkkaneuvottelut voivat olla haastavia. Lue nämä 7 vinkkiä, jotka auttavat sinua menestymään palkkaneuvotteluissa ja välttämään alipalkkauksen.
Kuvassa oranssi paperilennokki poikkeaa valkoisten lennokkien ryhmästä.
13 merkkiä siitä, että tärkeä työntekijäsi on lähdössä
Ironista kyllä, juuri ne työntekijät, jotka ovat eniten sitoutuneet yrityksen menestykseen, voivat aktiivisesti etsiä uusia haasteita. Tämä on yleinen ilmiö,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.