Hallitushakujen valmennuksen käyneiden alumnitapahtumat ovat entistä suositumpia. Paitsi verkostoituminen, tilaisuuksissa puhuttelee upeat Keynote puheenvuorot! Tammikuun tapahtumassa hallitusammattilainen Tom Nickels piti vaikuttavan puheenvuoron pohjautuen omaan uraansa yrittäjästä hallitusammattilaiseksi. Hän avasi näkymää paitsi suomalaisen yrityskentän mahdollisuuksiin, myös kriittisten kompastuskivien tunnistamiseen.
Maailman muutosvauhti vain kiristyy ja siksi yritysten hallitusten tulee olla se toimija, joka näkee mitä yrityksessä ja sen ulkopuolella tapahtuu. Hallituksen on katsottava yritystä myös outside-in. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että hallituksella on kyvykkyys ja rohkeus hahmottaa aidosti iso kuva ja suunta, mihin valitaan mennä.
Suomalaisissa yrityksissä on monia menestystä estäviä haasteita
”Monien yritysten strategia keskittyy kotimarkkinoihin tai olemassa olevan aseman säilyttämiseen,” Tom toteaa: ”Maailma ja sen mahdollisuudet ovat tuolla ulkona, kauempana. Katse pitää kääntää tietoisesti sitä kohti ja ottaa aktiivinen rooli tavoitteiden asettamisessa. Enää ei riitä ajatus, että kun vain pärjättäisiin kuten ennenkin.”
Yritykset keskittyvät usein reagoimaan markkinamuutoksiin sen sijaan, että ne olisivat edelläkävijöitä tai veisivät muutoksia eteenpäin. Jos päätöksenteko keskittyy kustannusten karsimiseen ja kvartaalituloksiin sen sijaan, että investoitaisiin pitkäjänteiseen kasvuun ja kilpailuedun kehittämiseen, ei strategista näkymää ole kartoitettu riittävästi. Tässä hallituksella on keskeinen rooli.
Innovaatioiden ja kaupallistamisen vähäisyys
”Suomalaisyritykset panostavat vähemmän tutkimukseen ja kehitykseen kuin kilpailijat esimerkiksi Saksassa tai Ruotsissa. Tämä johtaa hitaampaan innovointiin ja heikompaan kilpailukykyyn”, Tom pohtii. ”Monet suomalaisyritykset ovat teknisesti vahvoja, mutta ne eivät onnistu muuttamaan innovaatioitaan kaupallisiksi menestystuotteiksi.”
Yrityskulttuuri Suomessa on riskinottoa välttelevä, mikä voi estää harppauksien ottamista uusille markkinoille tai uusiin liiketoiminta-alueisiin. Suomalaiset yritykset investoivat myös vähemmän markkinointiin ja brändin rakentamiseen kuin kilpailijamaissa, mikä näkyy heikompana tunnettuutena globaalisti.
Yrityksillä on haasteita luoda vahvoja, pitkäaikaisia asiakassuhteita ja hyödyntää moderneja myyntistrategioita. Lisäksi monet suomalaisyritykset ovat perinteisiä B2B-yrityksiä, joissa asiakaskokemus ja brändääminen eivät ole yhtä lailla toiminnan keskiössä kuin B2C-markkinoilla.
Tom peräänkuuluttaa johtajuuden uudistamista: ”Suomalaiset yritykset tarvitsevat uusia hallituksen jäseniä ja johtajia, joilla on kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta ja uusista teknologioista.” Lisäksi tarvitaan myös aitoa kulttuurinmuutosta – sekä investointeja brändäämiseen, asiakaskokemuksen osaamiseen ja sen avulla toiminnan kehittämiseen. Mutta lisäksi tarvitaan myös kulttuurimuutosta, joka tukee riskinottoa, diversiteettiä ja nopeaa päätöksentekoa. Tätä kautta yritykset voivat palata kestävän kasvun tielle.

Kuvassa hallitusammattilainen Tom Nickels ja InHunt Groupin Tarja Ilvonen.
Suomen talouskasvun pysähtyminen on monien tekijöiden summa liittyen sekä kotimaisiin että kansainvälisiin muutoksiin.
Suomen talous on vahvasti riippuvainen viennistä
Globaali talouden epävarmuus sekä kilpailukyvyn haasteet ovat vaikeuttaneet suomalaisyritysten asemaa kansainvälisillä markkinoilla. Perinteiset teollisuudenalat, kuten metsäteollisuus ja elektroniikka, ovat kohdanneet kovaa kansainvälistä kilpailua. Suomen tutkimus- ja kehitysinvestoinnit suhteessa BKT:hen ovat laskeneet merkittävästi viime vuosikymmeninä, ja yritysten kyky luoda uusia tuotteita ja palveluita on heikentynyt. Suomalaisyritykset ja pääomasijoittajat ovat perinteisesti konservatiivisia, mikä estää uusien kasvualojen rohkeaa kehittämistä.
Kun tähän kaikkeen lisätään ikääntyvä väestö, mikä lisää julkisen sektorin menoja ja vähentää työvoiman määrää, kokonaisuus hidastaa tuottavuuskasvua.
Kansainvälisen kunnianhimon kasvattaminen
Suomen kotimarkkinoiden pienuus korostaa tarvetta kansainvälistymiseen, ja siksi tyytyminen niihin ei johda ratkaiseviin tuloksiin. Suomessa syntyy hyviä ideoita ja innovaatioita ja niiden vieminen kaupallisesti menestyviksi tuotteiksi ja palveluiksi vaatii uudenlaista otetta.
Ratkaisut talouden elvyttämiseksi löytyvät yritystoiminnasta
Fokus tulee siirtää tulevaisuuden aloille, vihreään siirtymään, tekoälyyn ja biotalouteen. Tarvitaan myös aktiivisia panostuksia innovaatiotoimintaan ja korkeakoulujen yritysyhteistyöhön. Työvoiman liikkuvuuden ja uusien osaajien houkuttelun parantaminen on osa yhtälöä, jotta kunnianhimon ja kasvutavoitteiden nostaminen erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille on mahdollista.
Hallitukset yritysten aitona voimavarana
Tom Nickelsin ura on kulkenut yrittäjästä hallitusammattilaiseksi ja hän kertoo miten yrittäjänä toimiminen ja hallitustyöskentely ovat toisiaan täydentävinä rooleina yrityksen menestyksen kannalta keskeisiä.
”Yrittäjän fokus on päivittäisessä toiminnassa ja suorituksen johtamisessa. Tempo on nopea ja tulokset heti näkyvillä. Hallituksen työ taas keskittyy pitkän aikavälin strategiaan ja isoon kuvaan – varmistamaan, että yritys etenee kohti strategisia tavoitteitaan. Tempo on paljon pitkäjänteisempi. Siksi lentokorkeudenkin tulee olla selkeästi erilainen,” Tom kuvaa.
”Kärsivällisyys on tärkeä hyve molemmissa rooleissa mutta tarvitaan myös kykyä innostaa! Ihmisten inspiroiminen ja yhteisen suunnan rakentaminen on tärkeää sekä yrittäjänä että hallituksessa. Vaikka tapa soveltaa innostamista on erilainen, tavoite lopulta on sama.”
Hallitustyön haasteet – ja mahdollisuudet
Yritysten hallitukset ovat usein homogeenisia, mistä voi muodostua uudistumisen ja lopulta kasvun jarru. Silloin vähäinen kunnianhimo tai hidas päätöksenteko voi vaikeuttaa nopeaa sopeutumista markkinamuutoksiin tai markkinamuutoksista hyötymiseen.
”Suomalaiset yritykset suosivat usein konservatiivista ja hierarkkista johtamistyyliä, mikä vähentää työntekijöiden luovuutta ja innovatiivisuutta. Myös monimuotoisuuden puute rajoittaa yritysten kykyä ymmärtää ja palvella asiakkaita.”
Hallitusten hallittu uudistaminen ja uudistuminen on avainasemassa yritystoiminnan kehittämisessä. Monipuolinen strategisen tason osaaminen ja kokemustausta tukevat yritystä matkalla kohti kasvua.
Kiitos Tom Nickels upeasta ja inspiroivasta puheenvuorostasi!
Artikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen
Johtaja Board Competencies, Senior Headhunter
InHunt Group