Jos luet meidän kirjoituksiamme täällä siitä, miten löytää ns. piilotyöpaikkoja, neuvomme käytännössä aina aloittamaan miettimällä sitä, missä yrityksissä sitä haluaisi työskennellä.
Voi sanoa, että digitalisaation tuoman avoimuuden seurauksena yksi positiviinen asia on ollut se, että monet yritykset ja varsinkin start-up vaiheessa olevat ovat panostaneet hyvinkin paljon työpaikalla vallitsevaan ilmapiiriin, kulttuurin ja henkilöstön hyvinvointiin. Yritykset tietävät, että eivät usein pysty maksamaan korkeimpia palkkoja ja näin täytyy kilpailla muilla asioilla.
Viime vuosina on myös tapahtunut selkeä muutos työnhakijoissa, joka meneillään olevassa kriisissä, tulee vain voimistumaan. Itse tehtävä tai kuukausiansio eivät ole enää määräviä tekijöitä työpaikkaa valittaessa, vaan muut asiat menevät edellä. Työnantajilta eli yrityksiltä vaaditaan todella monia asioita ja ei mene aikaakaan, kun kohta niitä pidetään jo itsestään selvyyksinä, kuten sitä, että jokaisena päivänä ei tarvitse enää tulla konttorille.
Näin pandemian keskellä hyvien kandien houkuttelusta on myös tullut todella paljon haasteellisempaa. Työpaikan vaihtamiseen liittyy aina riskejä ja näin täytyy olla jotain todella paljon parempaa tarjolla, mikäli hyvä kandi saadaan harkitsemaan olemassaolevan työpaikan vaihtoa. Käytännössä aina katseet kääntyvät yritykseen ja siihen, mitä sillä on tarjolla. Minkälaisia ihmisiä siellä on, mitä yrityksen johdosta sanotaan, miltä näyttävät taloudelliset lukemat ja ennen kaikkea yrityksen kannattavuus ja tulevaisuuden näkymät.
Myös suomalaisten tulotaso on sen verran korkea ja varsinkin parhaat osaajat nauttivat hyvinkin muhkeista kuukausiansioista. Näin rahalla ei oikein ketään enää saa lähtemään. Siinä vaiheessa tienaako 8.000 €/kk vai 10.000 €/kk ei enää ole hirveästi väliä, varsinkin kun Suomen verottajakin pitää huolen siitä, että nettopalkka ei kasva suhteessa läheskään niin merkittävästi.
Näin ollen muut asiat painavat nykyisin huomattavasti enemmän vaakakupissa siinä vaiheessa, kun tehdään päätöstä ja yrityksen työnantajabrändi nousee arvoon arvaamattomaan.
Teemu Ruuska
CEO
InHunt World