Hallituspaikan haku -valmennusten ensimmäinen alumnitapahtuma sai suuren suosion. Sali oli täynnä, tunnelma korkealla ja upeat puheenvuorot herättivät keskustelua ajankohtaisista hallitustason teemoista. Keynote Speaker Hanna Kivelä Fujitsulta aloitti tilaisuuden vaikuttavalla puheenvuorollaan kestävästä digitaalisesta murroksesta.
Keynote Speaker Hanna Kivelä Fujitsulta aloitti Hallituspaikan haku -valmennusten ensimmäisen alumnitapahtuman vaikuttavalla puheenvuorollaan kestävästä digitaalisesta murroksesta.
Hanna Kivelä on Fujitsun toimitusjohtaja Suomessa sekä johtoryhmän jäsen Fujitsu Europessa. Hanna on toiminut vuosien varrella lukuisissa eri yrityksissä hallitus- ja neuvonantajarooleissa. Parhaillaan hän on Lindström Groupin hallituksen varapuheenjohtaja ja Excellence Finlandin varapuheenjohtaja. Hanna edistää myös suomalaisen yhteiskunnan digitaalista muutosta Teknologiateollisuus ry:n ICT-toimialan neuvottelukunnassa sekä Teknologiateollisuus ry:n hallituksen varajäsenenä. Ennen nykyistä tehtäväänsä Hanna toimi erilaisissa johtotehtävissä Googlessa, sekä Irlannin EMEA-pääkonttorissa että Suomessa.
Make the world more sustainable by building trust in society through innovation
”Fujitsun purpose on vaikuttava ja puhutteleva”, Hanna Kivelä toteaa ja jatkaa: ”Tänä päivänä kaikkien yritysten ja yhteistyökumppaneiden on otettava vastuullisuus vakavasti. Me edistämme elämän onnellisuutta teknologialla ja se näkyy toiminnassa konkreettisesti äärimmäisenä luottamuksena, laajana kattauksena palveluita sekä innovatiivisuutena.”
Maailman muutos – maailman murros
Tämän päivän elämässä kohtaamme valtavan määrän erilaisia haasteita. Niistä monet kohdistuvat niin liiketoimintaan kuin meidän jokaisen arkeenkin. Osa haasteista kytkeytyy toisiinsa, mutta osa liittyy yksittäisiin toimintoihin jotka vaativat selkeitä valintoja. Tällaisia ovat esimerkiksi ympäristöön ja ilmaston lämpenemiseen liittyvät päätökset. ”Näissä yritysten ylimmän johdon täytyy ottaa ohjat käsiinsä ja luotsata toimintaa määrätietoisesti. Yritysten hallituksissa tulee olla, tai tulee muodostaa selkeä näkemys oman yrityksen ja sen kumppanivalintojen osalta, millaista toimintaa haluamme edistää ja millaisena itse näyttäytyä”, Kivelä toteaa.
Kivelän puheenvuoron siivittämänä tärkeimmäksi viestiksi kuitenkin aiheesta nousee sen mahdollisuudet: eihän kyse lopulta ole vain haasteista, vaikka toiminnan kehittäminen usein sellaiseksi koetaankin. ”Kyse on omista valinnoista, jotka ovat entistä parempia – kestävämpiä”, Hanna sanoo. ”Kestävän toiminnan arvo muodostaa liiketoiminnalle mallin, joka kattaa arvonmuodostuksen kaikissa huomioon otettavissa näkökulmissa: ympäristö, ihmiset sekä talous.”
Change Makers, eli ne yritykset, jotka etenevät muutoksen eturintamassa saavat selkeän kilpailuedun muihin yrityksiin nähden. ”Suomi on edelläkävijäyritysten edelläkävijämaa, Saksan jälkeen toisena. Suomessa 23 % yrityksistä on Change Makereita (Saksassa 24 %), joten olemme hyvässä asemassa – mutta matkaa on vielä jäljellä”, Kivelä sanoo. Myös toimialoista erottuvat muutosta ensimmäisenä edistävät, joita ovat mm. energia, terveydenhuolto, finanssisektori, valmistus ja vähittäiskauppa.
Matkalla Change Makeriksi?
AI tulee vaikuttamaan kaikissa liiketoiminnoissa, ja 88 % yrityksistä investoi siihen tänä vuonna. Valtaosa hyödyntää sitä nykyisin esimerkiksi asiakasrajapinnan töiden automatisoinnissa ja rutiinitöissä, mutta seuraavien muutaman vuoden aikana tässä tapahtuu merkittävää laajentumista. AI on jatkossa enemmän ja enemmän mukana yritysten kriittisissä ja kompleksissa toiminnoissa.
Hanna antoi esityksessään konkreettiset askelmerkit etenemiseksi:
- Määrittele organisaatiosi tarkoitus ja aseta selkeät tavoitteet
- Määrittele end-to-end SX strategia ja toimeenpane se
- Kasvata sisäisesti hyödyntämääsi dataa
- Tee aktiivista yhteistyötä muiden kanssa datan hyödyntämisessä
Minkä kysymyksen sinä aiot esittää seuraavassa hallituksen kokouksessasi?
Artikkelin kirjoittaja,
Tarja Ilvonen
Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter