Hyvän työnantajabrändin hyödyt

Jaa somessa:

Työnantajabrändi on mielenkiintoinen asia. Vaikka siitä on puhuttu vuosia niin silti tuntuu, että monikaan yritys ei edelleenkään ymmärrä asian tärkeyttä tai edes sitä, mitä sillä tarkoitetaan. Jos minulta kysytään, että mitä työnantajabrändillä tarkoitetaan, niin hyvin yksinkertaistettuna minulle se tarkoittaa sitä, mitä ja miten yrityksen nykyiset ja entiset työntekijät puhuvat työnantajastaan.

Hyvä työnantajabrändi on etenkin rekrytoinneissa merkittävässä roolissa. Ei ainoastaan silloin, kun yritys hoitaa itse rekrytoinnin vaan myös silloin, kun käytetään ulkopuolista apua. On erittäin mukavaa tehdä hyvän työnantajabrändin omaavalle yritykselle toimeksiantoa, kun pystyy aidosti kertoa siitä, miten hyvä työpaikka se on ja miten työntekijät siellä viihtyvät.

Seuraavassa muutama asia, miten hyvä työnantajabrändi vaikuttaa aina positiivisella tavalla rekrytointeihin:

Kandidaattien määrä

On paljon tutkimuksia ja raportteja siitä, kuinka monet työnhakijat eivät ota sellaista työpaikkaa vastaan yrityksestä, jolla on huono maine. Näin on selvää, että huonon työnantajabrändin omaava yritys ei myöskään vastaanota ihan liikaa hakemuksia avoinna oleviin tehtäviin, kun taas hyvän työnantajabrändin omaava yritys vetää automaattisesti hakijoita puoleensa.

Kandidaattien laatu

Hyvä työnantajabrändi ei ainoastaan näy hakijoiden määrässä, mutta myös niiden laadussa. On selvää, että hyvät työnhakijat pyrkivät pääsemään hyviin yrityksiin töihin. On paljon tutkittu tätä asiaa ja erilaiset tutkimukset kertovat siitä, kuinka ne yritykset, jotka olivat panostaneet työnantajabrändin kehittämiseen, raportoivat merkittävää parannusta kandidaattien laadussa. Se taas johtaa parempiin palkkauksiin ja mm. pienempään vaihtuvuuteen.

Työntekijöiden pienempi vaihtuvuus

Hyvällä työnantajabrändillä on merkittävä vaikutus työntekijöiden viihtyvyyteen ja näin myös pysyvyyteen. Työntekijöiden pysyvyydellä ja alhaisella vaihtuvuudella on erittäin merkittävät vaikutukset yrityksen kannattavuuteen. Olen nähnyt erilaisia laskelmia siitä, kun yhden asiantuntijan menettäminen saattaa maksaa organisaatiolle hänen puolen vuoden – puolentoista vuoden palkan verran.

Tämän luulisi ainakin ihan niitä organisaation ylimmälläkin pallilla istuvia kiinnostavan, vaikka muuten ajatus työantajabrändin kehittämisestä kuulostaisi lähinnä HR- ja markkinointiosaston mukavalta pikku puuhastelulta.

Alhaisempi kustannus per palkattu henkilö

Kun saadaan jokaiseen hakuun enemmän laadukkaita hakijoita, säästää se myös rahaa. Aikanaan luin, että amerikkalainen Glasdoor oli laskenut, että rekrytointikustannukset tippuvat keskimäärin n. 22 %, kun yritys on panostanut työnantajabrändiinsä. Kun yhden rekrytoinnin kokonaiskustannukset yleensä mitataan tuhansissa euroissa, voidaan säästöä pitää ihan merkittävänä.

Olemassa olevien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen

Tänä päivänä nopea ja tehokas tapa kasvaa ja tehdä oikeita rekrytointeja on hyödyntää yrityksen omia verkostoja. Varsinkin alkuvaiheessa olevilla yrityksillä ja startupeilla omat verkostot ovat todella tärkeitä alkuvaiheen kasvussa. Mikäli yrityksen työnantajabrändi ja myös tuote on kunnossa ja työntekijät viihtyvät, voi olla ihan varma, että olemassa olevat työntekijät mielellään myös levittävät sanaa omaan verkostoonsa siinä vaiheessa, kun on uusi paikka avoinna.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.